Review: Rock Band Blitz Xbox 360

Geplaatst: 13 september 2012 15:00

Muziekgames beginnen een stervend genre te worden. Guitar Hero is een aantal jaar geleden al overleden en Rock Band werd ook steeds minder populair. Harmonix heeft besloten om in Rock Band Blitz alle instrumenten weg te doen om zo een muziekgame uit te brengen die je met een gewone controller in je eentje kan spelen. Zo kan iedereen de game spelen, ook al heb je de instrumenten niet. Maar zijn muziekgames op een controller wel leuk om te spelen?

One man band

Toen ik voor het eerst gameplaybeelden van de game zag, had ik geen idee wat er gebeurde. Hoe kan je nou maximaal vijf verschillende instrumenten bespelen met maar 'n controller? Maar eigenlijk is dit best wel simpel. Elk instrument heeft zijn eigen multiplier. Het is de bedoeling dat je de multipliers van alle instrumenten zo hoog mogelijk krijgt voordat je bij een checkpoint komt. Bij de checkpoint wordt de limiet van je multiplier verhoogd met die van de laagste. Je moet dus veel schakelen tussen de instrumenten om alle multipliers naar het maximum te brengen.
Elk instrument bedien je met twee knoppen en het is niet mogelijk om een niveau uit te kiezen. Nu zou je misschien denken dat dit enorm makkelijk is, maar dat is niet zo. Het is namelijk niet zo dat er heel weinig noten op je worden afgevuurd, zoals in de Easy-modus van Rock Band 3 wel het geval is. Daarnaast moet je het juiste moment zoeken om te schakelen tussen de instrumenten, want anders verpest je je multiplier.

I've got the power!

Een belangrijk onderdeel in Rock Band Blitz is het gebruik van power-ups. Zonder power-ups is het namelijk bijna onmogelijk om vijf sterren op een liedje te halen. Echter begin je de game wel zonder power-ups. Na elk liedje verdien je Blitz Cred, waarmee je power-ups vrijspeelt. Er zijn drie verschillende soorten power-ups. De eerste power-up bepaalt wat je kunt doen in Overdrive. Zo kan je kiezen voor een verhoging van je multiplier of een virtueel bandlid met het instrument laten spelen. De tweede power-up activeer je door een willekeurige roze noot aan te slaan. Hiermee kan je bijvoorbeeld een pinball activeren die je in het spel houdt door het juiste instrument te bespelen. De laatste power-up bepaalt voor welk instrument je meer punten kan verdienen. De power-ups zorgen voor veel strategie in de game. Er zijn namelijk aardig wat verschillende combinaties mogelijk met elk zijn voordelen en nadelen. De power-ups kosten echter wel munten die je kunt verdienen door sterren te halen op liedjes. Het was eerst echter een groot probleem dat de power-ups meer munten kostten dan het aantal munten wat je op een liedje kon behalen. Harmonix heeft dit onlangs gelukkig aangepast, zodat je muntenbalans ongeveer gelijk blijft, mits je vijf sterren haalt.

Toch nog sociaal

De game is dus alleen in je eentje speelbaar, maar het is toch nog mogelijk om dit sociaal te doen. Je kan de game namelijk koppelen aan de Facebook-applicatie Rock Band World. Hierin kan je onder andere samenwerken met je vrienden om goals te voltooien, zoals twaalf sterren halen op rock-liedjes. Dit kan je overigens ook in je eentje doen, maar met vrienden gaat dit een stuk sneller. Het voltooien van goals levert je extra munten op.
Daarnaast is het mogelijk om Score Wars tegen je vrienden te spelen, maar ook tegen vreemden. In deze modus krijg je drie dagen de tijd om op een bepaald liedje een hogere score te halen dan je tegenstander. Mocht je tegenstander jouw score hebben ingehaald, dan kan je het onbeperkt opnieuw proberen om zijn score weer te verslaan, totdat de tijd op is natuurlijk. De winnaar zal een lading aan muntjes krijgen en de verliezer krijgt ook nog wat.

Offline

Mocht je een zeer slechte internetverbinding hebben of gewoon helemaal geen, dan heb je een groot probleem met Rock Band Blitz. Offline kan je namelijk bijna niks doen. Je kan gelukkig nog wel de liedjes spelen, maar je kan geen power-ups gebruiken. Hierdoor is het haast onmogelijk om vijf sterren te halen. Uiteraard kan je je scores niet op de online leaderboards plaatsen, maar je kan het ook niet lokaal opslaan. Terwijl het idee van de game is om je eigen scores te verbeteren. Ik vind het erg jammer dat de game offline zo slecht werkt en ik begrijp ook niet waarom hiervoor is gekozen. Je kan immers in Rock Band 3 wel offline scores opslaan. Wie weet komt Harmonix nog met een oplossing hiervoor, zoals ze ook het muntensysteem hebben aangepast.

Cross-buy

Rock Band Blitz brengt 25 verschillende liedjes met zich mee. Er zijn heel wat verschillende genres, dus is er voor ieder wel wat te vinden. Deze liedjes sla je op je harde schijf op, waardoor ze ook speelbaar zijn in Rock Band 3. Het is zelfs mogelijk om alle liedjes die je al hebt gedownload te spelen in Rock Band Blitz. Dit zorgt ervoor dat de Rock Band-fans gelijk een enorme catalogus aan muziek tot hun beschikking hebben. Je zou Rock Band Blitz zelfs alleen voor de muziek voor Rock Band 3 kunnen kopen en dan ben je nog goedkoop uit!

Het eindoordeel van Justin Meijer

Rock Band Blitz is echt een topgame geworden! De gameplay is behoorlijk origineel geworden. Het was een gewaagde zet van Harmonix om de game alleen met een controller speelbaar te maken, maar dit heeft goed uitgepakt. Mocht je toch nog met de instrumenten willen spelen, dan kan je de liedjes gewoon exporteren naar Rock Band 3. Nog mooier is de mogelijkheid om alle liedjes die je al in je bezit hebt te kunnen spelen in Rock Band Blitz. 1200 Microsoft Points voor 25 liedjes in Rock Band 3 is al een goede deal, maar er dan ook nog een Arcade-game krijgen met ondersteuning voor duizenden liedjes is helemaal mooi meegenomen. Het enige puntje van kritiek wat ik heb, is dat de game offline haast niet te spelen is. Maar mocht je gewoon een goede internetverbinding hebben en dol zijn op de Rock Band-games, dan is deze game echt een aanrader!

• Originele gameplay
  • Gevarieerde liedjes
  • Muziek is ex- en importeerbaar