Review: Rome: Total War Pc

Aangepast: 10 januari 2020 22:14

Rome Total War is een game voor de echte oorlogs- en strategiespel liefhebbers en is erg grootschalig. Dit spel zit boordevol actie en zeker wat avontuur. Je hebt verschillende spelmodi in deze game zitten, die ik zodadelijk uitgebreid zal beschrijven. In Rome Total War kun je kiezen uit vele verschillende volkeren, met eigen legers en leefstijlen voor elk volk. De bedoeling in het spel is dat je je grondgebied uitbreidt met een zo sterk en zo groot mogelijk leger, en dit terwijl je financieel alles goed voor elkaar hebt. Daarnaast is het van belang de senaat te vriend te houden, evenals andere volkeren, als je oorlog wilt vermijden. Uiteindelijk zul je zo machtig mogelijk moeten worden, en wellicht zelfs heerser van het Romeinse rijk.

Prologue

In de Prologue modus krijg je een korte uitleg hoe je leger te besturen en hoe een aantal knoppen op het scherm bediend moeten worden. Je krijgt hierbij ook nog een paar tips over de verschillende soorten eenheden die je hebt, zoals boogschutters, cavalerie en enkele grondtroepen. Dit varieert van waar ze voor kunnen dienen tot hoe je ze het beste kunt gebruiken. Voor degenen die dit spel voor het eerst spelen is deze modus zeker aan te raden.

Historical Battle

Bij Historical Battle krijg je een lijst met historische veldslagen die ooit eens plaatsgevonden hebben. Het is de bedoeling dat jij deze gevechten tot een goed einde weet te brengen. Het is redelijk lastig omdat je soms al ingesloten wordt voor dat jijzelf de touwtjes in handen mag nemen, en daar moet je jezelf dan eerst uitwerken voordat je met het gevecht verder kan. Het is het zeker waard al deze gevechten te proberen, om je eigen kwaliteiten te testen.

Custom Battle

Bij Custom Battle mag je je eigen volk uitkiezen waar je mee wilt spelen, evenals de map. Je kunt eventueel je medestanders uitzoeken, maar ook gewoon tegen meerdere vijanden spelen. Je kunt je eigen units uitzoeken aan de hand van het instelbare budget. Je kunt het type Last Man Standing (spelen tot er geen vijanden over zijn) kiezen, of de Siege optie (het veroveren van een stad of dorp). Bij Last Man Standing optie ga je een groot slagveld op en probeer je jou vijand helemaal met de grond gelijk te maken, totdat er geen unit meer over is aan de kant van de computer. Bij de Siege optie kun je kiezen of je de aanvallende of de verdedigende partij wilt zijn. Je kan er dus voor kiezen om met jouw legers de stad of het dorp te proberen te veroveren. Maar je kan dus ook kiezen om zelf de stad of het dorp te gaan verdedigen. Het blijft altijd interessant tot de laatste slag en als je het te makkelijk vind worden dan kun je altijd het niveau van de computer omhoog zetten.

Quick Battle

In deze optie, in tegenstelling tot de Custom Battle, wordt alles al voor je uitgezocht. De verschillende units en de map zijn al voor je gekozen, en jij en de tegenstander krijgen dezelfde hoeveelheid geld. Je hoeft alleen maar het gevecht te winnen, en behalve de uitslag van het gevecht kun je dus niets zelf bepalen. Meestal wordt je een beetje in de underdog positie geplaatst; je tegenstander heeft meerdere en betere eenheden tot zijn beschikking. Dat maakt het best wel lastig, maar hierdoor kun je wel je eigen vaardigheden. Het kan je echter ook juist erg meezitten met de verkregen eenheden.

Imperial campaign

De Imperial campaign speelt zich af op een groot speelveld dat eruit ziet als een wereldkaart. Deze kaart is verdeeld in allerlei provincies, die allemaal onder de verschillende volkeren zijn verdeeld. In de Imperial campaign kun je in het begin kiezen tussen 3 verschillende romeinse families. De Julii familie, de Brutii familie en de Scipii familie. Later in het spel, als je enkele volkeren zelf vernietigd hebt, kun je een nieuwe campaign beginnen met de andere volkeren die je zelf vernietigd hebt. Je kan bij de campaign kiezen tussen een korte en een lange campaign. Bij elke van deze twee krijg je 'n of meerdere doelen mee, die je ten koste van alles moet bereiken. Deze doelen hangen af van het soort campaign je doet. Bij een Romeinse familie moet je bij de korte campaign bijvoorbeeld de volgende doelen bereiken:
- Wees de eerste die vijftien provincies beheert
- Vernietig 'n of meerdere volkeren

Bij een lange campaign zullen de doelen er eerder als volgt uitzien:
- Word de heerser van het Romeinse rijk
- Beheers Rome zelf
- Beheers 50 provincies
- Vernietig of beheers de senate

Dit zijn alleen de doelen van de Romeinse families, bij de overige volkeren krijg je andere doelen. Het is erg belangrijk dat je zo snel mogelijk een redelijk leger op de been hebt, en je grondgebied zo snel mogelijk uitbreidt. Je moet er ook voor zorgen dat je financieel je zaken goed geregeld hebt. Je moet al jouw settlements (je dorpen en steden) goed beheren en verschillende soorten gebouwen in je settlements bouwen om je onderdanen tevreden te houden. Je kan je settlement naar een hoger niveau brengen als een bepaalde grootte van inwoners is bereikt; je settlement begint als dorpje en eindigt als een grote stad. Je moet handelsroutes verzorgen met verschillende volkeren, vrede met ze sluiten als dat even beter uitkomt, maar ze met de grond gelijk maken als ze je hebben verraden, of als je gewoon je gebied wilt uitbreiden. Zorg dat je wel een aantal bondgenoten hebt, ze kunnen je immers helpen als het iets minder gaat. Als 'n van die bondgenoten dicht bij je in de buurt staat kan deze hulp komen in de vorm van versterkingen. Dat is altijd handig, maar als de tegenstander hetzelfde doet kun je het nog knap lastig krijgen, afhankelijk van de grootte van de versterkingen. Uiteindelijk gaat het er dus om dat je de doelen die je hebt gekregen bereikt. De veldslagen worden in het bijzijn van mooie landschappen gespeeld, en het spel heeft zeer mooie graphics. Je speelt het in een ruim speelveld en je kunt je eigen strategieën er goed op loslaten.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Rome Total War is een zeer realistisch oorlogsspel met zeer mooie graphics, met toch een goed verhaal in de vorm van de campaign. Het heeft me veel leuke uurtjes opgeleverd. Je hebt ook redelijk veel vrijheid, en kan zelf de route naar de overwinning uitstippelen, maar je moet het allemaal wel zelf bedenken en uitvoeren. De gebieden waar de veldslagen zich afspelen zijn zeer goed gemaakt en je hebt er alle ruimte om je manoeuvres uit te voeren, in de hoop je tegenstander te verrassen. De besturing is als je het eenmaal door hebt heel simpel en makkelijk toe te passen tijdens het spelen. Het spel is niet zomaar uit te spelen, daar doe je wel eventjes over, en dat is gelijk het mooie aan dit spel. Kortom: een mooi spel, niet al te moeilijk in de besturing, en mooie graphics. Je bent er niet zo snel op uitgekeken, dus het zorgt in ieder geval voor veel speelplezier.

• Mooie graphics
  • Lang zoet mee
  • Zeer realistisch
  • Leuke speltypen
  • Mogelijkheid tot online spelen
  • Misschien t' groot
  • Te onoverzichtelijk in de beboste gebieden
  • Quick Battle en Historical Battle hebben een hoge moeilijkheidsgraad
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Rome: Total War

Total War

SEGA