Review: Shin Megami Tensei V - Uitdagend en verkennend Nintendo Switch

Geplaatst: 22 november 2021 11:00
Aangepast: 22 november 2021 13:29

Shin Megami Tensei V is het nieuwste deel uit de Shin Megami Tensei-reeks. Hoewel ik niet bekend ben met de voorgaande delen van de reeks, voelde Shin Megami Tensei V bekend en nostalgisch aan door de terugkerende demonen in de game. Ik heb veel plezier gehad met Persona 5 en de sequel daarvan die je kunt teruglezen in mijn review van Persona 5 Scramble: The Phantom Strikers. Toch kent Shin Megami Tensei V unieke kenmerken en verschilt het in enkele opzichten van haar Persona-spinoff.

Een strijd tussen engelen en demonen

Shin Megami Tensei V begint met een korte introductie van het hoofdpersonage. Je kruipt namelijk in de rol van een middelbare scholier in Tokio. Terwijl je onderweg naar huis loopt, ontdek je dat een medescholier ineens verdwenen is. Tijdens jouw zoektocht naar hem word je via een mysterieuze tunnel getransporteerd naar een post-apocalyptische versie van Tokio waar jij je medescholier ontvoerd ziet worden door engelen en zelf wordt aangevallen door demonen. Een nog onbekend persoon genaamd Aogami schiet je te hulp en fuseert jou en hemzelf in een Nahobino, een Shintoïstische god met speciale krachten die de wereld kan reinigen van haar onzuiverheden. Je komt er al gauw achter dat deze onderwereld een mogelijke consequentie kan zijn van de mensheid, waarbij men zich aansluit bij God, de kant van de orde, of bij Satan, de kant van de chaos. Als Nahobino ben je uitverkoren om dit mysterie te ontrafelen en met behulp van keuzes te bepalen aan welke kant jij van deze strijd staat.

Het filosofische en morele aspect van Shin Megami Tensei is iets wat ook voorkomt in de Persona-serie en de games enorm interessant maken. De Megami Tensei-franchise geeft je keuzes die je aan het denken zetten en is er goed in om je te laten reflecteren tot zelfs na het uitspelen van de games. Het grote verschil tussen Shin Megami Tensei en Persona is de focus in de game. Persona richt zich veel op het verhaal en de personages, terwijl Shin Megami Tensei voornamelijk draait om uitdagende gevechten. Daarnaast is Persona een stuk kleurrijker en humoristischer en kent Shin Megami Tensei een duistere ondertoon die tegelijkertijd een spiegelbeeld vormt naar de realiteit. Dit was ook terug te zien in de wereld van Shin Megami Tensei V, dat zich afspeelt in grote open gebieden met afgebrokkelde gebouwen. Daarnaast is er veel gebruikgemaakt van grauwe kleuren, een visueel aspect waar je wel van moet houden.

Een gebalanceerd team samenstellen is een must

De open gebieden van Shin Megami Tensei V ogen op het eerste gezicht leeg aan. Daarbij word je aangespoord om de omgeving te verkennen en op zoek te gaan naar geheime plekken. Je hebt toegang tot een map die het verkennen een stuk gemakkelijker maakt. Hierop vind je aanwijzingen naar collectibles, demonen en save points. Met wat geluk tref je een Miman aan, een schattig wezen dat je Glory points geeft om passieve vaardigheden te ontgrendelen. Daarnaast ontvang je bij het verzamelen van een bepaald aantal Miman exclusieve items. Ik raad je ook aan om elk save point te gebruiken. De save points geven je toegang om, naast de game op te slaan, te transporteren naar een ander save point. Een save point is namelijk de enige manier om je game tussendoor op te slaan en ze zijn niet snel aan te treffen in de wereld.

De reden waarom ik jullie adviseer om telkens naar de save points te gaan, is omdat Shin Megami Tensei V een vrij moeilijke game is met uitdagende gevechten. In de wereld tref je er groepjes met demonen aan die je kunt verslaan of vangen. Je kunt een team vormen van vier, waaronder jijzelf als Nahobino en drie demonen. Iedere demon heeft haar eigen sterktes en zwaktes en het is aan jou om hier goed gebruik van te maken. De gevechten zijn turn-based, waarbij je kunt kiezen uit een normale of elementaire aanval genaamd skills, het gebruikmaken van items, jezelf verdedigen, praten met de demonen of het gevecht proberen te verlaten. Wanneer je een bepaalde demon voor het eerst aantreft, ken je nog niet haar sterktes en zwaktes, dus het is voornamelijk een kwestie van trial en error. Gebruik je een skill waarvoor je tegenstander een zwakte heeft, dan krijg je een extra beurt en is de kans groter om het gevecht te overleven. Daarnaast vul je bij verloop van tijd je Magatsuhi-balk aan, een speciale kracht die al je aanvallen een boost geven. Iedereen in je team krijgt één beurt met eventueel een extra beurt wanneer je de juiste skill gebruikt. Is je beurt echter voorbij, dan kan het zijn dat er enorm veel afgaat van je levensbalk. Wanneer je levensbalk leeg is, begint de game vanaf het punt dat je deze hebt opgeslagen.

Pokémon in een duister jasje

Het draait er bij de gevechten dus voornamelijk om de zwaktes van je tegenstanders te ontrafelen, zodat je binnen je eerste beurt de ander verslaat. Daarom is het fijn om een zo gebalanceerd mogelijk team te vormen met een diversiteit van elementaire skills. Hiervoor kun je zoveel mogelijk demonen proberen te vangen. Dit doe je door te praten met een demon, waarbij er verschillende vragen aan je worden gesteld. Door het juiste antwoord te geven, sluit de demon bij je aan. Soms moet je nog wat items afstaan om de demonen tevreden te stellen en je moet minstens hetzelfde level hebben als de demon die je wilt hebben. Een andere manier is het gebruikmaken van demon fusion, een vaardigheid die bij elk save point te vinden is. Hierbij kun je twee of meer demonen met elkaar fuseren tot een andere demon en bepaalde skills overnemen.

Het verzamelen van demonen heeft een Pokémon-achtig aspect waar ik zelf van houd. Het fuseren van de demonen heeft wat weg van het evolueren van je Pokémon, omdat het doel van demon fusion het verkrijgen van betere demonen is. Vaak is dit ook een vereiste bij het vechten tegen bazen die enorm veel strategie vereisen. De enige kans om te overleven is om de juiste demonen in je team te hebben. Door het uitdagende karakter van de baasgevechten, voelt het als een enorme overwinning om deze te behalen. Daarnaast zijn de bazen divers qua uiterlijk en aanvallen, wat het plezierig maakt om ze aan te treffen. De soundtracks van de gevechten passen ook goed bij de game. Ze hebben een satanistische ondertoon die de duistere onderwereld van Shin Megami Tensei V omschrijven zoals ze is.

Het eindoordeel van Celine Man

Shin Megami Tensei V is een game met veel uitdaging en interessante elementen. De wereld oogt af en toe wat saai, maar de gevechten zijn alles behalve dat. Het Pokémon-achtige element van het vangen en fuseren van demonen houd je lang bezig en is iets waar je van moet houden. Ben je al een grote fan van Persona, maar wil je meer focus op de gevechten? Dan ga je enorm veel plezier beleven aan Shin Megami Tensei V. Wil je toch meer focus op het verhaal en het uitdiepen van de personages, dan raad ik je Persona aan waar overigens mijn voorkeur meer naar uitgaat. Toch is Shin Megami Tensei V een erg goede game, waar het vooral draait om strategische keuzes maken en op verkenning gaan in een grote wereld.

    Goed
  • Uitdagende gevechten
  • Veel te verkennen
  • Het vangen en fuseren van demonen
  • Goede soundtracks
  • Saaie wereld
  • Gevechten kunnen frustrerend zijn
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Shin Megami Tensei V

Series

-

Uitgever

Atlus

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

12 november 2021

Ontwikkelaar

Atlus

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord