Review: Sea of Thieves Xbox One

Aangepast: 17 maart 2024 20:51

Sea of Thieves werd voor het eerst getoond op E3 2015. De game werd positief ontvangen in de wetenschap dat Rare aan het roer stond van deze game. De grafische stijl was onmiskenbaar van de ontwikkelaar uit Twycross en werd als de belofte gezien van Rare om weer eens te laten zien waar zij zo beroemd om zijn geworden. We zijn inmiddels een kleine drie jaar verder. Een Gamescom speelsessie en een Bèta verder, is de game eindelijk te water gelaten. Het heeft binnen de redactie verdeelde meningen opgeleverd, maar nu kunnen we eindelijk conclusies binden aan deze game. Zal Sea of Thieves een behouden reis kennen of gaat het schipbreuk lijden?

Het begin van een piratenleven

De game begint zoals je mag verwachten. Je start door je character te kiezen vanuit een willekeurig gegenereerd aantal. Je kiest die ene uit die het beste bij jouw smaak past. Helaas zit er geen echte create-a-character in, maar dat mag de pret niet drukken. Aansluitend kies je voor de manier waarop je de game wenst te spelen. Ben je Piet Piraat en ga je solo, of kies je voor een bende van schavuiten om met vier man totaal de zeeën onveilig te maken? Deze keuze beïnvloedt niet op wat je in de game kunt verwachten. Het beïnvloedt wel hoe je de game gaat ervaren.
Je start vervolgens in een taverne op een eiland, een zogenaamde outpost. Bij deze oupost haal je je missies bij drie facties (The order of Souls, The Gold Hoarders en de Merchant Alliance). Deze facties bepalen ook wat jouw reputatie als piraat gaat zijn. Word jij een schattenjager voor het goud? Ben jij de gevreesde piraat die geen ondode vreest of ben je slechts een simpele maar gewiekste handelaar? Je levert hier dus weer de schatten in die je daarmee verdient en zo koop je outfits, cosmetische aanpassingen en wapens. Tevens dient het als een sociale hub alvorens je de grote open zee kiest. Al vrij snel liep ik uit de taverne, kotsend en dronken op zoek naar mijn schip.

Mijn crew had ik niet voor het kiezen. Je wordt direct geplaatst bij anderen. Op je schip kies je de missie die je hebt gekocht, wat middels stemmen gaat. Als de missie begint, dan komt teamwork echt om de hoek kijken. Je spreekt met elkaar middels de headset of je kunt via contextgevoelige teksten die geplaatst zijn op de d-pad, met elkaar communiceren. De één bemant het roer, de tweede crewlid de zeilen, de derde het anker en de zeekaart en een vierde houdt een oogje in het zeil in het kraaiennest. Om te zeilen moet je alles bedienen. Op een groot schip is dat echt een vereiste. Kanonnen moet je met twee man bedienen, wil je efficiënt zijn en dodelijk in een gevecht tegen een andere bende van piraten. De één laadt het kanon terwijl de ander richt en schiet. Herladen moet wel door de ander gedaan worden want er is maar ruimte voor één kanonskogel. Het zeil bijstellen maakt ook een wereld van verschil, want dit zorgt ervoor dat je wendbaar blijft, zelfs met wind tegen. Dit werkt net zo briljant als dat het zorgt voor chaos. De zeeën verkennen is werkelijk een gebeurtenis op zichzelf en werkt echt rustgevend. Dit geeft dus al een soort van voldaan gevoel maar we komen uiteraard om hier de piraat uit te hangen dus snel over naar de missies.

De game met twee gezichten

Missies zelf variëren van het vinden van een bende (on)dode piraten en de schedel van de kapitein mee terug te nemen, tot aan schattenjagen op de diverse eilanden, of flessen met een schatkaart daarin te vinden. De vetste missies zijn eigenlijk als je een zwaar bewapend fort moet overnemen, een kraken tegenkomt of een zogenaamde Cloudskull in het vizier krijgt. Dit zijn speciale plekken die tijdelijk in beeld zijn, met waardevolle schatten. Het was echt ontzettend vet om met 3 medespelers al dit soort missies uit te voeren. Schatzoeken doe je écht samen. De schatkaart die jij hebt, kan je aan je medespeler laten zien zodat je samen kunt uitzoeken waar de schat ligt begraven. De game geeft je namelijk geen hints als een waypointer of grafisch kompas in je scherm ziet die je aan kunt houden. Het spel vertrouwt op het sociale aspect van communiceren en samenwerken.

Dit brengt mij op de gameplay in zijn geheel. De besturing zit strak in elkaar en is meestal rechttoe rechtaan. Het kans soms frustrerend worden als je de keuzewielen moet gebruiken om een wapen of item moet kiezen, maar soit. Het toffe vind ik juist dat de game je niet bij de hand neemt. Je emmer bijvoorbeeld, dient niet alleen om het water uit je schip te halen mocht je schipbreuk lijden. Het helpt je ook de skeletten, met gouden opzetstukken op hun kleding, nat te maken en te laten roesten (hoewel dit mijn natuurkundelessen van vroeger volledig ondermijnt maar goed). Dronken worden is niet alleen grappig, jouw kots is tevens een formidabel chemisch wapen. De ondoden zijn moeilijker te verslaan in het donker dan bij daglicht. Het gaat uit van een bepaalde logica. Het maakt de game in mijn ogen gaaf, want teamwork en samen nadenken, wordt hiermee echt beloond.

Zoals ik zei, de game heeft twee gezichten

Laat ik jullie echter wel duidelijk maken dat de game een geheel ander gezicht kent. In je uppie wordt het er niet makkelijker op en zeker niet leuker. Sterker nog, ik krijg de indruk dat de game eigenlijk niet gemaakt is voor solisten. Sea of Thieves is juist gemaakt om met meerderen te spelen. Tijdens het spelen van de bèta voelde het al leeg en verlaten aan op het moment dat je in je eentje aan het spelen was. Qua content was er nog niet veel geboden, dus echt missies spelen zat er niet in. Dat is met de release uiteraard anders. En toch is het niet enerverend als je alleen bent. Dit komt omdat wanneer je alleen speelt er relatief weinig (inter-)actie is. De game wordt moeilijk omdat bepaalde vijanden best pittig zijn. Als je in je eentje op zee bent, moet je eveneens maar hopen dat je niet gekielhaald wordt door een stel vijandige medespelers. Dit gebeurde frequent kan ik je vertellen, ondanks mijn kanonnen die omhoog wijzen. Spellen als Destiny en World of Warcraft hebben juist daarom PvE elementen, zodat de einzelgänger onder ons ook een toffe game kan hebben. Zelfs het ogenschijnlijk repareren van je schip is ontzettend lastig als jouw schip water maakt. Ik hoop daarom dat Rare voor komende updates na gaat denken over content voor deze doelgroep. Uiteraard kan je je afvragen of dat de bedoeling is voor deze game, maar dit kan de game maken of breken.

Zo prachtig als een set klinkende gouden munten

Grafisch en geluidstechnisch is zit het allemaal wel snor en sta ik dan ook maar kort bij stil. De game is werkelijk prachtig om te zien. De cartoony stijl, verbergt af en toe wat vlakke textures maar het draait verder zeer soepel. De lichteffecten zijn om te smullen en de eilanden zijn over het algemeen zeer levendig en kleurrijk vorm gegeven. Het water is werkelijk fantastisch en alle animaties zijn strak en mooi. Het geluid is erg goed. Muziek is van bekend hoog Rare-niveau. Geluidseffecten zijn nagenoeg perfect. De zee klinkt rustgevend en de wapens klinken zeer overtuigend. De lompe wapens van vroeger komen daarmee goed tot hun recht. Muziek zit niet op de gebruikelijke manier verweven in de game. Muziek maak je samen door een accordeon en gitaar. Dit zorgt voor een ouderwetse piratensfeer en wederom nodigt dit uit om het samen te doen omdat ieder dan zijn eigen instrument speelt. Al met al is dit precies wat we van Rare mogen verwachten.

Het eindoordeel van Timo de Hoop

De game laat mij nog erger hinken op twee poten dan een piraat met een houten poot. Sea of Thieves heeft enorm veel potentie. Ik wilde daarom met deze review wat langer stilstaan bij de elementen die het heeft te bieden en hoe het speelt. Dat de game flink veel ondersteuning gaat krijgen, daar ben ik niet bang voor (betaald of niet overigens). Wel ben ik bang of de game niet een vroege zeemansgraf gaat krijgen. Het zit hem namelijk als eerste in de content die nu beschikbaar is. Hoewel er best wat te doen is, lijkt het heel snel op een grindsessie met als risico dat verveling op de loer ligt. Items zijn prijzig om te halen en er lijkt niet veel om te pochen zijn. Iedereen heeft namelijk dezelfde attributen, dus iedereen is en blijft gelijkwaardig qua vaardigheden. Met andere woorden, er lijkt niet veel voor te spelen behalve de cosmetische tweaks en simpelweg een toffe titel die je mag dragen. Dat iedereen hetzelfde is, maakt het een game die het principe ‘easy to learn, hard to master’ volgt. Dat is goed, want een aantal games zoals The Division hebben juist het probleem dat je zeer underpowered bent als je net begint. Dit is in mindere mate met Sea of Thieves, omdat je bij voorkeur met meerderen speelt. Maar, zodra je in je uppie speelt moet je op iedere pas letten die je zet. De vijanden van sommige missies in je uppie zijn pittig tot niet te doen. Maar dan heb ik het nog niet eens over het belangrijkste: in je eentje begin je niets tegen een groep vijandige spelers. Dit is dan ook mijn tweede reden waarom ik verdeeld ben. Want dit laatste gaat bepalen of je de game tof gaat vinden of niet. Tel daarbij op dat ook Sea of Thieves niet ontkomen is aan de welbekende serverproblemen (die ten tijde van de review echt nog niet opgelost waren), kan de game niet meer krijgen dan een ruime voldoende. Misschien nog wel belangrijker (en pijnlijker): het is niet de killer-exclusive die de Xbox One nodig heeft.

• Gameplay over het algemeen solide
  • Toffe open wereld sociale ervaring
  • Eist samenwerking en verstand gebruiken