Review: R.U.S.E. Xbox 360

We hebben vroeger allemaal wel eens Risk of Stratego gespeeld. Voor beide spellen heb je een bepaalde strategie nodig om te winnen. RTS klassiekers zoals Starcraft en Command & Conquer werken volgens hetzelfde principe en zijn razend populair. Nu is er R.U.S.E, uit de keuken van Eugen Systems, die nog een stapje verder gaat.

Als nieuw

Wat maakt R.U.S.E zo anders dan de gemiddelde RTS? Allereerst is dat de setting. R.U.S.E speelt zich namelijk af in de Tweede Wereldoorlog en dat hebben we sinds Company of Heroes niet meer gezien. De tijdsprongen die de game maakt zijn ook wonderbaarlijk. Je begint rond 1942 en eindigt in 1945. Het verhaal speelt zich af rondom verschillende veldslagen en er wordt altijd een situatie gecreëerd waardoor je in de minderheid lijkt te zijn. Er zijn echter speciale tactieken die je kunt gebruiken om jezelf voordeel te geven op het slagveld. Als je dan eenmaal de overwinning naar je toe trekt voelt dat altijd geweldig. Eerst denk je namelijk dat het je nooit zal lukken om het gevecht te winnen, maar met behulp van die 'voordelen' worden je kansen toch altijd een stuk groter. De hele presentatie is iets wat ik nog nooit heb gezien. Het terrein kun je uitzoomen tot aan de veldslagtafel waarop je speelt. Dit is erg tof gedaan, maar kan soms een beetje chaotisch aanvoelen.

RTS voor hoogbegaafden

Je ziet je tegenstander al vanaf mijlenver aankomen. Toch weet R.U.S.E het ontzettend spannend te houden. 'Ruse' is de Engelse term om iemand te misleiden en dat is precies wat je steeds doet. Er komt een bataljon tanks aan en het enige wat jij heb is infanterie. Een directe aanval zou zelfmoord zijn, maar wat als je in de bossen schuilt? De tanks zien je niet en je geeft ze een verrassingsaanval met bazooka's. Alle tanks worden door jouw aanval vernietigt en jij bent weer veilig. Zo kun je zelfs van slechte units krachtpatsers maken. Vijanden misleiden is de sleutel en de 'ruses' die je tot je beschikking hebt kunnen je daarbij helpen. Je kunt een ruse vergelijken met een tijdelijke perk. Je hebt bijvoorbeeld heel even compleet inzicht op een gebied naar keuze. Of je kan een neppe basis opstellen. Zulke ruses misleiden je vijanden nog beter en geven je een grotere kans op succes.

Het online pakket

Naast de campaign heb je ook een skirmish-mode. Ik raad je wel aan eerst de campaign uit te pluizen, want skirmish is erg moeilijk. Er zijn ook genoeg online mogelijkheden en vooral de co-op wist mij te bekoren. Samen missies halen is leuk en geeft een sterk saamhorigheidsgevoel. Online valt er ook genoeg te doen en ook daar werkt alles zeer goed.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

R.U.S.E zet geen 'n, maar twee stappen verder in het RTS-genre. Het idee om je vijand te misleiden en daar de hele gameplay op te baseren is geniaal. Er zijn verschillende tactieken die je kunt toepassen en de ruses zijn een erg goede toevoeging die de game niet oneerlijk maken. Zelfs online is de game sterk met co-op en andere competitieve modi. De presentatie is met het landkaart-idee heel sterk. Het enige nadeel is dat het met zulke uitzoommogelijkheden een beetje chaotisch aanvoelt.

• Goede presentatie
  • Ruses
  • Hele gameplay draait om misleiding