Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Secret Agent Clank
  • ONTWIKKELAAR High Impact Games
  • EERSTE RELEASEDATUM 11 juli 2008
  • PLATFORMEN PlayStation 2, PlayStation Portable

review: Secret Agent Clank PlayStation Portable

We kennen Clank al jaren als buddy van Ratchet. Waar hij in eerdere games altijd in de schaduw van Ratchet stond, staat hij in dit nieuwe avontuur voor de PSP vol in de schijnwerpers. Secret Agent Clank at your service.

Museumroof

Het verhaal begint wanneer Clank getuige is van een museumdiefstal door zijn vriend en superheld Ratchet. Uit het museum heeft hij het grootste, zuiverste edelsteen gestolen. Clank kan zijn robotogen niet geloven en is er van overtuigd dat Ratchet onschuldig is.

Al snel kom je erachter dat er aan de diefstal uit het museum een boutje los zit. Clank is uitgerust met diverse technische snufjes. Zijn vlinderdasje is een vlijmscherpe boemerang, de anjer op zijn 'revers' is een vleesetende bloem, zijn manchetknopen dienen als bommen, zijn pen gebruik je voor het uitschakelen van het beveiligingssysteem en alsof dit allemaal nog niet genoeg is, naarmate je in de game komt krijg je er nog meer gadgets bij.

Diverse wegen leiden naar Rome

Ook diverse Clank-fu-upgrades passeren de revue. Deze gebruik je wanneer je als Clank betrokken raakt bij een aantal meleegevechten. Je kunt het verhaal in met al je brute kracht, maar stealth is ook zeker een optie in dit avontuur. Je kunt namelijk ook patrouilles ontwijken, beveiligingssystemen misleiden of je vijand op een heimelijke manier uitschakelen door hem van achteren te besluipen en de juiste toetsencombinatie die op het scherm verschijnt in te drukken. Hiervoor krijg je dan weer extra bonussen. De game zit barstensvol met dit soort minigames.

Barstensvol minigames

Een andere minigame is bijvoorbeeld een game waarin je dient te puzzelen met naar beneden vallende blokjes om zodoende sloten te openen. Of een ritmegame waarin de gewone controls even worden ingeruild voor een alternatieve besturing. Deze minigames zijn een aardige toevoeging en zorgen voor heel wat afwisseling. De onderdelen waarin je voertuigen dient te besturen kunnen voor nogal wat vertraging in de game zorgen, wanneer je hier niet goed in bent. Maar ben je hier een held in, dan kun je extra uitdagingen aangaan, die consequenties hebben voor het verdere verloop van het verhaal.

Bijrollen

Je speelt het grootste deel van de game met Agent Clank, maar tijdens het avontuur krijg je ook een handje toegestoken van drie kleine androïden, genaamd Gadgebots. De Gadgebots zorgen voor extra actieonderdelen in de game, maar om heel eerlijk te zijn stellen ze geen ruk voor, waardoor sommige levels minder uitdagend zijn dan gehoopt.

De wapens die je als Ratchet krijgt zijn divers en sommigen zijn net zo vet als we die kennen uit voorgaande Ratchet & Clank-games. Ik kon helaas wel janken om het level-design. De levels zijn groot en moeten een gymzaal, eetzaal en een aantal gevangenislocaties voorstellen. Je fantasie wordt echter wel flink op de proef gesteld. De levels met Capitain Qwark zijn daarentegen weer erg divers. Ook worden de puzzels naarmate je in het avontuur vordert moeilijker, maar dat zal niet altijd plezierig zijn. Het spel zit gelukkig wel weer vol met humor.

Gameplay

Als je een fan bent van de reeks, dan kan ik je vertellen dat deze game grafisch beter scoort dan het vorige Ratchet & Clank-avontuur en dat de voice-acting net als in de voorgaande delen weer van hoogstaande kwaliteit is.

De controls voelen elk level weer intuïtief aan en reageren erg goed. Dit is ook echt een must gezien het uitgebreide wapenarsenaal waarover je beschikt. Over het camerawerk ben ik ook erg positief, hoewel ik in het begin even moest wennen wanneer ik met Clank over verticale lijnen moest lopen. Op die momenten is het handig dat je met de schouderknoppen de camera kunt bijdraaien. Helaas kan dit alleen naar links of rechts en niet omhoog of omlaag.

HET EINDOORDEEL VAN Alex Zweers

De game is volledig Nederlandstalig, wat voor de kleintjes onder ons niet mocht ontbreken aan dit platformavontuur. De gameplay is op wat verticale bewegingen na perfect, net als in tal van minigames die de game kent. Ook humor is volop aanwezig, wat soms voor hilarische momenten kan zorgen. Het stemmenwerk is uitmuntend en van zeer hoge kwaliteit. Hoewel ik allesbehalve een PSP-gamer ben, ben ik aangenaam verrast door Secret Agent Clank en zal ik mijn PSP wat vaker uit de kast trekken.

• Voice-acting van hoge kwaliteit
  • Levensduur
  • Leuke en diverse minigames
  • Verticale camerabediening
  • Gevangenisomgeving is om te janken

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.