Review: Sable – Een kleurrijke ervaring Pc

Geplaatst: 10 oktober 2021 12:00

De langverwachte game van Shedworks is nu te spelen. Sable is een game die ik al langer in de gaten hield. De ontwikkelaar van Sable heeft van veel inspiratiebronnen gebruikgemaakt waaronder studio Ghibli en Moebius. Die laatste naam is een grote naam uit de Europese stripwereld en die maakte mij nieuwsgierig. Ik was benieuwd hoe die kleurrijke stripverhalen de game zouden beïnvloeden. Daarom heb ik meteen de kans gepakt om de wereld van Sable te ervaren.

Een verhaal van iedereen

In de game speel je als de jonge Sable die onderweg is naar haar Gliding. De Gliding is een ritueel waarbij je volwassen wordt door de wijde wereld in te trekken. Zo kun je erachter komen wat je met je leven wilt gaan doen. Dit is een zoektocht waar iedereen wel iets mee kan. De game geeft hier wel een unieke draai aan met de culturen die je tegenkomt tijdens je tocht. De mensen in de wereld zijn namelijk allemaal nomaden die leven in verschillende clans. Wanneer je start met de Gliding ben je niet meer onderdeel van de clan waarin je bent geboren, zodat je vrij bent om je plek in de wereld te vinden.

Iedereen in de wereld draagt maskers die duiden op welk beroep of functie zij vervullen. Tijdens je Gliding kun je van de mensen die je tegenkomt tokens krijgen als je jezelf bewezen hebt. Je kunt bijvoorbeeld kaartenmakertokens krijgen van de kaartenmaker of machinistentokens van de machinist. Als je drie van die tokens hebt verzameld, kun je een masker van dat beroep laten maken en daarna je plaats in de wereld innemen. Je hoeft dit niet meteen te doen met de eerste set die je compleet hebt. De game laat je vrij om de rest van de wereld te verkennen en nog meer tokens te verzamelen.

Een spirituele wereld

In het begin van de game ontvang je een belangrijk onderdeel van de Gliding, namelijk een Glidingstone. Die moet je dan vullen met energie in een tempel. In de tempel word je dan door kleurrijke energieën gevuld en ontdek je waarom het ritueel de Gliding heet. Je kunt je namelijk midden in de lucht alle kanten op naar beneden laten glijden. Op die manier kun je veel plaatsten bereiken die je anders niet kunt bereiken. Je komt snel meer spiritualiteit tegen wanneer je een hoverbike gaat maken waarmee je door het landschap kan vliegen. Dit is een spirituele taak die je volbrengt want de bike die je bouwt, fluistert haar naam in je oren. Alle apparaten hebben een soort ziel die je alleen kunt horen als je daarvoor getraind bent.

Afhankelijk wat je doet tijdens de Gliding kun je nog veel meer tegenkomen. Je komt genoeg tempels tegen waar je iets kunt vinden. Ook kun je de vaardigheid om naar machines te luisteren verder ontwikkelen en daar tokens in verdienen. Het is een mooie wereld om te verkennen met interessante personages en goede muziek. Alle dialoog er omheen is ook krachtig en versterkt het gevoel van de wereld. In de dialoog krijg je ook veel innerlijke gedachten van Sable mee die goed geschreven zijn. Die zitten precies tussen een geloofwaardige tiener en een volwassen persoon in.

Een vloeiende ervaring

Sable is een game die vooral een ervaring biedt. De game bevat geen groot conflict of gevechten en ook geen echte puzzels. Dit was de reden waarom ik ondanks de mooie vormgeving en goede invloeden toch bang was dat de game misschien saai zou zijn. Ik heb me niet verveeld, want Sable heeft wat anders te bieden. Iets wat ik eigenlijk alleen maar kan omschrijven als een soort flow, als in ‘go with the flow’. Je laat je gewoon meenemen door de stroom en je ziet wel waar je belandt. De game heeft altijd wel iets nieuws om te beleven. Ook de elementen die lijken op puzzels volgen een flow. Je ziet snel wat de eerste stap is die je moet nemen en vanaf daar zie je meteen de volgende. Het is dus geen uitdaging, maar het is wel een bevredigende ervaring.

De zwakke punten van Sable zijn dan ook te vinden als deze flow wordt verstoord. Klimmen is een groot onderdeel van de game, want je kunt bijna alles beklimmen. Dit zit de game ook soms in de weg als je bijvoorbeeld door een smalle gang loopt en dan per ongelijk de muur gaat beklimmen. Ik heb vaak iets beklommen door er per ongeluk tegen aan te lopen. Andere games lossen dit op door je een andere knop in te laten drukken als je daadwerkelijk wilt klimmen. De hoverbike werkt meestal goed, maar soms kun je een beetje de controle kwijtraken na een heuvel. Daarnaast is het jammer als je de mooie omgeving aan het verkennen bent en dan tegen wat grafische problemen aanloopt. De zon draait waardoor een oppervlak afwisselend wel of niet in de zon zit. Op het punt in de dag waar dit wisselt kunnen de schaduwen veel gaan flikkeren. Door de stijl van de game is dit dan opvallend en storend.

Het eindoordeel van Kyllian Franken

Sable is een goede game om erbij te pakken als je even wilt ontspannen zonder stress. Je kunt je mee laten voeren door de game en een leuke ervaring tegemoet zien. Ik kan me voorstellen dat dit niet iets voor iedereen is, maar het is zeker het proberen waard. De game is heel mooi en de wereld is gevuld met veel interessante mensen, culturen en plekken om te ontdekken.

• Mooie stijl
  • Goede dialogen
  • Leuke muziek