Review: SBK Superbike World Championship 2011 Xbox 360

Het is alweer even geleden dat ik een motorracegame speelde. Ik ben persoonlijk niet zo van de tweewielers. Ik vervloekte dan ook de motoren die werden toegevoegd aan mijn o zo geliefde Project Gotham Racing-serie. Desondanks heb ik wel een tijdje fanatiek de MotoGP-games van Climax gespeeld. De manier waarop je met het gewicht van de motor stoeide, terwijl je marginaal zowel de voor- als achterrem onafhankelijk van elkaar bediende, was fenomenaal uitgewerkt door de Britse ontwikkelstudio. Toen Climax echter stopte met de serie, en enkel de games van Capcom overbleven, was ik er wel klaar mee. Voornamelijk doordat de racers van Capcom op dat moment het realisme van Climax' games niet wisten te benaderen. Wellicht weet SBK Superbike World Championship 2011 mij weer in het zadel te krijgen met de kracht van tweehonderd paarden tussen mijn benen.

Bekende namen

Waar vooral de MotoGP-klasse in Europa erg populair is, lijken ook de superbikes de laatste jaren aan populariteit te winnen. Niet in de laatste plaats doordat in 2005 ondermeer grote MotoGP-namen als Max Biaggi, Carlos Checa en Makoto Tamada de overstap naar de superbikes maakten. En ook in het verleden hebben enkele aansprekende namen deel uitgemaakt van het deelnemersveld. Zo zullen namen als Troy Corser en Carl Fogarty alle racefanaten wel bekend voorkomen. Daarmee is de eerste hindernis al genomen, want een racegame met bekende namen spreekt toch wat meer aan dan zonder. Toch draait het bij racen maar om 'n ding: de besturing. Een game die leunt op officiële licenties en tracks kan wat mij betreft niet realistisch genoeg zijn, dus eens kijken hoe SBK 2011 het er vanaf brengt.

Lekker sturen

Nog voordat je voor het eerst de gashendel opendraait, zul je moeten aangeven wat voor soort racer je bent. Uiteraard ging ik meteen voor simulatie en verrassend genoeg ging me dat behoorlijk goed af. Ik stapte op de motor voor een rondje op mijn favoriete motorcircuit, en het was meteen een feest van herkenning op het Tsjechische Brno. Niet alleen grafisch zag alles er goed uit, maar ook de besturing klopte meteen. Het was weer spelen met de voor- en achterrem en gedoseerd gas geven bij het uitkomen van een bocht. Toch had ik gevoelsmatig iets minder moeite om de motor onder controle te houden dan in de eerder genoemde MotoGP-serie. Vooral op momenten dat het achterwiel uitbrak en de motor begon te slingeren, was het wat eenvoudiger om de boel weer onder controle te krijgen. Bovendien leken de motors wat gewicht te missen, en kon ik zonder al te veel moeite corrigeren bij het verkeerd aansnijden van een bocht. Maar toch voelt het geheel allerminst arcade en zul je echt moeten werken om je motor door de bochten te stileren.

Compleet pakket

Zoals gezegd zien de circuits er grafisch goed uit en uiteraard zijn alle circuits uit het SBK-kampioenschap aanwezig, net als de deelnemende renstallen en motorcoureurs, allemaal netjes gemodelleerd. Bovendien is niet alleen de SBK-klasse vertegenwoordigd, maar kun je ook deelnemen aan het Superstock1000 Team-kampioenschap of de Supersport klasse. Wanneer je een carrière start ontkom je niet aan deze klassen, en begin je in de Superstock1000, om met het behalen van goede resultaten nieuwe contracten binnen te slepen en je stap voor stap op te werken naar de koningsklasse, de superbikes. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoewel de besturing goed werkt, is de tegenstand soms behoorlijk pittig. Niet zozeer doordat andere coureurs zo slim rijden en je pas afsnijden, maar vooral doordat ze strak een vaste lijn lijken te volgen. Wijk je dus iets af van de ideale lijn en neem je een bocht wat te wijd, dan zul je bij het terugsturen naar de ideale lijn meer dan eens zonder pardon van je stalen ros worden geknikkerd, waarbij de tegenstanders meestal keurig op hun motor blijven zitten. Voor een verder degelijke en complete racegame is dit toch een puntje van kritiek dat mij ervan weerhoudt om SBK 2011 de perfecte score van vijf sterren te geven.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Met SBK Superbike World Championship 2011 haal je een heel degelijke, maar vooral complete motorracer in huis, waarin je in meerdere motorklassen kunt deelnemen aan verschillende races in een aantal verschillende modi en bovendien enkele motorlegenden onder de knoppen kunt nemen. Wil je zonder al te veel moeite kunnen rondscheuren, dan is dat mogelijk in SBK 2011. Ga je echter voor realisme, ook dan zal deze game zeker niet teleurstellen, niet in de laatste plaats door de vele afstelmogelijkheden van de motoren. Zo kun je spelen met onder andere de rembalans, versnellingsratio, vering en alles wat maar met het afstellen van een motor te maken heeft. Voor motorliefhebbers die zich niet enkel blindstaren op de MotoGP is SBK 2011 een absolute aanrader.

• Grafisch goed
  • Veel raceklassen
  • Stuurt lekker