Review: Shrek Voor Eeuwig En Altijd Xbox 360

De film 'Shrek Forever After' verscheen nog niet zo lang geleden in de bioscoop en natuurlijk, zoals bij elke Shrek film, verscheen daar ook weer een game bij. In de film heb ik wel vertrouwen. De eerste drie delen waren namelijk ook erg goed. De vraag is natuurlijk: is de bijbehorende game dat ook? Ondanks dat dit alweer de zoveelste Shrek game is, was Shrek Forever After voor mij de eerste game-ervaring met de groene held.

Far Far Away

In deze game draait het om de geheime afspraak die Shrek heeft gemaakt met Repelsteeltje. Deze afspraak loopt echter verschrikkelijk verkeerd af en daardoor komt Shrek in een soort alternatieve toekomst terecht. Die toekomst toont hem hoe zijn land (Far Far Away) eruit zou hebben gezien als Shrek er nooit geweest was. Je reist dan ook veel tussen deze twee werelden, wat zorgt voor een leuke afwisseling in de game.
Daarnaast kun je de game met meerder karakters spelen. Het is mogelijk om steeds te wisselen tussen Shrek, Fiona, Donkey en Puss. Elk van deze karakters heeft weer een andere specialiteit, dus je zult ze echt alle vier nodig hebben om verschillende puzzels op te lossen. Deze feature verbaasde me eigenlijk, want ik had verwacht dat de game meer weg had van een 'doelloos-om-je-heen-meppen-en-kijken-wat-je-raakt' game. Gelukkig maar, want anders had ik de game waarschijnlijk al lang aan te kant gesmeten.

Slimme co-op

Doordat de game vier verschillende karakters kent, kun je de game ook met maximaal vier personen in co-op mode doorspelen. Dit maakt het er echter niet veel leuker op. Natuurlijk is het gezellig om even met zijn tweeën of vieren te gamen, maar de game is daar eigenlijk te makkelijk voor. Je kunt alles ook makkelijk in je eentje af. Wat ze wel erg slim hebben aangepakt, is het feit dat iedereen wat te doen heeft in de co-op mode. Zoals ik al eerder aangaf heeft ieder karakter zijn eigen specialiteit. Zo kan Puss bijvoorbeeld in bomen klimmen en is Shrek weer beter in het optillen of opzij duwen van zware voorwerpen.

Goede music

Een minpunt van de game ligt bij de graphics. Het is allemaal niet echt lelijk, maar het had vaak wel beter gekund. Daarentegen vind ik de achtergrond deuntjes wel weer super, op een aantal punten althans. De audio is namelijk op het eerste opzicht heel normaal, maar zodra je een gevecht begint (en dan niet zomaar elk gevecht, maar alleen de speciale), dan worden dezelfde liedjes afgespeeld die ook in de film worden gebruikt. Deze liedjes vrolijken je ook gelijk weer op, zoals bijvoorbeeld het liedje Bad Reputation. De soundtrack verdient dan ook zeker een klein pluspunt.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

Om eerlijk te zijn had ik het niet verwacht, maar ik vond de game eigenlijk best leuk, al moet je er natuurlijk wel van houden. Niet iedereen vindt het immers leuk om vaak puzzeltjes op te lossen. Vooral de gameplay sprak me erg aan en de audio mag er ook zeker zijn. Kinderen kunnen zich in elk geval prima met deze game vermaken, voornamelijk met de co-op mode (tenzij ze gaan vechten om de karakters waarmee ze willen spelen). De diehard gamers zullen deze game waarschijnlijk overslaan, maar toch kan het zeker geen kwaad om de game gewoon eens uit te proberen.

• Vrolijke audio
  • Leuke gameplay
  • Slimme co-op