Review: Saints Row: The Third Xbox 360

Saints Row 2 was een game waar ik onwijs om heb kunnen lachen. Ik heb de game samen met een maat gespeeld, en vaak lagen we helemaal dubbel van het lachen. Ik was dan ook erg blij om te horen dat ik Saints Row: The Third mocht reviewen. Zal deze game me weer buikpijn van het lachen geven?

Verhaal

In dit derde deel zijn de Saints onwijs populair. Ze hebben veel fans, billboards en zelfs een eigen energiedrankje. Aan het begin van de game krijg je de taak om een bank te overvallen. Dit loopt uit de hand en de Saints worden gearresteerd. Een andere groep, genaamd The Syndicate, laten de Saints vrij. Hiervoor moeten ze wel tweederde van hun omzet inleveren. Uiteraard gaan de Saints hier niet mee akkoord en breek de hel los. Uit wraak willen de Saints nu Steelport overnemen, wat nu nog wordt bezet door Syndicate.

Niet serieus

In een van de eerste missies wordt al gelijk duidelijk dat je deze game totaal niet serieus moet nemen. Zo ben je aan het parachutespringen met een teamgenoot in je handen, waarna een vliegtuig recht op je af komt vliegen. Je laat je teamgenoot los, schiet het raam van het vliegtuig kapot om vervolgens door het vliegtuig te gaan en wat gasten neer te knallen. Daarna spring je het vliegtuig weer uit om je teamgenoot op te vangen. Wow!

Missies aannemen

Waar je in de vorige delen telkens naar een bepaald punt op de map moest voor een missie, gaat het in dit deel anders. In dit deel doe je het namelijk met je telefoon. Hiervandaan kan je uit 'n tot drie missies kiezen om te doen. Als je de missie eenmaal hebt geaccepteerd, moet je alsnog naar een punt op de map rijden. Het nadeel hiervan is dat je dan geen sidequests meer kan accepteren. Hierdoor merk je dat je minder van de stad gaat verkennen en alleen maar voor de missies gaat. Na een missie zal je gelijk weer in je telefoon duiken om een nieuwe missie te accepteren, en verken je dus weer niet de stad.

Upgrades

Door het voltooien van missies verdien je respect en geld. Afhankelijk van je level in respect kan je verschillende upgrades kopen. Zo kan je bijvoorbeeld meer ammo dragen of krijg je meer health. Het is ook mogelijk om je wapens te upgraden. Ook kan je nieuwe abilities kopen, zoals het dragen van twee pistolen tegelijkertijd. Er zijn echt genoeg upgrades te koop, dus zul je nog wel even bezig zijn met het kopen van alle upgrades.

Free roaming

De verhaallijn van de game heb je in ongeveer tien uurtjes uitgespeeld. Maar denk dan niet dat je klaar bent met de game, want er is nog genoeg te doen. Zo zijn er allerlei verschillende activiteiten, waarvan er een aantal zijn die ook in de vorige delen zaten. Een nieuwe activiteit is Professor Genki. Hierbij is het de bedoeling om punten te scoren door zoveel mogelijk mascottes af te maken. Je kan hierbij ook op powerups schieten om health en punten krijgen.
Naast deze activiteiten zijn er ook nog andere dingen in Steelport te doen. Door de stad zijn namelijk sekspoppen, geld, drugs en fotomomenten te vinden. Af en toe zal je ook nog worden gebeld om een gebied te verdedigen. Er is dus genoeg te doen.

Co-op

Het is leuk om de game in je eentje te spelen, maar het is nog veel leuker om dit met meerdere mensen te doen. Saints Row: The Third zal geen multiplayer meer bevatten, maar nog wel een co-opmodus. Deze is met twee personen online of via system link te spelen. Hierin heb je dezelfde mogelijkheden als in de singleplayer. Mijn probleem met de co-opmodus is vooral de matchmaking. Je kunt namelijk alleen maar kiezen uit quick match. Hierdoor kom je zelden bij iemand die ongeveer net zo ver in het verhaal zit als jij. Ik had hier liever een custom matchmaking gezien, zodat je zelf kan kiezen welke game je wilt joinen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Saints Row: The Third is misschien wel de grappigste game van het jaar. De game neemt zichzelf totaal niet serieus en dat levert hilarische momenten op. De missies zijn vrij variërend en volledig over-the-top. Nadat je de verhaallijn hebt uitgespeeld is er nog genoeg te doen in Steelport, waaronder activiteiten voltooien en collectibles verzamelen. De game is leuk in je eentje, maar het is nog veel leuker als je het met een vriend speelt. Het is ook mogelijk om met vreemden te spelen, maar met quick matchmaking is het wel vervelend om een goede game te vinden. Ondanks dat en de kleine bugs die er in de game zitten is het wel een hele leuke game om te spelen. Het is lang geleden dat ik zo hard heb moeten lachen om een game!

• Humor
  • Over-the-top
  • Meer dan genoeg te doen