Review: ScreamRide Xbox One

Aangepast: 17 maart 2024 19:12

In de RollerCoaster Tycoon-games heb ik vroeger altijd heel veel plezier gehad in het bouwen van eigen achtbanen. Soms wilde ik gewoon vette creaties bouwen, maar ik heb ook vaak plezier gehad in het lanceren van mensen door achtbanen te bouwen die niet af waren. RollerCoaster Tycoon 3 introduceerde een first-person-modus bij achtbanen, zodat het net was alsof je in de achtbaan zat, wat erg tof was. Onlangs is de game ScreamRide verschenen voor de Xbox One en de Xbox 360, waarbij je ook al deze dingen kunt doen. Ik ben met de Xbox One-versie van de game aan de slag gegaan.

Achtbanen

Even voor de duidelijkheid: ScreamRide is totaal niet hetzelfde als RollerCoaster Tycoon. In de RollerCoaster Tycoon-serie draaide het vooral om het creëren en managen van je park. Bij ScreamRide ben je echter alleen maar met achtbanen bezig. Hier zijn wel drie verschillende hoofdmodi omheen gebouwd in de careermodus, namelijk ScreamRider, Demolition en Engineer.

Now scream!

In ScreamRider zit je in de achtbaan en kan je het wagentje bedienen. Aan jou de taak om zo snel mogelijk de achtbaan af te leggen en daarbij zo veel mogelijk SCREAM-punten te verdienen en zo min mogelijk te ontsporen. Heel veel valt er niet te bedienen, aangezien je natuurlijk op een rails zit. Wel kan je zelf accelereren, remmen, boosten en in de bochten leunen. Boost verdien je door precies op het einde van een blauw stuk rails op de X-knop te drukken. Een paar keer zal je wagentje ook in de lucht vliegen, waarbij jij weer op X moet drukken vlak voordat je weer op de rails terechtkomt. Meer dan dat is het niet, waardoor het vrij snel eentonig begint te worden.

Smijt- en lanceerwerk

Bij Demolition mag je alles met de grond gelijk maken. Hiervoor zijn er twee verschillende submodi beschikbaar. Met Cabin Tossing bedien je een machine die een cabine met passagiers rondslingert. Deze cabine moet je op het juiste moment loslaten om zo grote gebouwen neer te halen. Dit ziet er de eerste keer erg vet uit, maar het begint al snel normaal te worden. Je krijgt later in de game verschillende soorten cabines om te lanceren, waaronder cabines die uit elkaar schieten en cabines die met een druk op de knop ontploffen.
De andere submodi is Coaster Launching. Hier lanceer je wagentjes van een klein stukje achtbaan, zoals ik ook vaak deed in RollerCoaster Tycoon. Deze wagens kan je in de lucht nog een beetje bijsturen. Hier is het ook weer de bedoeling om zo veel mogelijk schade aan te richten.

Maak er wat van

De laatste modus is de Engineer-modus. Hierbij mag je zelf je achtbaan bouwen. Ook hier zijn er weer twee submodi beschikbaar, namelijk Build to Thrill en Build to Destroy. In Build to Thrill moet je het meestal doen met bestaande stukken rails en deze met elkaar verbinden. Hierbij moet je wel enkele criteria voltooien, zoals een minimale snelheid behalen of een minimaal aantal meters aanleggen. Build to Destroy is eigenlijk een beetje de Demolition-modus, alleen kan je nu je eigen baan creëren om je wagen vanaf te lanceren.

Deze editor-modus is wel extreem uitgebreid en werkt over het algemeen vrij goed. Je kan gemakkelijk met de linkerstick je rails in een bepaalde richting bouwen en met de triggers de rails kantelen. Ook is er een autocomplete-functie om gaten tussen je rails automatisch aan te vullen. Daarnaast heb je heel veel verschillende speciale railsoorten, zoals boosts, remmen, verschillende soorten loopings enzovoorts. Ik vind alleen de camera niet heel lekker werken. Met de rechterstick kan je namelijk alleen om je huidige stuk rails draaien en inzoomen, maar je kan niet vrij de camera kantelen. Hierdoor had ik vaak moeite om goed te zien wat ik aan het doen was en waar ik naartoe moest bouwen. Wat meer cameravrijheid zou fijn zijn geweest.

Nog meer bouwen en delen

Naast deze drie hoofdmodi die je in de careermodus moet voltooien, is er ook een Sandboxmodus aanwezig. Hier ben je helemaal vrij om werkelijk alles te maken. Je kan niet alleen achtbanen bouwen, maar ook scenery. Daarnaast kan je levels maken voor een bepaalde modus. Volgens de ontwikkelaar zijn alle levels in de careermodus in deze Sandboxmodus gebouwd. Wanneer je veel tijd in het bouwen van een level hebt gestopt, wil je dit natuurlijk met andere mensen delen. Dat kan echter alleen met de Xbox One-versie van de game in Level Center. Ik heb een aantal van deze levels gedownload en deze waren erg extreem en misselijkmakend. Het is tof dat er zo'n uitgebreide Sandboxmodus in zit, want hierdoor zal er altijd nieuwe content te vinden zijn.

Het eindoordeel van Justin Meijer

ScreamRide is zeker geen slechte game. De verschillende modi bieden alleen te weinig variëteit om me lang vast weten te houden. Het is allemaal net iets te snel te saai en eentonig. Wel vind ik de uitgebreide Sandboxmodus erg goed, op de camerabesturing na. Als deze game vijftien euro had gekost, dan had ik hem misschien nog wel aangeraden voor liefhebbers van achtbanen. Echter kost de game nu veertig euro in de winkel, en dat vind ik echt te veel. Mocht je twijfelen om deze game aan te schaffen, dan zou ik even wachten totdat deze in de budgetbakken ligt.

Aardig
  • Uitgebreide Sandboxmodus
  • Level Center