Review: Rock of Ages 3: Make & Break - Vooral heel erg absurd Pc

Aangepast: 22 juli 2020 13:55

Wat krijg je als je een enorme knikkerbaan, een sloopkogel, een Tower Defense-game, de lessen geschiedenis op de middelbare school en Monty Python met elkaar combineert? Juist, Rock of Ages. Rock of Ages is zo'n game die precies zo bizar is als het klinkt, maar dat is ook precies wat de game zo leuk maakt. Intussen zijn we al toe aan de derde telg binnen de Rock of Ages-familie. Is Rock of Ages 3 net zo goed als de klassieke hit van Def Leppard uit 1983, of lijkt de game meer op de gelijknamige film uit 2012 met Tom Cruise?

They see me rollin'

Ja, Rock of Ages is echt zo absurd als ik in de intro heb beschreven. De game heeft echter ook gewoon een verhaal-modus. Na een korte introductie krijg je de mogelijkheid om via een wereldkaart die als een soort hub fungeert, over de wereld en door de tijd te reizen. Deze tijdlijn bestaat uit zo'n twintig verschillende levels die je helemaal vanaf het begin der tijden tot aan de nabije toekomst brengt. Elk level speelt zich af in een ander tijdperk en ander deel van de wereld. Door de levels uit te spelen, kun je sterren verdienen. Deze sterren heb je nodig om nieuwe levels, rotsen en nieuwe eenheden vrij te spelen. Elk level bestaat daarnaast ook nog uit verschillende uitdagingen, zoals een Time Trial, waarmee je nog meer sterren kunt verdienen. Je bent, als je alles vrij wilt spelen, dus wel even zoet met de verhaal-modus. Deze is overigens ook samen met een vriend via split-screen op hetzelfde scherm te spelen, wat voor veel hilariteit en stress zorgt.

Zoals de naam van de game al doet vermoeden, neem je dus eigenlijk de rol aan van een steen die door de tijd reist. Deze steen helpt de strijd tussen verschillende historische figuren en partijen beslechten door het kasteel van de vijand binnen te walsen en de vijand in een pannenkoek te veranderen. Dit is echter wel een stuk ingewikkelder dan dat het lijkt. Elk level is namelijk een enorm lange knikkerbaan met obstakels, scherpe bochten en sprongen. Als aanvallende partij ben je dus een grote steen die zijn weg door de knikkerbaan moet vinden om uiteindelijk bij het kasteel van de vijand uit te komen. Weet je de poort van het kasteel neer te beuken, dan kun je naar binnen rollen om over je vijand heen te walsen. Je vijand kan over de gehele lengte van de baan echter verschillende obstakels plaatsen. Deze dien je te ontwijken, daar ze je steen kunnen beschadigen of je kunnen afremmen, waardoor je minder schade doet aan de poort. Andersom doe jij precies hetzelfde. Als een soort Tower Defense-game heb je zelf ook de mogelijkheid om verschillende verdedigende eenheden over de baan te verspreiden, in de hoop dat je de steen van de tegenstander kunt tegenhouden. Dit alles gebeurt in real-time en tegelijkertijd, dus wees voorbereid op heel veel chaos.

Still rollin', keep a-rollin'

Als aanvallende partij speelt de game als een soort racegame. Je hebt, voordat je aan een level begint, de keuze uit verschillende soorten stenen die elk hun eigen speciale eigenschappen hebben. Zo is de opgeblazen koe bijvoorbeeld heel licht en doet de vierkante steen veel meer schade. Door levels te spelen, speel je steeds meer stenen vrij en kun je dus experimenteren met welke steen het beste voor je werkt. Wanneer je, net zoals ik, de game op pc speelt, dan kan ik je wel aanraden om de game met een controller te spelen. Het besturen van je steen gaat namelijk vrij lastig en is met toetsenbord en muis al helemaal niet te doen. Daarnaast zitten er wel een aantal vervelende bugs in de game wat betreft het rollen. Soms zijn de physics namelijk ontzettend onvoorspelbaar, waarbij je het ene moment finaal door de bocht vliegt als je deze met beleid probeert te nemen en je het andere moment flink over je doelwit heen vliegt wanneer je langzaam op een trampoline rolt. Ook val je af en toe zomaar door de map heen, of kom je zelfs vast te zitten tussen twee pilaren zonder dat je er iets aan kunt doen. Ik ben ervan overtuigd dat deze issues uit de game gepatcht gaan worden, maar het is nu wel een flinke domper op je gameplay-ervaring.

Anderzijds moet je dus ook je eigen kasteel verdedigen. Zoals de meeste Tower Defense-games doe je dit door verschillende obstakels op de baan te plaatsen die je aan kunt schaffen met een beperkt budget. Gaandeweg speel je steeds meer eenheden vrij, waaronder katapulten en gevleugelde stieren. Daar waar de race-modus van de game last heeft van een aantal bugs en een vrij lastige besturing, is de Tower Defense-modus helaas niet veel beter. De GUI is vrij onoverzichtelijk, daar de map ontzettend groot is en je tegenstander in real-time al aan het rollen is wanneer jij aan het bouwen bent. Daarnaast is de AI net zo onvoorspelbaar als de besturing van je eigen rots. Af en toe lijkt het er namelijk op dat de AI de ene keer tegen elk obstakel aan weet te rollen dat je neer hebt gezet en de andere keer overal als een ware ninja langs weet te rollen. Ook heeft de AI, voornamelijk in de eerdere levels van de verhaal-modus, de beschikking over veel meer verschillende soorten eenheden dan jij. Het is niet echt eerlijk wanneer de vijand een volledig arsenaal aan vernuftige spulletjes heeft om je het leven zuur te maken, wanneer jij het moet doen met een muurtje en een olifant.

Keep rollin' rollin' rollin' rollin'

Goed, nadat je de vorige paragraaf hebt gelezen, zul je misschien wel denken dat er niets vermakelijks is aan Rock of Ages 3. Niets is echter minder waar. Je kunt je met Rock of Ages 3: Make & Break wel degelijk vermaken. Dat vermaak zit 'm dus alleen niet in het Break-gedeelte van de game, maar dus wel in het Make-gedeelte. Dit nieuwste deel in de Rock of Ages-serie geeft je namelijk de mogelijkheid om je eigen levels te bouwen en te delen met de community. Je kunt dus je eigen absurde knikkerbaan in elkaar zetten om andere spelers mee te kwellen. Deze level editor zit erg goed in elkaar en geeft je genoeg opties om interessante en unieke levels mee te maken. Volgens de ontwikkelaar hebben zij zelf de level editor gebruikt om de levels van de game zelf te maken. Dat wil ik best geloven, het ding werkt als een tiet.

Daarnaast spelen de absurditeit en de humor natuurlijk ook een enorme rol in de game. De gehele game is vormgegeven in Monty Python-stijl met creepy 2D-figuren die op hilarische wijze zijn geanimeerd. De cutscenes die de verschillende levels voorgaan, zijn een genot om naar te kijken. Tenminste, als je van absurde humor houdt. Het is allemaal een tikkeltje flauw en vooral heel bizar. Dat is echter waar het in Rock of Ages voornamelijk om draait en dat is in deeltje drie ook niet anders.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Rock of Ages 3: Make & Break doet een paar dingen goed, maar een aantal dingen ook absoluut niet. De vreemde mengeling van verschillende genres zorgt er in dit geval voor dat elk onderdeel op zichzelf net wat tekort schiet. De race-kant van de game heeft momenteel te kampen met vervelende bugs en een besturing die niet al te lekker zit. De Tower Defense-kant van de game mist op haar beurt dan weer de strategische diepgang. Gelukkig werkt de level editor, de nieuwe toevoeging aan Rock of Ages 3 ten opzichte van de vorige titels uit de serie, wel behoorlijk lekker en bevat ook genoeg features om je creativiteit lekker de vrije loop te laten. Ook maakt de absurde humor en de Monty Python-achtige stjl van de game veel goed. Daar waar de verschillende gameplay-onderdelen op zichzelf dus diepgang en verfijning missen, wordt de game als geheel semi-netjes bij elkaar gehouden door een mix van absurditeit, originaliteit en community-driven content.

• Level editor
  • Lokale en online multiplayer
  • Absurde humor