Check hier alle E3 2021-content

SimCity

  • Ontwikkelaar Maxis
  • Eerste releasedatum 7 maart 2013
  • Platformen Pc
  • Genre Strategie
  • Gameliner score

Review: SimCity - Pc

Een paar weken terug heb ik al met de bèta van SimCity aan de slag gemogen en afgelopen week kregen we op de redactie het reviewexemplaar binnen. Ik kon niet wachten om met de game aan de slag te kunnen. Helaas waren de servers nog erg instabiel en heb ik meer dan een uur moeten wachten voordat ik werd toegelaten op de server. Na een uur kon ik dan eindelijk aan de slag met misschien wel de beste simulatiegame in zijn genre.

Een gesimuleerde stad

Iedereen die ooit SimCity heeft gespeeld kent het idee achter de serie. Mocht je nog nooit een SimCity-game hebben gespeeld, dan volgt hier mijn uitleg. De voormalige burgemeester heeft er een potje van gemaakt en jij moet de stad van zijn ondergang beschermen. Je krijgt een lap grond en bouwt er huizen op, legt er wegen aan en zorgt voor de nodige voorzieningen en onderhoudt deze. Je moet daarin je balans zien te vinden, want je wordt afgerekend als je teveel geld uitgeeft. Zo veranderlijk als de politiek soms is, is dat ook in SimCity. Eerst omarmen de Sims, zoals de inwoners van je stad heten, je, maar wanneer dingen niet goed geregeld zijn zullen ze hun ongenoegen over je spuwen. Je bent op een gegeven moment met een kaasschaaf bezig. Je haalt ergens geld weg en geeft ergens anders wat geld bij. Het is een kwestie van keuzes maken. Je kunt het geld namelijk maar 'n keer uitgeven. Geef je het geld uit aan goede wegen, of zorg je voor een goede gezondheidszorg in je stad? Daar zit meteen mijn eerste opmerking op deze game, want hoewel je wel kunt bepalen hoeveel belasting je Sims moeten betalen, kun je het budget voor de politie, brandweer en gezondheidszorg niet managen. Iets wat in voorgaande delen wel kon.

onbekend

De nachtburgemeester van SimCity

De game heeft een enorme verslavingsfactor. Ik ben niet zo'n nachtbraker, aangezien ik veel waarde hecht aan mijn slaap, maar voordat ik het wist was het half vier in de nacht. De verslaving zit hem er voornamelijk in dat je constant bezig bent met je kaasschaaf. Wat ik zelf erg leuk vind aan de game is dat je soms drastische maatregelen moet nemen om niet failliet te gaan. Zo heb ik hele woonwijken plat gelegd om meer woningen te kunnen aanleggen, maar al snel merk je dat de Sims ook willen werken, dus zul je ook meer industrie moeten aanleggen. Je Sims willen ook het geld kunnen uitgeven, dus zul je ook commerciële zones moeten aanleggen.
Je hebt allerlei statistieken, zoals waar de meeste misdaad voorkomt, waar veel brandgevaar is en meer van dat soort overzichten. Je kunt je capaciteiten uitbreiden met bijvoorbeeld meer politiewagens die patrouilleren, maar wanneer je verder kijkt dan je neus lang is kun je bijvoorbeeld ook zorgen dat je Sims naar school gaan, waardoor jongeren worden opgeleid en niet zo snel de criminaliteit in gaan. Zo zijn er nog meer van dat soort situaties waarin je terecht kunt komen. Wanneer je een kortetermijnvisie hebt, zul je merken dat je al snel in de penarie terecht komt en dat het ene probleem bovenop de rest opstapelt en als de Sims je echt zat zijn, wordt je zelf vriendelijk gevraagd de stad te verlaten en ontslag te nemen.

Keuzes

In bovenstaande stukken heb ik al duidelijk proberen te maken dat je vaak keuzes moet maken. Dit gaat alleen een stuk verder dan alleen maar kiezen. Je kunt ook kiezen om je op een bepaald vlak te specialiseren. Zo kun je van je stad een toeristische trekpleister maken, wat weer voor extra inkomsten zorgt van buitenaf. Je kunt ook een industriële stad maken en je op handel met je buursteden richten. De game zit vol met speciale gebouwen die je kunt plaatsen, waardoor je een stempel kunt drukken op je stad.
In SimCity krijg je als burgemeester ook enkele uitdagingen voorgeschoteld. Zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat het openbaar vervoer op gang komt en nadat je zo'n missie voltooid hebt, krijg je daarvoor weer Simdollars. Een ander voorbeeld is het bereiken van een inwoneraantal van 5000.

onbekend

MisCity

Er is helaas ook best wat op SimCity aan te merken. Ondanks dat de game aardig verslavend is en zeker de moeite waard is om te spelen, mis ik toch een heleboel voorzieningen. Bij de grote concurrent van SimCity, CitiesXL, kon je namelijk ook landbouw plaatsen en dit verhandelen. Bij SimCity kun je op elke Sim afzonderlijk inzoomen, alleen vond ik dit bij de concurrent net iets beter uitgewerkt. In SimCity kun je de map met statistieken goed gebruiken om bijvoorbeeld te bepalen welke richting de wind staat, zodat je de fabrieken plaatst op een plek waar de bewoners van je stad er het minste last van hebben, dit voorkomt dan weer ziektes. Je kunt zien waar de bodem verontreinigd is, maar het is niet mogelijk om deze verontreiniging ook echt op te lossen. Je kunt er wel weer voor zorgen dat het drinkwater niet vervuild raakt op een gegeven moment. Een ander punt is de oppervlakte van je map. De map waarop je kunt bouwen is een stuk kleiner dan je gewend bent uit voorgaande SimCity-games en het gebeurde mij dus al snel dat ik geen ruimte meer had voor meer industrie of woonwijken. Maxis, de ontwikkelaar, heeft aangegeven dat ze aan een oplossing werken. Een laatste puntje en meteen het grootste punt van kritiek is dat je altijd een werkende internetverbinding moet hebben om SimCity te kunnen spelen. Dit zorgt voor heel wat beperkingen, zoals dat je de game nooit mee op vakantie zou kunnen nemen, tenzij je een internetverbinding hebt op je bestemming. Als je een vlucht van twaalf uur hebt is SimCity dus geen uitkomst om je tijd te doden. "Dit heeft te maken met de krachtige GlassBox Engine", laat Electronic Arts weten. Deze engine zou niet in staat zijn om op je pc lokaal te draaien, hierdoor zou een connectie met Origin noodzakelijk zijn. Ik denk dat dit volkomen lariekoek is en dat dit gewoon is om te voorkomen dat de game niet gekopieerd wordt.

Multiplayer

Tot slot wil ik het hebben over de multiplayer, want deze is totaal nieuw in de SimCity-reeks. Je kunt samen met iemand van de andere kant van de wereld in 'n wereld zitten. Je moet dus altijd online zijn om SimCity te kunnen spelen, maar toch zijn de servers niet echt stabiel en zo kost het best wat moeite om op de servers te komen, zoals met Diablo III destijds ook het geval was. Electronic Arts heeft beloofd dat er een oplossing voor zal komen en iedereen die de game voor 18 maart heeft geactiveerd krijgt er een gratis game voor terug. In de multiplayer zelf kun je handel of voorzieningen delen met buursteden, ruilen of je overschotten aan je buren verkopen. Daarnaast kun je ook gezamenlijk een internationale luchthaven aanleggen, zodat je inwoners makkelijk van jouw stad naar de andere steden kunnen komen.

onbekend

Het eindoordeel van Alex Zweers

We hebben na tien jaar (met uitstapjes zoals SimCity Societies en SimCity Creator daargelaten) weer een SimCity. De ontwikkelaar heeft dus tijd genoeg gehad om aan deze game te bouwen. De vorige delen zaten muurvast. Op de engine viel niet meer voort te borduren en daarom hebben ze een complete nieuwe engine uit de kast getrokken die zeker wel een goede indruk heeft achtergelaten op mij. Je kunt tot de meest pietepeuterige detail inzoomen en daar je keuzes op berusten. Ik heb nog helemaal niks verteld over de grafische pracht-en-praal, maar dit zit ook helemaal snor, net als de rampen. Mijn stad werd al twee keer geteisterd door zombies, 'n keer door een aardbeving, maar ook kreeg ik bezoek van buitenaardse wezens en nee ze kwamen niet in vrede. Ik kan alle SimCity-fans aanraden om de game in huis te halen, mits je een stabiele internetverbinding hebt. Hoewel ik hier en daar nog wat opmerkingen heb, is dit toch wel het beste deel uit de reeks.

  • Pluspunten
  • GlassBox Engine
  • Cartoony-stijl
  • Multiplayer maakt de game een stuk uitgebreider
  • Uitdagend en diepgaand
  • SimCity blijft leuk om te spelen
  • Minpunten
  • Je moet altijd online zijn
  • Geen landbouwindustrie
Gameliner Score
Uitmuntend

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?