Review: Runbow Nintendo Wii U

Als reviewer krijg je soms games toegestuurd waar je niet om had gevraagd. Je kan immers niet alleen maar AAA-titels doen. Zo kreeg ik voor het weekend een code voor Runbow voor de Nintendo Wii U, terwijl ik eigenlijk zin had om Gears of War Ultimate Edition online te spelen vanwege het Double XP-weekend. Met een lichte tegenzin startte ik Runbow op, maar dat veranderde al vrij snel in enthousiasme.

Get ready to Runbow!

Op het eerste gezicht deed Runbow mij een beetje denken aan de game SpeedRunners. Het is namelijk een 2D-platformer die je met meerderen kunt spelen, waarbij je zo snel mogelijk door de levels heen moet. Wel heeft game iets origineels wat ik nog niet eerder heb gezien in een game. Doordat de achtergrond telkens van kleur verandert, zie je platformen die dezelfde kleur hebben als de achtergrond niet meer. En als je de platformen niet ziet, dan zijn ze er ook niet. Zo heb je ook enemies die beschermd worden door een gekleurd schild. Als de achtergrond dezelfde kleur heeft als het schild, dan zie je het schild niet meer en kan je de enemy doden.

Is jouw bank groot genoeg?

De Wii U is als platform uitermate geschikt voor partygames. Nintendo Land vind ik bijvoorbeeld leuk om met zijn vijven te spelen en Super Smash Bros. for Wii U liet je zelfs met acht man tegelijkertijd vechten. Runbow gaat nog een stapje verder en heeft ondersteuning voor maar liefst negen man! Nu kan ik me voorstellen dat je niet negen controllers hebt rondslingeren, maar waarschijnlijk heb je wel minimaal genoeg materiaal voor drie man. Er zijn namelijk veel verschillende controllerconfiguraties mogelijk. E'n daarvan is met enkel de Nunchuck, terwijl iemand anders nog de Wiimote kan gebruiken die bij die Nunchuck hoort. Dit kan je ook doen moet de Wii Classic Controller (Pro). Daarnaast zijn de Wii U GamePad en Pro Controller natuurlijk ook te gebruiken, dus heb je al snel genoeg controllers voor meerdere spelers.

Mocht je nou even geen vrienden hebben maar wel een internetverbinding (daar ga ik wel vanuit, anders kon je dit niet lezen), dan kan je ook online aan de slag met Runbow. De meeste indiegames in de eShop laten het onlinegedeelte achterwege, maar ontwikkelaar 13AM Games heeft gelukkig w'l voor online ondersteuning gezorgd. Dit werkt allemaal zonder problemen. Ik zat vrij snel in volle potjes, waarbij ik niet tot nauwelijks last had van lag.

Content genoeg

Er zijn meerdere multiplayermodi aanwezig in Runbow. Online en offline kan je met meerdere spelers aan de slag met Run, Arena en King of the Hill. In de modus Run moet je als eerste de trofee aan het einde van het level bereiken. Arena heeft wat weg van Super Smash Bros., waarbij je je tegenstanders uit het level moet beuken en als laatste over moet blijven. Bij King of the Hill is het de bedoeling om een aantal seconden in een bepaald gebied te blijven staan. Lokaal kan je ook aan de slag met de multiplayermodus ColourMaster. Hierbij neemt degene met de GamePad het op tegen alle andere spelers. Het is eigenlijk de Run-modus, maar dan kan degene met de GamePad het touchscreen gebruiken om bijvoorbeeld kleurvlekken te plaatsen om zo platformen te laten verdwijnen.

Er zijn ook twee modi aanwezig die je zowel in je eentje als lokaal met vrienden kunt spelen. Zo is er een Adventure-modus met meer dan 140 challenges. Bij de meeste challenges moet je wederom de trofee aan het einde van het level halen, maar er zijn ook challenges waarbij je alle enemies moet verslaan of een aantal coins moet pakken. Bij elke challenge kan je maximaal drie medailles halen, dus de completionists onder ons zullen de challenges opnieuw proberen om alle medailles te bemachtigen. Als laatste is er nog Bowhemoth. Dit is eigenlijk 'n groot level met de moeilijkste uitdagingen. Volgens de ontwikkelaar ben je zo'n dertig minuten bezig om dit uit te spelen, maar ik deed er bijna een uur over!

Indies united

Naast veel verschillende modi, beschikt Runbow ook over een groot aantal characters uit andere indiegames. Zo heb je bijvoorbeeld Juan uit Guacamelee!, CommanderVideo uit Bit.Trip Runner en Shovel Knight. Erg tof om al die characters uit andere indiegames in Runbow te zien. Voor de gewone characters zijn er nog verschillende kostuums die je kan vrijspelen. Daarnaast kan je ook nog in-game trophies winnen en art vrijspelen. Runbow biedt dus genoeg replaywaarde.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Af en toe word ik nog wel eens behoorlijk verrast door een game waarvan ik nog niet eerder heb gehoord. Dat geldt ook voor Runbow. Het is namelijk een erg vermakelijke game die voor een eShop-game van € 13,99 een hoop content biedt. Ik vind het alleen jammer dat er geen bots aanwezig zijn. Gelukkig maakt de online multiplayer dat weer goed, en kan je zelfs op dezelfde Wii U met maximaal vier mensen online gaan. De verschillende modi zorgen voor voldoende variatie en er zijn genoeg unlockables voor een hoge replaywaarde. Runbow is een geniale partygame die ook in je eentje leuk is om te spelen. Een echte aanrader!

• Origineel kleurensysteem
  • Negen spelers
  • Veel controllermogelijkheden