Review: Shattered Horizon Pc

We hebben al genoeg shooters gezien die zich in het heelal afspeelden. Doom, Dead Space, Half-Life en zo kan ik nog wel even doorgaan. Jammer genoeg is er nooit een game geweest die zich letterlijk in het heelal afspeelt. Gelukkig is er nu Shattered Horizon; de allereerste online First Person Shooter die zich honderd procent in het heelal afspeelt.

Op z'n kop

Laat ik eerst even 'n ding duidelijk maken: In Shattered Horizon bestaat niet zoiets als rechtop lopen. Iedereen zijn visie op rechtop lopen is namelijk verschillend. Inderdaad, het grootste verschil van Shattered Horizon is het verlies van de zwaartekracht. Je kunt alle kanten op zweven, springen, vliegen. Het geeft een gevoel van vrijheid en een extra dimensie aan de gameplay. Dit is op zich een lastig uitgangspunt voor de ontwikkelaar, omdat je de integriteit van de besturing wel intact moet houden. Verrassend genoeg is Futuremark dat geweldig gelukt. De besturing is er niet moeilijker op geworden. Het is zelfs makkelijker geworden. Er zijn geen obstakels meer. Je kunt overal onderdoor of bovenop. Het is ook mogelijk om je ruimtepak uit te zetten. Hierdoor ben je niet zichtbaar op de radar van de vijand, maar je beweegt ook houteriger. Een erg originele toevoeging. Dit is wat Shattered Horizon zo uniek maakt.

Toch is niet alles zo origineel aan Shattered Horizon. Er zijn maar drie verschillende gamemodi en het aantal wapens is ook niets om over naar huis te schrijven. Er zijn ook niet zoveel verschillende maps en daarnaast zijn sommige maps ook niet voor bepaalde modi gemaakt. Desalniettemin speel je die modi toch op die maps. Dit zorgt voor vervelende gameplay. Vooralsnog speel ik graag Shattered Horizon. Het rankingsysteem werkt goed en de drang om beter te worden in de ietwat hectische gameplay is zeer groot. Nieuwe maps en gamemodi komen vanzelf wel bij een van de vele updates.

Futuremark Graphics

Veel pc-gamers en ook onze pc-redacteur Joost zal Futuremark wel kennen van hun benchmarksoftware 3DMark. Deze software laat zien hoe jouw pc het doet met de nieuwste games. 3DMark laat realtime gameplay zien van verschillende games en daarop baseert het weer de resultaten van je pc. Grafisch is Shattered Horizon behoorlijk indrukwekkend. Ik kon de game niet op zijn hoogst draaien, terwijl ik toch een redelijk goede uitrusting heb. Het is een echte lust voor het oog voor alle pc-fanaten. Het heelal voelt heel sfeervol aan en hoewel de maps eigenlijk precies op dezelfde plek plaatsvinden, heb je toch het gevoel bij iedere map ergens anders te zijn.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Shattered Horizon is een gewaagde, maar geslaagde stap in het online first person shooter genre. Het idee om de game volledig in de ruimte te laten plaatsvinden heeft goed uitgepakt. De gameplay is heerlijk hectisch en vereist veel oefening. Het is geen Modern Warfare 2 waarbij je na een keer spelen al goed kunt zijn, maar ik houd hier wel van; games waarbij je echt moet leren spelen. Jammer genoeg zijn er niet echt veel modi en maps, maar dit valt hopelijk met wat updates op te lossen. Grafisch gezien ziet Shattered Horizon er geweldig uit. Al helemaal voor een online-game. Natuurlijk verwachten we ook niets anders van hetzelfde bedrijf dat de beste benchmarksoftware maakt.

• Zeer unieke gameplay
  • Ranking systeem
  • Uitstekende graphics
  • Besturing zeer makkelijk
  • Weinig gamemodi
  • Weinig soorten wapens
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Shattered Horizon

-

Valve