Review: Saints Row 2 PlayStation 3

Aan het einde van Saints Row lijk je te zijn omgekomen, maar in deel 2 ontwaak je na 15 jaar uit een coma. Je bent echter wel achter de tralies beland. Maar geen nood, de gozer naast je weet wel een weg naar buiten.

Wake up call

De game begint lekker snel, vol actie en humor. Direct nadat je wakker bent geworden, stap je uit je bed en sla je samen met Carlos de bewakers en politie agenten neer. Sommigen hebben wapens bij zich, dus die kan je gelijk meenemen om de volgende lading agenten overhoop te schieten.

It's me bitches

De besturing werkt erg lekker. Je beweegt met de linker pook en je richt met de rechter. Schieten doe je door de R2 button in te drukken. Eigenlijk wat je gewend ben van GTA. Alleen de camera werkt niet lekker, wat soms tot irritatie leidt. Ook moet je erg dicht bij een auto staan om hem te kunnen stelen en het vechten werkt niet zo lekker. Je slaat vaak de verkeerde en soms slaat je personage maar wat in het rond in plaats van tegen de dichtstbijzijnde persoon.

Autootje stelen

De game werkt volgens het sandbox principe en is dus goed te vergelijken met GTA. Waar GTA 4 het voornamelijk op mooier en realistischer gooide, gaat Saints Row 2 een hele andere kant op. In SR2 draait het om de fun en de actie, hoe meer hoe beter. En daar kan ik mezelf helemaal in vinden. De lol was uit de GTA serie, GTA Vice City was het beste deel uit de serie, en dat kwam voornamelijk door de lol. In GTA 4 is de lol grotendeels verdwenen. Het is realistischer en mooier, maar verre van leuker. Gelukkig snapte Volition inc. wat GTA zo bruut maakte, de over de top actie en humor. Dit hebben ze dan ook perfect in SR2 verwerkt.

Snel, fun en actie

Waar je in GTA gek wordt van het aldoor pokkeneinden rijden wanneer een missie mislukt, hebben de mannen van Volition daar wat opgevonden. Je kunt namelijk bij het mislukken van een missie heel snel naar een checkpoint gaan, waardoor je snel verder kunt met de missie. Dit voorkomt ergernis en houdt de snelheid in de game. Voor de rest hebben ze SR2 volgestopt met humor en actie. Zo heb je opdrachten om met een strontkar hoeren en zakenmensen onder te spuiten, je kunt hoeren jatten van pooiers of een politiepak aantrekken en door een cameraman jouw arrestaties laten filmen, hoe harder, hoe beter. En je kunt van elk hoog gebouw basejumpen. Ook zit er lekkere grove humor in de cutscènes. Wat mij weer deed denken aan mijn geliefde GTA Vice City.

Het eindoordeel van Erwin Haring

Saints Row 2 is een game die elke Sandbox gamer in huis moet halen. Vol met zwarte humor en dikke actie. Niet alles werkt even lekker, maar dat zie ik door de vingers. Miste jij ook die zwarte humor en dikke actie in GTA 4, dan moet je zeker deze game gaan checken. Geloof het of niet, maar voor mij is dit de game van het jaar.

• Zwarte, grove humor
  • Hele dikke actie
  • Je eigen karakter maken