Review: Scarlet Hood and the Wicked Wood- Een kleine verrassing Pc

Geplaatst: 7 april 2021 17:05
Aangepast: 7 april 2021 20:41

Geloof het of niet, maar ik heb altijd een zwak gehad voor sprookjes. Toch wist ik niet wat ik moest verwachten, toen ik Scarlet Hood and the Wicked Wood van Devespresso Games in mijn mailbox kreeg. De game is namelijk een Point and Click puzzelgame, één van mijn grootste vijanden. Met lichte tegenzin startte ik Scarlet Hood and the Wicked Wood op en ging ik aan het puzzelen.

Scarlet Hood komt in een benarde situatie terecht

De game volgt het verhaal van Scarlet Hood, de leadzanger en gitarist van de band Foxtrot Bop, uit Kentucky. Met haar band is ze onderweg naar een gig met een scout die hen kan helpen met het doorbreken in de muziekwereld. Na het optreden biedt de scout echter alleen Scarlet een solocontract aan. Zij weet niet wat ze daarmee aan moet en besluit dit nieuws nog even verborgen te houden voor haar bandleden (Scarlet is niet de slimste als het gaat om dit soort beslissingen). Natuurlijk komen haar bandleden erachter en zijn ze vanzelfsprekend pislink op haar. Ze droppen Scarlet langs de weg, waarna ze mee wordt genomen door een mysterieuze tornado.

Scarlet wordt wakker in ruïne met een schattige vos en een munchkin die haar constant voor heks uitmaakt. De vos helpt haar en de angstige munchkin, die Tuck blijkt te heten, door de tempel heen. Uiteindelijk komt de groep in een kamer terecht met een skelet in een rode cape met daarnaast een stok met een hand als uiteinde. Scarlet, idioot als ze is, besluit de stok op te pakken en ontwaakt als de rode heks, één van de zeven heksen in de wereld van Glome. Met de stok weet ze een uitweg te vinden uit de ruïne en brengt ze Tuck terug naar zijn groep.

Beleef dezelfde dag telkens opnieuw

De groep van Tuck, die uit verschillende soorten munchkins bestaat, is onderweg naar de kroning van de Prince of Glome. Alleen door Scarlet’s onverwachte crash landing is de brug en daarmee de veiligste route naar de hoofdstad volledig vernield. De route via The Wicked Wood is de enige optie en dat is het territorium van de kwaadaardige heks LaFaba. Voordat Scarlet en de groep het woud ingaan, besluiten ze eerst te rusten en de volgende dag de laatste voorbereidingen te treffen om het woud in te gaan. Hier wordt kort uitgelegd hoe de game in zijn werk gaat met puzzels en verzamel technieken.

Zo is Tuck zijn toolbox kwijt en die heeft hij nou net nodig om een wiel van de koets te repareren. Voor de leider Dixie moet je eetbare paddenstoelen vinden voor onderweg. Als je Tuck hebt geholpen met het wiel en het eten voor de dag hebt gevonden, ga je met je groep het woud in. Het duurt alleen niet lang voor LeFaba en haar handlangers de groep vinden en ze laten vermorzelen door een gigantische dodo. En nee, ik maak geen grap. In plaats van dood te gaan wordt Scarlet weer wakker op de dag daarvoor. Na nog een keer te zijn vermoord door een dodokont komt ze door de arrogante Pixie Pippa erachter dat de vorige rode heks haar heeft betoverd met een spreuk die haar zeven extra levens geeft. Met al twee levens verspild moet Scarlet zich door verschillende puzzels en gebieden heen werken om haar permanente dood in Glome zien te voorkomen. Dit vond ik een interessant concept en dat maakte mij nieuwsgierig genoeg om door te blijven spelen en te ontdekken wat Scarlet allemaal tegen zou komen op deze zeer dodelijke route. Een gigantische Dodo was in ieder geval geen goed voorteken.

Uitdagende en leuke puzzels

Om dit voor elkaar te krijgen moet ze een manier vinden om de dodelijke obstakels op de route te overwinnen en haar tweede rode schoen vinden om volledige controle over haar krachten en haar staf, de ‘Wompin stick’, te krijgen. Om dit te bereiken voordat al haar levens op zijn, moet ze door verschillende locaties heen en alle puzzels oplossen. De puzzels zelf waren een blije verassing voor mij. Ik ben echt geen fan van puzzels, omdat ik ze bijna nooit snap. In Scarlet Hood and the Wicked Wood zijn ze uitdagend, maar ook wel weer haalbaar omdat er in het gebied zelf altijd wel een hint te vinden is voor de oplossing van de desbetreffende puzzel. Er is ook veel variatie in de puzzels zelf, wat ervoor zorgt dat je niet verveeld raakt. Zo heb je reactiepuzzels om deuren te openen, quizzen over je kennis en natuurlijk het invoeren van de juiste combinaties.

Scarlet krijgt niet alleen te maken met puzzels, maar ook met de handlangers van LeFaba. Zolang ze haar complete heksen-set niet heeft, kan ze nog niet terugvechten en moet ze de aanvallen zien te ontwijken. Als de rode heks in training bijna klaar is in het gebied, krijgt zij ook nog eens te maken met Brerr Wolf, de familiar van de zwarte heks. Om de wolf te slim af te zijn moet Scarlet zich verstoppen door zichzelf te vermommen als één van de vele pilaren die in de game te vinden zijn. Eenmaal ontsnapt aan de wolf kan ze het gebied uit en zich aansluiten bij de groep voor vertrek.

Vermakelijke personages en goede muziek

Hoewel ik eerst weinig verwachtingen voor Scarlet Hood and the Wicked Wood had, werd ik blij verrast. Het is en blijft niet mijn genre en neigingen om mijn laptop uit het raam te mieteren zoals bij andere puzzelgames had ik niet echt. Alleen bij de wompin’ stick puzzels voor het openen van deuren kwamen de nodige frustaties te voorschijn, maar dat kwam meer door mijn niet-bestaande reactievermogen. Het helpt ook dat de game prima draait op zowel de pc als Mac. Zijn het de meest baanbrekende graphics ooit? Nee, maar ondanks dat ziet het er prima uit.

Met het hoofdpersonage als muzikant, verwacht je wel dat de muziek in de game een beetje goed is en dat is gelukkig ook zo. Scarlet Hood and the Wicked Wood heeft een soort jazzy feeling wat passend is, gezien het feit dat Foxtrot Bop een jazzband is. Verder is Scarlet Hood and the Wicked Wood gevuld met de nodige, unieke personages. Zo heb je Scarlet, een country bumpkin die in een magische wereld wordt gesodemieterd. Tuck, de angstige Munchkin en Dixie, de leider van de groep die meer van LaFaba lijkt te weten dan ze zou willen. En gelukkig kom je nog meer kleurrijke personages tegen tijdens je pogingen om levend uit the Wicked Wood te komen.

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Scarlet Hood and the Wicked Wood heeft mij blij verrast. Ik had er geen hoge verwachtingen, maar de game blijkt een uitdagende puzzelgame te zijn met veel inspiratie uit The Wizard of Oz. De game ziet er prima uit en heeft een bijpassende Jazzy-soundtrack. Scarlet Hood and the Wicked Wood is gevuld met leuke personages wat het spelen van de game vermakelijk maakt.

• Interessant verhaal
  • Uitdagende puzzels
  • Leuke personages