Check hier alle Gameliner Awards Gameliner Awards 2020-content

Risk Urban Assault

  • Ontwikkelaar Ubisoft
  • Eerste releasedatum 2 augustus 2016
  • Platformen PlayStation 4, Xbox One
  • Gameliner score

Review: Risk Urban Assault - Xbox One

Het is een donkere, regenachtige dag in het futuristische London. Een mooie weerspiegeling van de staat waarin de stad zich bevind: oorlog. Met je cyberarm pak je nog een slok koffie, en kijk je over de strijdkaart. Waar kan ik nu de vijand aanvallen zonder zelf al teveel troepen te verliezen? Het ziet er niet best uit. De generaal van de Federation of Gaia is onlangs verkozen tot mayor, waardoor hij per beurt meer troepen krijgt. Verdomme, dan maar alles of niets, we moeten Buckingham Palace zien te krijgen, en dan hebben we dat hele district! Met een grimas neem je een laatste slok koude koffie, veegt je bezwete hand af en pakt h't wapen van de Risk generaal: De dobbelstenen.

ontbrekende afbeelding

Wie heeft er geen zin in Risk?

Vrienden van mij speelden vroeger altijd graag Risk. Helaas is dit iets wat mijn schoonfamilie nu in mijn leven voortzet, want ik vind het als bordspel over het algemeen verschrikkelijk. Zoveel tactiek en inzicht als dat erbij komt kijken, het spel heeft toch niet voor niets de naam 'Risk'. De veldslagen worden gewonnen en verloren aan de hand van hoe goed je met de dobbelsteentjes werpt. Hoe meer troepen, des te meer dobbelstenen je mag gebruiken (tot en met 3), en des te vaker mag je een aanvalsronde ingaan. Toch blijft het vaak raar lopen wanneer je tegen iemand speelt waarbij de dobbelsteen die avond vrijwel alleen maar op vooral de 5 en 6 beland. Menigmaal heb ik meerdere tanks zien sneuvelen tegen een landje wat enkel maar én soldaatje had staan. Blijkbaar was dat dan dus Rambo. Deze frustratie kreeg ik ook gelijk te proeven toen ik mijn eerste potje was begonnen in Risk: Urban Assault, maar bleek gelukkig niet de toon te zetten voor mijn verdere ervaring.

ontbrekende afbeelding

The future is in your dice

Risk: Urban Assault is de tweede Risk-game die Hasbro heeft uitgebracht in de afgelopen jaren. Bij deze nieuwe game is er gekozen voor een minder traditionele versie. En gelukkig maar, want die heb ik al moeten doorstaan, zoals je in mijn review kunt lezen. Er is dit keer wat meer verhaal toegevoegd, en je speelt ook op meer diverse kaarten dan voorheen. De game speelt zich af in de semi-post apocalyptische toekomst, waarbij je allemaal verschillende facties hebt die strijden om de stukjes land. Het grootste verschil qua facties, afgezien van de kleur, is dat je een toffe unieke commander kunt kiezen bij elke factie. Verder hebben ze een beetje de Dune toepassing dat ze moreel allemaal andere overtuigingen hebben. Deze kunnen speciale aanvallen uitvoeren, en je kunt ook commanders overnemen wanneer je een factie uitschakelt. Dit spelelement komt ook bij de alternatieve bordspelvarianten van Risk voor. Dit soort toevoegingen zie ik als een grote plus, want het maakt het spel afwisselender en tactischer.

Dobbel en Dwars

In het begin had ik weer de ouderwetse dobbelpech, maar ik kwam er al snel achter dat dit probleem in Risk: Urban Assault beter te tackelen is dan in de voorgaande Risk-game. Je commander goed plaatsen en gebruiken kan hierin een hoop veranderen. De game speelt ook overzichtelijk en vloeiend, wat mij zeer aangenaam verraste. En ik moet ook toegeven dat ik opgeslokt werd door elk potje landveroveren bij alle spelopties. Je speelt met singleplayer verscheidene nieuwe missies, facties en commanders vrij naarmate je verder komt. In totaal zijn er niet heel veel solo missies, slechts een stuk of acht. De potjes kunnen echter heel lang duren en om alles vrij te spelen is het dikwijls nodig een missie meerdere keren te spelen. Gelukkig kun je ten allen tijde de game afbreken en later verdergaan waar je was gebleven. Met een local potje kan dat ook, maar online is dit (begrijpelijk) niet mogelijk. Overigens moet je wel zeker zijn van een goed aantal uurtjes vrij, al kun je de potjes gelukkig behoorlijk inkorten door deze zelf te customizen.

ontbrekende afbeelding

Het eindoordeel van Peter Scheffer

Al met al kan ik wel stellen dat ik aangenaam ben verrast door Risk: Urban Assault. Wat begon met een gefrustreerde scheldtirade eindigde met een lichte verslavingsdrang naar spannende tactische potjes. Het originele Risk spreekt mij nog altijd amper tot niet aan, maar deze digitale versie weet het allemaal boeiender te maken en maakt je minder afhankelijk van dobbelgeluk of-pech. Er is een klein verhaal toegevoegd, je hebt leuke snelle animaties tussendoor en er zit veel meer afwisseling in dan het originele bordspel biedt. Het blijft echter nog altijd Risk en een digitale versie van een bordspel, ik ben er dan ook nog altijd van overtuigd dat er meer mee te doen is dan dit. Een stap in de goeie richting is Risk: Urban Assault in ieder geval absoluut.

  • Pluspunten
  • Toffere versie van Risk
  • Speelt vloeiend en snel
  • Commanders en facties zijn gaaf
  • Minpunten
  • Meer potentie mogelijk
  • Dobbelgeluk wint nog vaak van tactisch inzicht
Gameliner Score
Prima

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?