Review: Rocket Arena - Schattig en veelzijdig Pc

Geplaatst: 14 juli 2020 15:00

Er zijn voortaan zoveel online competitieve shooters dat het moeilijk wordt om origineel te blijven. Iedereen kent de speelstijl voortaan wel. Toch hoeft dat niet per se erg te zijn, want genoeg mensen halen er nog steeds evenveel plezier uit. Ook zijn er toch altijd nog studio’s die wel een originele tint aan hun games kunnen geven. En Vertigo 6 is er hier één van.

Veel tijd in karakter ontwikkeling

Rocket Arena ziet er op het eerste gezicht niet per se origineel uit. De animatiestijl van de game is wel super vrolijk en schattig, maar daar moet je van houden. Wat wel meteen opvalt, is dat de karakters allemaal heel eigen zijn. Ze hebben qua uiterlijk eigenlijk helemaal niets met elkaar gemeen. Als je gaat spelen, merk je dat dit niet alleen geldt voor het uiterlijk, maar voor ook de abilities en speelstijl. Elke keer als je met een nieuw karakter start, merk je dat je heel anders moet spelen dan met het karakter dat je daarvoor speelde. De één is erg snel en kan je in een mum van tijd naar de andere kant van het speelveld brengen en de ander heeft aanvallen die meteen veel damage doen, waardoor je sneller iemand uit kan schakelen.

Het is duidelijk dat Vertigo veel tijd heeft gestopt in het ontwikkelen van de Heroes. Zowel qua uiterlijk als qua speelbaarheid. Elke hero is tot in de puntjes uitgewerkt. Ze hebben allemaal een eigen karakter dat duidelijk naar voren komt en abilities die daar goed bij aansluiten. Je hebt ook nog veel opties voor de aankleding van een karakter en alles eromheen. Voor elk karakter zijn er een hoop verschillende outfits beschikbaar die je vrij kunt spelen. Daarnaast kun je ook een eigen vlag samenstellen. Hier krijg je steeds meer mogelijkheden voor naarmate je een hoger level bereikt. Al met al onderscheidt de game zich op het vlak van karakterontwikkeling al van andere games. En niet alleen omdat iedereen een raket gebruikt als wapen.

Simpele besturing met een snufje chaos

De besturing zit redelijk simpel in elkaar, wat ik persoonlijk erg prettig vind. Hierdoor kun je meer focus leggen op de manier waarop je speelt. Het voelt allemaal soepel aan. Wanneer je de game voor het eerst start, krijg je een korte tutorial. Het spelen hiervan neemt ongeveer vijf minuten in beslag. Dat geeft eigenlijk al aan hoe eenvoudig de besturing in elkaar zit. Je hebt het snel onder de knie. Wat me opviel tijdens het spelen, is dat ik geen enkele glitch tegen ben gekomen. Dat komt niet vaak voor. Op dit moment zijn de teams zowel bij PvP als bij PvE nog maar klein. Elk team bestaat slechts uit drie spelers. In de toekomst zal het aantal spelers per team waarschijnlijk omhooggaan. Hopelijk blijft de soepelheid van de game dan wel intact.

De game is cross-platform, dus spelers op een console kunnen samen spelen met pc-gamers. Dit is een slimme zet, want er is momenteel veel vraag naar. Of het op console net zo soepel zou spelen als op de pc, vind ik moeilijk in te schatten. Er gebeurt nogal veel in de game, waardoor het af en toe wat chaotisch overkomt. Vooral in bepaalde game-modi. Op de pc is dit redelijk goed te volgen, maar het lijkt mij op een console een stuk lastiger. Het zou kunnen dat pc-pelers hierdoor een voordeel hebben.

Het wordt niet snel saai

De game bevat op dit moment vier verschillende game-modi. Vijf als je de PvE meetelt. De PvE, waarin je in een team van drie mensen tegen bots speelt, is iets dat ik persoonlijk niet veel zal spelen. Het is wel leuk om met vrienden te doen die de game nog niet kennen. Zo kunnen ze er een beetje in komen. Maar zodra je weet wat je doet, is de PvE-modus niet meer zo interessant. De PvP game-modi zijn daarentegen allemaal op hun eigen manier vermakelijk. Er is een game-modus waarin je een bal in het doel van het vijandige team moet krijgen een modus die draait om de hoeveelheid KO’s, een modus waarin je zoveel mogelijk coins moet verzamelen, en een capture-the-flag-achtige modus. Ik had al redelijk snel door welke karakters ik in welke game-modi het liefst wilde spelen.

De sterke en zwakke kanten van alle karakters maken hen namelijk niet even geschikt voor elke modus. Je kunt het voor jezelf op die manier zo moeilijk of makkelijk maken als je maar wil. Als je bijvoorbeeld veel snelheid wil, kies je voor Izell. Haar special ability is een charge, die jou in een seconde naar de andere kant van het veld brengt. Dat is ideaal in de balspel modus. Als je zoveel mogelijk KO’s wil scoren, kies je eerder voor Rev. Zij blijft namelijk makkelijk in de lucht met haar glider. Hierdoor word je zelf minder snel van het veld geblazen. Daarnaast heeft zij een raket die enorm snel achter elkaar afgevuurd kan worden. Zo scoor je eerder een KO. Door de afwisseling van de verschillende modi en het uitproberen van de karakters wordt de game zeker niet snel saai.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Rocket Arena is een veelzijdige game waar je niet snel op uitgekeken bent. Er zijn veel verschillende game-modi en voor elke game-modus zijn er een aantal karakters wel of niet geschikt. Hier moet je allemaal spelenderwijs achter komen. De speelbare Heroes zijn goed uitgewerkt. Elk van hen is een tastbaar individu met unieke abilities. Je zult je in ieder geval niet snel vervelen. De PvE-modus is nog niet zo spannend en is vooral leuk voor beginners. De PvP game-modi daarentegen zijn erg vermakelijk en afwisselend. De besturing is simpel en soepel en wordt duidelijk uitgelegd in een korte verplichte tutorial. De teams zijn nog wat klein, namelijk van drie personen. Dit is niet storend omdat de game al redelijk chaotisch van zichzelf is door het gebruik van raketten. De game is cross-platform, maar hij lijkt mij makkelijker te spelen op de pc.

• Afwisselend
  • Goed uitgewerkte karakters
  • Soepele besturing
  • Soms chaotisch
  • PvE niet heel spectaculair

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Rocket Arena

-

Nexon America