Review: Rock Band 4 PlayStation 4

In april 2013 was the day the music died. Toen verscheen namelijk de laatste DLC-song voor Rock Band 3. Guitar Hero was al een lange tijd daarvoor 'overleden', maar nu Rock Band ook stopte, waren er geen ritmegames meer voor al onze instrumenten. Hier baalde ik enorm van, want ik beleefde er altijd veel plezier aan samen met mijn vrienden. We hebben zelfs met een talentenjacht op onze school opgetreden, want het bespelen van plastic instrumenten is ook een talent. Nu, ruim twee jaar later, zijn beide grote muziekgames dan eindelijk terug met een nieuw deel! De afgelopen dagen ben ik flink aan het rocken geweest met Rock Band 4, en kan ik niet ontkennen dat dit eigenlijk een stapje terug is.

Oude, nieuwe en verloren instrumenten

Mocht je al een collectie aan muziekinstrumenten hebben, dan is het goed om te weten dat de meeste van deze instrumenten gewoon zullen werken in Rock Band 4. PlayStation 3-instrumenten werken dus gewoon op de PlayStation 4, en Xbox 360-instrumenten (weliswaar met een adapter) op de Xbox One. Nu wil het zo zijn dat ik al mijn instrumenten voor de Xbox 360 heb aangeschaft en ik een reviewexemplaar voor de PlayStation 4 heb gekregen. Gelukkig was de uitgever zo aardig geweest om mij een nieuwe Rock Band 4-gitaar voor de PlayStation 4 toe te sturen, zodat ik alsnog aan de slag kon.

Ik moet bekennen dat ik niet de grootste fan ben van de Rock Band-gitaren. Ik heb alleen de allereerste gitaar, en die is echt schijt. De knoppen zijn vervelend om in te drukken, de strumbar voelt alsof hij er elk moment vanaf kan vallen en de whammybar piept enorm. De nieuwe gitaar lijkt qua uiterlijk veel op de allereerste gitaar, maar gelukkig zijn de problemen inmiddels wel verholpen. De hals van de gitaar vind ik alleen nog net even te hoekig, en heb ik liever de rondere vormen van de Guitar Hero-gitaren. Ook gaat mijn voorkeur uit naar het kliksysteem van de Guitar Hero-gitaren, al heeft zoén stille Rock Band-gitaar ook zijn voordelen. Iets wat ik écht vervelend vind, is de Share-knop. Deze zit veel te dicht bij de strumbar, waardoor ik regelmatig het Share-menu opende. Op de vorige generatie was dit de Select-knop en kon je daarmee je Overdrive (voor twee keer zoveel punten) activeren, dus was het niet zo heel erg als je daar per ongeluk een keer op drukte, maar een Share-menu openen is ronduit vervelend, helemaal als je samen met anderen speelt.

Zoals ik al vertelde, zijn de meeste instrumenten uit voorgaande delen ook te gebruiken in Rock Band 4. Er is echter afscheid genomen van twee instrumenten die Rock Band 3 introduceerde, namelijk de Pro Guitar en het Keyboard. Zelf heb ik geen Pro Guitar, dus zal ik die ook niet missen. Een Keyboard heb ik wel, maar die werd niet heel vaak gebruikt. Eigenlijk alleen maar met vrienden, want alles is voor ons beter dan zingen. Wie weet zal Harmonix deze instrumenten later nog met een update in de game brengen, aangezien ze wel hebben gezegd dat Rock Band 4 een platform zal zijn en er geen nieuwe Rock Band-games zullen volgen. Voor nu is dit wel de eerste stap terug ten opzichte van Rock Band 3.

Freestyle!

Een paar instrumenten zijn dus overboord gegaan, maar voor de huidige instrumenten zijn wel nieuwe toevoegingen aanwezig. Voor de gitaar is dat de freestyle solo. Ruud en ik hebben deze tijdens de gamescom al behandeld, en vooral Ruud was er erg positief over. Nog even in het kort: bij de solo's heb je geen vaste noten meer die je moet aanslaan, maar kan je eigenlijk gewoon maar wat doen, want het klinkt altijd goed. Als je voor de punten wilt gaan, moet je echter wel aan een aantal regels voldoen. Zo moet je de bovenste knoppen gebruiken als de noten blauw zijn en de onderste knoppen bij oranje noten. Daarnaast moet je in sommige stukjes op de beat slaan, fingertappen of heb je alleen maar lange noten. Voor beginners kan dat zeker leuk zijn, maar gelukkig kan je in de instellingen deze freestyle solo's uitschakelen en ze op de normale manier spelen.

Ook bij de vocals is freestyle een nieuwe toevoeging. Wanneer je bepaalde liedjes op Hard of Expert speelt, kan je je multiplier alsnog verhogen wanneer je een paar maatjes hoger of lager zingt, zolang het maar een beetje klopt. Drummen heeft daarentegen het freestylen juist wat losgelaten. Waar je voorheen stukjes had waar je maar wat kon doen om je Overdrive te activeren, zijn daar nu drum fills voor in de plaats gekomen. En wat is er dan nieuw voor de bass? Helemaal niks.

Muziek voor iedereen

Bij een muziekgame draait het natuurlijk vooral om de muziek. Rock Band 4 heeft iets minder tracks in vergelijking met Rock Band 3, namelijk 63 tegenover 83. Het is wel te merken dat er al heel veel nummers eerder als DLC zijn verschenen, waardoor het aantal bekende nummers wat minder is. Toch was ik verbaasd dat er nog een aantal zeer bekende nummers nieuw zijn in Rock Band 4, zoals Panama van Van Halen en I Will Follow van U2. Gelukkig staat er in de store wel een enorme collectie aan muziek voor je klaar, dus staat daar vast wel iets leuks voor je tussen. Mocht je nummers al op de vorige generatie hebben gekocht, dan kan je die gratis opnieuw downloaden. Ook songs die geëxporteerd zijn van voorgaande Rock Band-games zullen in de toekomst speelbaar zijn in Rock Band 4.

Rockin' all over the world

In Rock Band 3 was ik erg teleurgesteld door de careermodus. Het voelde alsof ik gewoon wat setlists afspeelde zonder echt een idee van voortgang te hebben. Rock Band 4 heeft wel zoén careermodus. Hierin draait het om de keuzes die je met je band maakt. Met welk voertuig ga je bijvoorbeeld reizen, ga je in zee met een stylist of kies je voor het geld, en ga zo maar door. Ook tijdens de optredens moeten er keuzes worden gemaakt voor de songs. Heb je bijvoorbeeld zin in een nummer van Aerosmith, of neem je liever een willekeurig metalnummer? Zo begin je in je hometown en reis je de hele wereld over.

Nog een stapje terug...

Bij een nieuw deel wordt er meestal voortgebouwd op wat er al was, maar bij Rock Band 4 zijn er helaas een paar features achterwege gebleven. Zo is er geen online modus aanwezig. Je moet dus zelf op zoek gaan naar mensen in je buurt om een band te vormen. Ook zijn er geen filteropties, missen er een aantal sorteermogelijkheden en kan je niet eens een eigen setlist maken. Dit was in Rock Band 3 allemaal wel mogelijk.

...maar ook wat stapjes vooruit

Om af te sluiten wil ik nog even een paar verbeteringen noemen. Zo ziet de game er grafisch goed uit. De game is speelbaar in 1080p met zestig frames per seconde. Bij Rock Band 3 had ik altijd last van een soort ruis in het beeld, maar die is niet meer zichtbaar in Rock Band 4, waardoor het lekker scherp oogt. Daarnaast is je voortgang naar vijf gouden sterren te zien, zodat je kunt zien hoe dichtbij je bent. Een andere toffe toevoeging is het aftellen wanneer je een lange tijd niks hoeft te doen of bijna klaar bent met een freestyle solo, zodat je je alvast klaar kunt maken voor wat gaat komen.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Als je Rock Band 4 naast Rock Band 3 legt, dan is Rock Band 3 voor mij momenteel wel de betere game. Er ontbreken een aantal belangrijke features in dit nieuwste deel en ook de songlist is wat minder. Dat neemt niet weg dat ik blij ben met de terugkeer van Rock Band, en updates in de toekomst zullen waarschijnlijk een aantal van deze gebreken aanpakken. De careermodus is in ieder geval wel vele malen beter dan die van Rock Band 3 en hier zal ik nog een hoop tijd in stoppen. Ook is het geweldig dat de oude instrumenten en DLC werken in Rock Band 4, dus hoeven trouwe fans niet alles opnieuw te kopen. Ik ben erg benieuwd wat Rock Band 4 ons met grote updates nog gaat brengen. In december kunnen we de eerste grote update verwachten met énieuwe sociale en competitieve features', aldus Harmonix.

• Ondersteunt (de meeste) oude instrumenten
  • DLC van voorgaande delen neem je mee
  • Betere careermodus