Review: SimAnimals Nintendo Wii

Ik ben een dierenliefhebber. Mijn vriendin en ik leven samen met een kleine kater, die we flink in de watten leggen. Ook geven we elke maand een kleine bijdrage aan een organisatie die opkomt voor de dieren. Met veel zin stopte ik dan ook de disc van SimAnimals in mijn Nintendo Wii. Is het spelen met virtuele dieren net zo leuk als in het echt?

Spelen met de hand van God

SimAnimals is een fantasierijke natuursimulatie-game waarin interactiviteit met dieren en planten centraal staat. Je speelt de game met een witte hand en het is je doel om alle dieren tevreden te houden en in harmonie met elkaar te laten leven. Dit innerlijke gevoel van rust en vrede beeldt zich uit in de 'vrolijkheidsmeter' bovenaan het scherm. Hoe meer tevredenheid en geluk van de dieren, des te groener de meter uitslaat. Het stralende geluk van de dieren bereik je door het vertrouwen van ze te winnen door ze onder andere lekker eten te geven of ze aan een partner te helpen. Net zoals in het echte leven.

Het recht van de sterkste

Daar waar de natuur zich uitbreidt en er genoeg eten en drinken is voor verschillende dieren, zo zullen er ook dieren met minder goede bedoelingen verschijnen. Als er muizen zijn, verschijnt er dus een poes of komen er zelfs kraaien. Naast vegetatie (wel eens een kraai wortelen zien eten?) lusten ze ook wel een lekker stukje vlees. Maar dit is een game zonder geweld, dus je ziet niet hoe de poes een muis naar binnen werkt. Er verschijnt namelijk een stofwolk die al je zicht wegneemt, waarna er een tekstbericht verschijnt dat het muisje een enkeltje richting dierenhemel heeft genomen. Dat EA deze beslissing genomen heeft, is op zich niet zo erg, aangezien we hier met een 'feel good' game te maken hebben en SimAnimals een diepere boodschap uitdraagt. Ingrijpen kan wel door de roofdieren te herprogrammeren tot planteneters. Maken dieren ruzie met elkaar? Geen probleem, gewoon het ene dier oppakken en verderop neerzetten. Dan kan het even afkoelen!

Verken nieuw gebied

Verder komen in SimAnimals doe je door de verschillende opdrachten succesvol af te ronden, waardoor er nieuwe gebieden vrijkomen. Opdrachten variëren van het eten zoeken voor dieren zodat ze in het gebied blijven, tot het ervoor zorgen dat de planten, bomen en struiken op de juiste plaats staan. Want niet alleen dieren spelen een hoofdrol, ook wordt er aandacht besteed aan de vegetatie. Planten die op droge grond staan kun je water geven uit de rivier, zodat de grond vuchtbaarder wordt. En daar waar de planten goed groeien, daar verschijnen vlinders en kun je met de WiiMote over de planten heen schudden om zaadjes los te krijgen, die je verderop dan weer kan planten om de dieren te voeden. Zo is de cirkel weer rond. Hoe verder je dus komt in de game, hoe meer nieuwe dieren en vegetatie je tegenkomt. Van springende konijntjes tot speelse beren, je krijgt in totaal meer dan dertig dieren voorgeschoteld. Soms kan het wel even duren tot het duidelijk is hoe de opdracht uit te voeren of moet je rustig toekijken hoe de interactiviteit tussen de dieren loopt om verder te komen in de game. De vaart lijkt er zo af en toe dan ook uit te gaan.

Leer meer over de natuur

Naast het speelse karakter van SimAnimals leert deze game je ook meer over de verschillende dieren en vegetatie. Via het eenvoudige menu kan je simpel van het ene dier naar de ander klikken om te zien waar deze mee bezig is. Door vervolgens met het vergrootglas op een dier in te zoomen kun je een beschrijving lezen, net zoals van de vegetatie. Hierdoor krijgt de game ook een educatief tintje en leren we meer van het milieu en ecosysteem om ons heen.

Het eindoordeel van Sander Mebus

SimAnimals is een vrolijke game, voor jong en oud, met het doel ons op een speelse manier bewust(er) te maken van de wereld waarin wij leven. De mogelijkheid om de game compleet in het Nederlands te spelen verlaagt de drempel enorm, waardoor ieder mens hier nog wat van kan leren. Dat de camera je niet altijd goed volgt of de opdrachten niet meteen duidelijk zijn, neemt niet weg dat je een enorm gevoel van rust krijgt tijdens het spelen. Fans van The Sims kunnen deze titel dan ook blindelings aanschaffen en deze keer niet met mensen maar met dieren interactief bezig zijn. Ik heb me dan ook goed vermaakt met SimAnimals en ga nog een tijdje door met spelen. Natuurlijk met de kat op schoot...

• Nederlandstalig
  • Zowel educatief als entertainend
  • Leuk voor zowel kinderen als volwassenen