Review: Samurai Warriors 5 - Een meer complete Musou-game PlayStation 4

Geplaatst: 27 juli 2021 10:00

Het is weer tijd voor een nieuwe versie van een Warriors-game. Dit zijn games in het hack and slash-genre en de beurt is aan de nieuwe Samurai Warriors 5 van Koei Tecmo. Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn eerste echte ervaring met een Musou-game gedeeld in mijn review van Warriors Orochi 4 Ultimate. Ik heb mij destijds redelijk vermaakt, maar de gameplay loop was niet heel spectaculair. Je vecht tegen een grote groep onbelangrijke vijanden, totdat je de sterkere tussenbazen verslaat waardoor de deuren opengaan. Vervolgens begin je dit riedeltje opnieuw tot je de laatste grote baas hebt verslagen of een ander doel hebt bereikt. Volgens Koei Tecmo is Samurai Warriors 5 een fresh re-imagining van de franchise met een nieuwe verhaallijn, nieuwe character designs en een nieuwe visuele presentatie. Dus ik hoop dat ik hier meer van geniet dan van mijn vorige Musou avontuur.

Owari’s Great Fool heeft een doel

Samurai Warriors 5 speelt zich af in de Sengoku periode waar verschillende belangrijke personen met grote invloed de macht proberen te grijpen. Yoshimoto Imagawa, de grote Daimyo, heeft zijn troepen bevolen om een minder belangrijke daimyo, Ieyasu Tokugawa, te gijzelen. Alle andere belangrijke heren wachten de situatie af, maar Nobunaga Oda is dat niet van plan. Oda gaat samen met zijn jeugdvriend, Toshiie Maeda, recht op het Imagawa leger af om Ieyasu te bevrijden. Zo begint het verhaal waar je met twee van de meest prominente generaals uit de periode, Nobunaga Oda en Mitsuhide Akechi, Japan probeert te verenigen. Oda is het jonge hoofd van de Oda-familie en wordt Owari’s Great Fool genoemd, omdat hij spontaan handelt en niet altijd even respectvol is. Akechi is een serieuze man en houdt zich vast aan zijn overtuigingen waardoor Oda hem soms een fossiel noemt. Door een belangrijke gebeurtenis wordt hij getest en zal hij erachter komen hoe sterk zijn overtuigingen echt zijn.

Samurai Warriors 5 gaat over de gebeurtenissen in de Tokugawa periode die uiteindelijk leiden tot het Honnō-ji incident waarin Oda en Akechi een grote rol spelen. Deze twee nemen het op tegen grote groepen vijanden en historische figuren. Ook moeten ze aanslagen op hun leven zien te overleven en zelfs hun familieleden bewust opofferen voor de grotere zaak, een verenigd Japan. Je begint het avontuur met Nobunaga Oda, maar naarmate je vordert en meerdere personages tegenkomt, wordt dit uitgebreid. Zo zit je niet alleen vast aan Oda en kom je wat meer te weten over je bondgenoten en hun ervaringen. Dit is een goede ontwikkeling, want dit geeft de game wat meer diepgang.

Het verhaal in een hack and slash is vaak ondergeschikt, maar ik vond dit wel een interessante geschiedenisles, maar ik heb een grote affiniteit met Japan dus dat helpt. Samurai Warriors 5 biedt 37 speelbare personages waarvan zestien voor het eerst hun opwachting maken. Tien van deze personages zijn supporting characters en zijn niet speelbaar in de Story Modus. Ook hebben ze geen volledige skill set. Dat zijn er aanzienlijk minder dan we uit andere delen kennen, maar er is wel aandacht aan de personages besteed, want ze zien er naast het slagveld en de speciale effecten heel goed uit. Dit komt door de nieuwe art style die doet denken de pracht van de traditionele Japanse inktschilderijen.

Wel hetzelfde riedeltje, maar beter uitgevoerd

Zoals in elke hack and slash game moet je het opnemen tegen duizenden vijanden en uiteindelijk de commandanten uitschakelen om verder te geraken. Je hebt een basis aanval die je kunt combineren met je speciale aanval. Dit lijkt nogal simpel, maar er zijn aardig wat combinaties mogelijk en als je verder komt, krijg je toegang tot meer aanvallen. Voor elk gevecht kun je je wapen uitkiezen en elk personage heeft een eigen wapen dat zijn of haar voorkeur heeft, maar het is ook mogelijk om met de andere wapens te vechten. De wapens hebben ook hun eigen skill set en dit zorgt gelukkig voor genoeg variatie. Je proficiency (vaardigheid) met een wapen wordt steeds beter als je het wapen gebruikt. Zo kun je je eigen combo’s creëren om je combometer en je Musou-gauge te vullen.

Ook kun je verschillende Ultimate Skills aan buttons koppelen, zodat je naast je basis en speciale moves ook op een andere manier kunt aanvallen. Deze Ultimate Skills bestaan uit vier categorieën: Avalanche, Recuperation, Relentless Storm en Pulse. Deze kun je tactisch inzetten en zijn handig om bijvoorbeeld vijanden met speren en schilden aan te vallen, omdat de normale aanvallen geen contact maken. Zo gooi je met Relentless Storm de vijanden de lucht in om ze vervolgens naar beneden te rammen. Met Recuperation kun je je defense, attack of Musou verhogen wat ook een tactisch voordeel kan bieden. Na gebruik moet je wel even wachten, voordat je ze opnieuw kunt gebruiken.

Met een overvloed aan mogelijkheden

De Musou-gauge wordt gevuld door het verslaan van vijanden. Met de Musou attack voer je een aantal vernietigende aanvallen uit waardoor grote groepen vijanden verslagen kunnen worden. Ook heb je een Rage-gauge die je kunt activeren met R2 waardoor je sneller en sterker bent. Tevens krijg je hierdoor toegang tot een nog sterkere Musou attack. Daarnaast zijn er ook Hyper Attacks waardoor je vijanden kunt aanvallen, terwijl je grote afstanden overbrugt. Natuurlijk kun je, zoals gebruikelijk in een Warrior-game, ook een paard roepen (L2) als je snel naar een ander deel van het slagveld wilt komen. Het is dan nog steeds mogelijk om vijanden aan te vallen, zodat je combometer hier niet onder lijdt. Je kunt tijdens een missie verschillende extra objectives uitvoeren en dat houdt meestal in dat je iemand moet verslaan of iemand moet redden. Tijdens de battles vind je exp, geld en wapens die je na het gevecht kunt gebruiken.

Er is ook een coöp modus beschikbaar voor de Musou Modus en de Citadel modus waar je offline of online samen met een vriend de Sengoku-periode kunt opschudden. Hierdoor heb je ook toegang tot de coöp-special die je kunt gebruiken als je een goede band hebt met het andere personage. Als je Musou-meter vol is en je in de buurt van je kameraad bent, verschijnt er een rode draad die aangeeft dat je een coöp-special kunt gebruiken en daarna staan er nog weinig vijanden. Na het behalen van het einddoel word je beoordeeld op de tijdsduur, je hoogste combo count en de hoeveelheid verslagen vijanden en officieren. Hierdoor ontvang je een ranking waarbij de S-rank de hoogste is en krijg je materialen, extra experience points en weapon mastery points. De experience die je tijdens een level vergaart, wordt verzameld in een EXP-stock en Weapon Mastery Stock. Na het gevecht kun je deze vrij verdelen over de personages om hun levels wat op te krikken. Daarnaast verdien je ook skill points die je kunt gebruiken om de personages nieuwe skills te leren. Hierdoor krijgen de personages meer hp, attack power, defense en Musou-level. Het is wel mooi dat ieder personage zijn eigen familiewapen heeft waar je de skill points kunt verdelen.

Musou modus, Citadel modus en de Vault

In de Musou modus volg je het verhaal van Nobunaga Oda in zijn poging om het land te verenigen in de Sengoku Periode. In March ga je het slagveld op om de volgende overwinning te behalen en neem je het op tegen grote groepen vijanden. Na een dag op het slagveld ga je terug naar je kasteel waar een Dojo, Blacksmith, Shop en Stables aanwezig zijn. Als je net begint zijn deze allen nog locked, maar deze worden vrijgespeeld naar mate je verder in het verhaal komt. Daarnaast kun je later ook deze gebouwen upgraden waardoor je hier nog meer uit kunt halen. De Dojo biedt de mogelijkheid om je personages te trainen waardoor ze nieuwe skills leren, kun je de verkregen exp verdelen over de personages. Met de weapon mastery points kun je je vaardigheid met je wapens verbeteren. Ook kun je in de Dojo hun wapens, Ultimate Skills veranderen en iets meer over je personages te weten komen.

Bij de Blacksmith kun je wapens upgraden of ontmantelen voor materialen. Ook kun je later wapens craften, maar dit is pas mogelijk als je het gebouw van de Blacksmith een upgrade geeft. In de Shop kun je Scrolls voor Skill Points of Stock Weapon Mastery aanschaffen en Materials kopen die je kunt gebruiken om de gebouwen in je kasteel up te graden. Als je geld nodig hebt dan kun je hier ook Skill Gems of Materials verkopen. De Stables bieden de mogelijkheid om paarden te kopen en te verkopen, kun je met Skill Drills je paarden nieuwe skills leren en met Equestrian Drills kun je het level van je paarden verhogen. Je kunt dus belachelijk veel upgraden, maar dit geeft een beetje een RPG-gevoel tussen het hacken en slashen door. De Citadel modus biedt dezelde opties, maar hier moet je je basis alleen of samen met een vriend verdedigen en de hoogste score proberen te halen. In de Vault kun je de biografieën van de personages lezen, bepaalde scenes terugzien en naar de muziek van de game luisteren.

1 1 1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Het zal nooit mijn genre worden, maar Koei Tecmo heeft zeker zijn best gedaan om te zorgen voor een Musou-avontuur met meer variatie. Het verhaal is interessant en als je een beetje van de (Japanse) geschiedenis houdt, kun je nog wat leren. Het is ook een goede ontwikkeling dat je ook delen van de game met andere personages kunt spelen. De toevoeging van de RPG-elementen waardoor alles bijna up te graden is, vind ik een goede, maar het is in het begin wel een beetje overweldigend. De art style is gebaseerd op de traditionele Japanse inktschilderijen en de personages, het slagveld en de speciale moves zien er erg goed uit. Dit Musou-avontuur draait lekker op de PlayStation 4 en is zeker de moeite waard voor de Musou-fans. Voor de niet-ingewijden is Samurai Warriors 5 een goede instap en ik heb mij met deze gaem zeker meer vermaakt dan met Orochi Warriors.

• Genoeg te hacken en slashen
  • Meer variatie in het hacken en slashen
  • De RPG-elementen
  • Verhaal is best interessant
  • De traditionele Japanse art style
  • Weinig variatie in gameplay
  • Minder personages dan in eerdere delen
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Samurai Warriors 5

-

KOEI TECMO Europe