Review: Scarlet Nexus - Mist misschien wat momentum PlayStation 4

Geplaatst: 23 juni 2021 16:00

Ongeveer een maand geleden vertelde ik in mijn preview van Scarlet Nexus dat je deze game zeker in de gaten moet houden, omdat het echt de moeite waard gaat zijn. Inmiddels heb ik de volledige versie van de game gespeeld en kan nu een echt eindoordeel vellen over Bandai's nieuwste actie-JRPG. Is Scarlet Nexus nog steeds de moeite waard, of heeft de volledige versie van de game mij op andere gedachten gebracht?

Twee is beter dan één

Het verhaal van Scarlet Nexus gaat over een futuristisch Japan waarin mensen superkrachten hebben gekregen. Deze mensen hebben zich verenigd in de Other Suppression Force, of OSF, om samen de Other te lijf te gaan. De Other zijn vreemde gemuteerde wezens die op de aarde zijn gekomen om de hersenen van mensen op te vreten. Inmiddels zijn de mensen het zo gewend dat de Other op elk moment op kunnen duiken, dat ze via een soort weerbericht-achtige berichtgeving kunnen zien wanneer en waar er Other op kunnen duiken in de stad. Deze voorspellingen worden dan ook gebruikt door de OSF om snel korte metten te kunnen maken met de wezens, voordat ze de inwoners aan kunnen vallen. Om die reden worden leden van de OSF ook als celebs ontvangen. Deze setting voelt erg vreemd en dystopisch.

Je volgt dit verhaal door de ogen van een van twee mogelijke protagonisten. Enerzijds kun je spelen als Yuito Sumeragi, de zoon van een succesvolle en rijke familie die onder veel druk staat om te presteren binnen de OSF. Anderzijds kun je kiezen voor Kasane Randall, die geadopteerd is door een familie die een groot bedrijf bezit. In principe volgen Yuito en Kasane dezelfde verhaallijn, daar ze zich op hetzelfde moment bij de OSF hebben aangesloten. Je ziet de verschillende gebeurtenissen alleen door een ander perspectief en je leert meer over de hoofdpersonages tijdens hun eigen campaigns. Dit geeft je wel een reden om de game minstens twee keer uit te spelen, als je alles van het verhaal en de wereld wilt begrijpen.

Een lamp kapotslaan met een auto

Zoals je misschien wel verwacht, is combat een groot onderdeel van Scarlet Nexus. Zowel Yuito als Kasane hebben de speciale kracht van psychokinese. Dit houdt in dat ze objecten uit de omgeving naar hun vijanden kunnen slingeren. Dit is op zich een leuke mechanic, want wie wil er nou niet een bestelwagen naar het hoofd van zijn vijanden gooien? Om dit te kunnen doen, moet je wel eerst de speciale psychokinese-meter vol zien te maken. Dit doe je door combo's te maken van melee-aanvallen. Hiervoor gebruikt Yuito een zwaard en Kasane speciale dolken. De combat verloopt over het algemeen vloeiend, als je eenmaal in de gaten hebt hoe je je Melee-aanvallen en je psychokinetische krachten moet combineren en flinke combo's aan elkaar moet rijgen. Toch wordt je momentum op sommige punten erg hard verstoord. Zo duurt het "opladen" van je psychokinetische krachten soms erg lang en kun je op bepaalde momenten een speciale move gebruiken die resulteert in een korte cutscene waarbij je een soort Glory Kill uitvoert. Ik had liever gezien dat dit allemaal wat vloeiender zou verlopen, zodat ik niet uit mijn flow gehaald word wanneer ik lekker aan het raggen ben.

De Other die je in Scarlet Nexus moet bevechten, zijn op z'n zachtst gezegd vreemde wezens te noemen. Qua monster design zijn ze vrij uniek, als een soort combinatie tussen iets dat uit een horrorgame en uit een Zelda-game komt. Zo zitten er bijvoorbeeld lampenkappen op stiletto's tussen die bloemblaadjes naar je hoofd schieten. Typische een gevalletje "zal wel een Japanse game zijn", dus. De monsters zorgen er echter ook voor dat de gevechten niet echt altijd even soepel verlopen. Vooral in het begin, wanneer je nog geen extra krachten hebt vrijgespeeld in de Skill Tree die Brain Map genoemd wordt, kunnen monsters het je erg lastig maken. Wanneer je bijvoorbeeld wordt aangevallen, val je op de grond en duurt het erg lang voordat je weer op kunt staan en kunt bewegen. Tel daarbij op dat je vaak meerdere Other tegelijk bevecht en je hebt het perfecte recept voor frustraties. Middels het lock-on systeem kun je namelijk je camera vastzetten op een specifieke vijand, maar dit zorgt er vaker voor dat de camera je in een ongemakkelijke hoek plaatst waardoor je niets kunt zien, dan dat het je echt helpt een van je vijanden te raken.

De kracht van vriendschap

Scarlet Nexus kent dus twee verschillende hoofdpersonen. Daarnaast zijn er nog andere leden van de OSF die je op je avontuur vergezellen en die je tijdens gevechten kunnen assisteren. Je kunt namelijk een party samenstellen van verschillende OSF-leden die elk hun eigen speciale krachten hebben. De een kan bijvoorbeeld vuur gebruiken, de ander kan onzichtbaar worden, etc. Deze krachten kun je tijdens gevechten van je party-leden "lenen" en combineren met je eigen aanvallen. Dit is een erg leuk concept, gezien sommige vijanden ook echt zwak zijn tegen een specifieke kracht. Zo kun je dus een beetje spelen met je party en kijken welke opstelling in welke situatie het beste werkt.

De gameplay van Scarlet Nexus bestaat echter uit meer dan combat. Tussendoor kun je ook gebieden verkennen en ondanks dat het vrij lineair is, is dat ook best wel leuk. De wereld van Scarlet Nexus ziet er namelijk ontzettend gaaf uit. Het is een combinatie tussen traditioneel Japan en futuristische cyberpunk-elementen. Dit zorgt voor een bijzondere sfeer die wat mij betreft perfect weergeeft hoe de staat van de wereld op dat moment is. Daarnaast kun je ook in je eigen basis rondhangen met je OSF-genoten. Hier kun je op sommige momenten ook speciale questlines accepteren die ervoor zorgen dat je een sterkere band opbouwt met de betreffende persoon die jou die quest geeft. Een sterkere band betekent dat de speciale krachten die je tijdens combat kunt gebruiken ook sterker worden. Dat is nou de kracht van vriendschap.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Scarlet Nexus is een actievolle game in een futuristische en dystopische setting. Het verhaal is te beleven vanuit het perspectief van twee verschillende personages, wat de herspeelbaarheid van de game bevordert. Daarnaast bevat Scarlet Nexus een tof combat-systeem waarbij melee-aanvallen worden afgewisseld met psychokinetische krachten waarbij je gebruikmaakt van objecten in je omgeving. Ondanks dat de combat snel is en vol met actie zit, verlies je soms op cruciale momenten flink wat momentum door hoe de game zich gedraagt, wat erg zonde is. Gelukkig wordt het wel beter naarmate je verder in de game komt en nieuwe vaardigheden vrijspeelt. Al met al zeker een game die de moeite waard is, dus!

• Twee verhaallijnen
  • Snelle combat
  • Speciale krachten
  • Toffe sfeer
  • Camera soms ongemakkelijk
  • Je verliest snel momentum
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Scarlet Nexus

-

Bandai Namco