SimCity Creator
  • ONTWIKKELAAR Maxis
  • EERSTE RELEASEDATUM 3 oktober 2008
  • PLATFORMEN Nintendo DS, Nintendo Wii

review: SimCity Creator Nintendo DS

Het leven is heerlijk. Ik laat mijn gewassen verbouwen, men jaagt voor me en er worden grote gebouwen gemaakt. Het is allemaal zo mooi, maar dan komt die ene tornado die mijn koninkrijk omver blaast. Pats, boem, weg. Zo gaat het in de wereld van SimCity Creator. Deze nieuwe SimCity is voor een geheel nieuwe doelgroep, de jongere mensenkinderen namelijk. Zal het goed aflopen met deze game of niet?

Steen voor steen

SimCity Creator begint bij het letterlijke begin. De oertijd. Hierin zijn de bronnen schaars en beperkt tot de jacht en bomen. Het is aan jou de taak om te evolueren door de tijd. Hoe langer je bezig bent met de game, hoe meer nieuwe gebouwen je kan maken en hoe verder je vordert in de tijd. Zo zul je beginnen in de oertijd, maar na een tijdje spelen zul je al snel een bezoekje brengen aan de Romeinen bijvoorbeeld. Het kan niet altijd goed gaan tijdens het bouwen. Je zult te kampen krijgen met verschillende natuurrampen, zoals een tornado. Een tornado hoeft niet direct het einde van een dorp tot gevolg te hebben.

Het grote nadeel aan dit tijdsverband is de duur van elk tijdperk. Het duurt namelijk ontzettend lang totdat je een tijd hebt uitgezeten, terwijl je het doel misschien al gehaald hebt. Dit is erg jammer, want zo wordt de game op den duur vervelend en repetitief. Het duurt ook te lang totdat je nieuwe gebouwen kan maken. Ik zat soms gewoon vijf minuten zonder enige actie naar mijn scherm te turen.

Deze game is vooral gericht op de jongere doelgroep. De Nederlandse taaloptie werkt daar goed aan mee. Hierdoor is de game voor iedereen toegankelijk.

Er is ook een mogelijkheid om tegen elkaar te spelen. Deze modus stelt niet zoveel voor. Je kunt elkaar screenshots geven en ook vrijgespeelde inhoud ruilen met je vrienden.

HET EINDOORDEEL VAN Wouter van der Putten

SimCity Creator had de potentie om iets moois te worden. Het idee dat je door de tijd heen bouwt is leuk, maar helaas is het niet goed uitgewerkt. De tijdperken duren te lang en je doet te lang niks. Hierdoor zul je voor langere tijd een beetje naar je schermpje zitten te staren. Dat is ontzettend jammer. Ook heb je te weinig mogelijkheden om je lang genoeg geboeid te houden en de multiplayer verandert daar weinig aan.

• Leuk concept
  • Bouwen door de tijd
  • Nederlandse taaloptie