Review: Sayonara Umihara Kawase Nintendo 3DS

Geplaatst: 29 april 2014 10:00

Een Japanse platformer met de naam Sayonara Umihara Kawase die het 2D-platform genre op een andere manier wil benaderen door middel van een hengel. Dat is de beste omschrijving van deze game in 'n zin. Kan deze game opboksen tegen alle grote Nintendo 3DS -games die de handheld al rijk is?

Sayonara wie?

Ik zal eerlijk zijn. Sayonara Umihara Kawase is een game waar ik niets van gehoord had tot ik deze game mocht gaan reviewen. De game zelf is dit jaar in Japan verschenen en maakt nu de sprong naar het westen. De game maakt onderdeel uit van een extreem lang lopende serie 'Umihara Kawase' en laat ons kennis maken met de gelijknamige 20-jarige protagonist Umihara Kawase. Deze game was reeds verschenen als een Nintendo DS-titel, maar krijgt op de Nintendo 3DS een aantal extra's, waaronder nieuwe karakters om mee te spelen. Verbeterde graphics en last, but not least, de game is makkelijker.

Pardon? Makkelijker? Ja, jullie lezen het goed. De game is coulanter geworden. Waar de originele games werkelijk waar genadeloos waren, is deze game wat aardiger geworden. Een level heeft nu geen tijdslimiet meer, je hebt een oneindig aantal levens en er is zelfs een karakter dat twee hits kan weerstaan.

Maar wat is het nou?

Sayonara Umihara Kawase is een lastige 2D-platformer die jou als gamer lastige levels weet voor te schotelen. Niet vanwege de lopende vissen (die je ook in je rugtas kan bewaren), maar juist vanwege het feit dat jij je hengel moet gebruiken om door het level te navigeren. Je kunt aan bepaalde objecten hangen en zo moet je verder zien te komen door het level.

Dat klinkt gemakkelijk toch? Fout. Door de vaak horkerige besturingen zal je met grote regelmaat in de afgrond vallen. Dit heeft bij ondergetekende toch wel voor de nodige frustratie gezorgd. Qua besturing voelt deze game echt aan als een oude NES-game. Alsof er een kleine vertraging in het springen zit.

De game zelf lijkt het credo 'less is more' te hanteren. Voor mijn gevoel pakt dit niet lekker uit. De game heeft een intro-scherm, je kunt je naam kiezen en klaar, spelen maar. Geen verhaal, geen extreem lange uitleg, maar trial-and-error. De ene vindt het geweldig, de ander niet. Het is trouwens niet dat ik lastige games niet kan waarderen. Ik mag deze juist graag, maar een beetje verhaal kan geen kwaad volgens mij.

Lastig!

De game is dus onherroepelijk lastig. Een sprong heeft bijna geen momentum en je kunt de sprong in de lucht ook niet meer besturen. Als je vervolgens je hengel aan een object weet te bevestigen, is het alsof de natuurkundige wetten volledig overboord worden gegooid. Mensen die ervaring hebben met deze serie kunnen dit wel waarderen, maar voor een nieuwkomer is het toch echt heel erg lastig. De uitdaging zal vooral gaan liggen in het zo snel mogelijk voltooien van een level.

Eigenaardigheden

De game heeft een paar eigenaardigheden die mij echt opvielen. Zelfs zo erg dat ze mijn mening op een dusdanige manier wisten te beïnvloeden. Doodgaan in deze game zorgt ervoor dat je terugkeert. Nu is dat niet zo verwonderlijk, maar terugkeren naar het level select screen wel. Niet terug naar het begin van het level, maar terug naar het begin van alles.

De game werkt voor mij ook niet motiverend. De game maakt er namelijk een kunst van om bij te houden hoe vaak je dood bent gegaan en voor iemand die perfectionistisch is kan dit een doorn in het oog zijn. De game zelf voelt ook erg traag aan. Ik heb geen moment het gevoel gehad dat er van alles gebeurde op het 3DS-scherm. Alles ging op een rustig tempo aan mij voorbij, terwijl ik probeerde het einde van het level te halen.

Het eindoordeel van Bob Andringa

Sayonara Umihara Kawase is een game die mij met gemengde gevoelens achterlaat. Het is geweldig om een moeilijke game te spelen in een tijdperk waarin games erg simpel zijn geworden. Maar het ontbreken van een verhaal gecombineerd met houterige besturing, zorgt er toch echt voor dat deze game al snel mijn irritatiebreekpunt wist te bereiken. Ik denk dat dit een game is waar je echt van moet leren houden. Doe mij dan toch maar Super Mario.

• Lastig!
  • Hengel is leuke toevoeging
  • Erg lastig!