Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
SimCity: Steden van de Toekomst
  • ONTWIKKELAAR Maxis
  • EERSTE RELEASEDATUM 15 november 2013
  • PLATFORMEN Pc
  • GENRE Simulatie, Strategie
  • GAMELINER SCORE

review: SimCity: Steden van de Toekomst Pc

Iets meer dan een half jaar na datum komen Electronic Art en ontwikkelaar Maxis met de eerste uitbreiding op SimCity. Je kunt nu je stad omtoveren naar een stad van de toekomst. Ik ben aan de slag gegaan met de uitbreiding en vertel je er alles over in deze review.

Welkom terug, burgemeester

Het voelt goed om weer terug te zijn in mijn stad. De wegen liggen er goed bij en de inwoners zijn meer dan tevreden. Ik kan echter mijn kont niet meer keren. Mijn ambtswoning zit opgesloten tussen twee peperdure gebouwen, die ik niet zomaar kan afbreken, want dit kostte mij een fortuin. Helaas kan ik mijn woning niet uitbreiden en moet ik mijn vrouw wederom teleurstellen: geen badhuis. Dit is zo'n beetje de staat zoals ik mijn stad een paar maanden geleden heb achtergelaten. De map is wat aan de kleine kant, waardoor je continu bezig bent met je stad zo efficiënt mogelijk in te delen. Helaas kun je je centjes maar 'n keer uitgeven en moet je keuzes maken. Die keuzes gaan je op een gegeven moment nauw aan het hart liggen. Daarnaast werd ik nogal claustrofobisch. Ik vluchtte mijn stad uit, op zoek naar wat bewegingsruimte.

ontbrekende afbeelding

Je stad specialiseren

Het zou fantastisch zijn als ik iets meer ruimte kreeg. Electronic Arts kwam met de oplossing. De uitbreiding 'Steden van de Toekomst' maakt het mogelijk om je stad efficiënter in te delen. Je Sims kunnen nu wonen in reusachtige woontorens, met winkels en boven op het dak zonnecellen, of een park, het is maar net waar je Sims behoefte aan hebben. Je kunt deze woontorens op je eigen manier samenstellen. De fileproblemen uit voorgaande delen zijn opgelost, doordat je nu de treinen door de lucht laat zweven en je Sims sneller van A naar B kunnen komen. En aangezien olie en andere grondstoffen niet het eeuwige bestaan hebben, heb je nu andere grondstoffen, zoals omega tot je beschikking. OmegaCo zal zich razendsnel uitbreiden, wat funest is voor je stad, maar wat je portemonnee wel weer lekker vult. Het is maar net hoe je je specialiseert. Met de academie bouw je nieuwe en schonere gebouwen voor je stad. Ik snap alleen de rol van je universiteit niet meer zo goed. Dit had namelijk precies hetzelfde effect en heeft in deze uitbreiding geen nieuwe toevoegingen meer gekregen.

ontbrekende afbeelding

Kind kan de was doen

Het veranderen van mijn stad naar de toekomst ging vrij gemakkelijk. Je kunt voor weinig Sim-dollars een fabriek laten bouwen waar OmegaCo zichzelf automatisch uitbreidt. Ik vond het fijn dat ik mijn bestaande stad eenvoudig kon uitbreiden met woontorens, fabrieken en andere toekomstige elementen zonder dat ik diep in mijn buidel moest tasten. De game wordt wel een stuk leuker om te spelen. Het ingewikkelde wegennet zorgt echter soms nog steeds voor wat frustraties. Je wilt bijvoorbeeld een gebouw dat in verval is geraakt slopen, maar je breekt per ongeluk een deel van de zwevende wegen af, omdat je niet goed ziet waar deze zitten.

Nieuwe ramp

Daarnaast heeft Maxis een gloednieuwe ramp toegevoegd, die speciaal voor deze uitbreiding is ontwikkeld. Het gaat om een reusachtige robot, dat precies past in een technologisch geavanceerde economie.

ontbrekende afbeelding

HET EINDOORDEEL VAN Alex Zweers

SimCity: Steden van de Toekomst is een leuke toevoeging. Je bent er zeker, net als de originele game, uren zoet mee. De woontorens zorgen ervoor dat ik weer voldoende ruimte heb in mijn stad. Echter heb ik in een volgende uitbreiding toch echt liever iets grotere steden. Maar het is een leuke tussenoplossing. Je kunt je afvragen of de game niet te vroeg komt na de release. Ik vind dat de uitbreiding op tijd komt en ik vind ook dat het een prima prijs heeft voor uren lang plezier.

  • PLUSPUNTEN
  • Woontorens
  • Nieuwe specialisaties
  • Goed voor urenlang plezier
  • MINPUNTEN
  • Onduidelijk wegennet
  • Weer niet offline speelbaar
  • Nog steeds te kleine steden
  • Weinig verschil tussen universiteit en academie
Gameliner SCORE
Uitmuntend

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?