Review: Scene It 2? Box Office Smash Xbox 360

Geplaatst: 3 december 2008 00:12

Scene It? Lights, Camera, Action was het antwoord van Microsoft op het soortgelijke Buzz: The Big Quiz dat in 2006 verscheen voor de inmiddels bejaarde PlayStation 2. De game voor de Xbox 360 ontving uiteenlopende reacties. Vooral het feit dat de game met nagenoeg dezelfde controllers gespeeld diende te worden als Buzz, zorgde voor de nodige ophef. Beter goed gejat dan slecht bedacht, moet men destijds hebben gedacht bij Microsoft. Of deze vlieger ook voor het vervolg, Scene It? Box Office Smash opgaat, lees je hieronder.

Nee!

Het antwoord op de in de inleiding genoemde stelling is een volmondig nee. Scene It? Box Office Smash is noch goed gejat noch slecht bedacht. De game is kort gezegd gewoon slecht gejat. De formule is hetzelfde als die van Lights, Camera, Action en de verschillende Buzz-games. Echter is de uitwerking matig. Omdat ik op vrij regelmatige basis, lees meerdere keren per week en per dag, films kijk, dacht ik er behoorlijk wat van af te weten. Ik ken de meeste acteurs en weet over het algemeen in welke films ze spelen. Maar wanneer dan wordt gevraagd door welke voor mij onbekende regisseur een voor mij onbekende film werd geregisseerd en in de volgende vraag wordt gevraagd in welke film deze zelfde regisseur ooit een bijrolletje speelde, is voor mij de lol eraf.

Meer voorbeelden?

Omdat er niet zo gek veel te vervellen valt over een game waarin je een quiz speelt en telkens de mogelijkheid hebt om uit vier antwoorden te kiezen, zal ik in deze alinea nog een voorbeeld noemen. Zo verschijnen er in de vorm van een soort kruiswoordpuzzel op verschillende horizontale regels stuk voor stuk een aantal letters. Deze letters samen vormen een woord. Wanneer alle letters zijn verschenen heb je een aantal horizontaal geplaatste woorden. Vaak namen van acteurs en onderwerpen die iets met deze acteurs te maken hebben. Door deze horizontale woorden is ook een verticale balk getrokken. Per horizontaal woord valt 'n letter in het verticale veld en deze letters tezamen vormen verticaal een woord. Terwijl de letters 'n voor 'n verschijnen telt een timer af. Het is dus zaak zo snel mogelijk op de buzzer te drukken, het liefst voordat je alle letters hebt. Vervolgens kun je uit vier antwoorden kiezen en zul je dus de eerder gevonden letters op de juiste plaats moeten zetten. Het idiote hiervan is dat je slechts drie seconden hebt om te antwoorden. En neem van mij aan dat dit veel te weinig is.

Warrig

Nou kan ik me voorstellen dat de voorgaande alinea wat onduidelijk is, maar vergeef me dat ik niet de moeite doe het duidelijker uit te leggen. Scene It? BOS is gewoon niet leuk en vooral irritant om te spelen. Winnen is vaak een kwestie van geluk of vaak spelen, waar ik overigens al in mijn eerste potje via Xbox Live achterkwam. Ik speelde tegen een dertienjarig meisje en dacht wel even met twee vingers in de neus te winnen. Niet dus! Na twee ronden stond ik op een onverklaarbare, onoverbrugbare achterstand, tot er vervolgens cryptogrammen verschenen. Toen ze direct al het juiste antwoord gaf terwijl er slechts twee lijnen op het beeld waren verschenen, was het voor mij duidelijk dat je wint wanneer je de vragen al eens eerder bent tegengekomen. En dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling van een dergelijke game.

Welkom Avatars

Omdat ik niet alleen negatief wil zijn over Scene It? BOS, wil ik nog even een pluspuntje benoemen, namelijk dat je deze game kunt spelen met je Avatar. En ik moet eerlijk bekennen dat het best wel geinig is om jezelf op de bank te zien zitten, al hoewel ik mezelf niet helemaal in de homofiele dansjes herkende, die mijn Avatar maakte. Verder ziet de game er wel gelikt uit en zijn de laadtijden vrij kort en daardoor allerminst storend. Maar ben je een echte filmliefhebber, laat deze game dan liggen en ga gezellig een avondje naar de bioscoop.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Scene It! Box Office Smash slaat wat mij betreft de plank volledig mis. Het winnen van de quiz komt veelal neer op goed gokken en de vragen kennen van een eerdere keer spelen. Wat ook niet meehelpt zijn de Amerikaans georiënteerde vragen van het niveau dat wij dagelijks via RTL Boulevard met betrekking tot onze Nederlandse 'sterren' krijgen voorgeschoteld. Wellicht valt de game in de smaak bij Amerikaanse filmfreaks, hoewel ik me dan weer afvraag of zij het interessant vinden welke kleur blouse de actrice in het even daarvoor getoonde filmpje droeg. Het is mij dan ook niet duidelijk welke markt Microsoft met deze game voor ogen heeft. De vragen zijn te moeilijk voor de mainstream, maar ook veel vragen te onzinnig voor de filmfreaks. De krappe voldoende heeft de game te danken aan de toegankelijke besturing, want hoe onmogelijk de vragen ook zijn, iedereen kan op een knop drukken en met een kratje bier kan zelfs dat al vermakelijk zijn.

• Spelen met je Avatar
  • Online quizzen
  • Onmogelijke vragen