Risk
  • ONTWIKKELAAR Zoe Mode (Kuju)
  • EERSTE RELEASEDATUM 3 februari 2015
  • PLATFORMEN PlayStation 4, Xbox One
  • GAMELINER SCORE

review: Risk PlayStation 4

Het is je doel om het gehele content Afrika te veroveren. Echter heb je daar maar 'n landje voor jezelf, maar vrijwel geheel Latijns-Amerika is in jouw macht, dus hop die zee over met je troepen! Daar sta je dan met je tanks en legereenheid. Je werpt de dobbelsteentjes, maar helaas het mag niet baten. De tegenstander weet met zijn ene soldaat dermate goed te gooien, dat jouw hele leger het onderspit delft. Waarschijnlijk was het Chuck Norris of Rambo waar ze tegen moesten " Niet eerlijk. Ach ja, tactisch spel levert een voorsprong op, maar het is nog altijd degene die goed gooit die wint. Risico van het vak natuurlijk, en daarom heet het Risk.

onbekend

Redelijk Irritant Stom K*tspel

Laat ik 'n ding ten eerste duidelijk maken: ik haat het bordspel Risk. Nee, het is niet dat ik het tactisch inzicht heb van de drill sergeant van Band of Brothers, en ja ik heb ook potjes gewonnen. Het hele spel staat mij gewoon niet aan. Het schiet niet op, en ontzettend goed tactisch opgezette moves worden alsnog vaak verknald door slecht dobbelwerk. Zo heb ik bovenstaand verhaal wel meer dan 'n keer meegemaakt, Maar goed, dat laat niet weg dat veel mensen Risk w'l heel gaaf vinden, en het kan ook echt heel leuk zijn wanneer je het met bepaalde vrienden (juist niet) speelt. Persoonlijk vind ik de aparte Risk-varianten zoals degene waarbij je ook naar de maan gaat en de thematisch aangepaste edities heel wat leuker. Voor mensen die Risk niet kennen: een oud strategisch bordspel waarbij je tegen elkaar speelt om de wereld te veroveren, gepaard met een hoop dobbelwerk. Je bouwt je leger op en kan landen aanvallen, en uiteindelijk heeft iedereen een eigen doel na te streven, wat je vooraf krijgt te zien.

onbekend

There's no I in Risk " Yes there is!

Dan had ik nu de privilege om de nieuwste digitale versie van Risk te mogen reviewen. Ik zal eerlijk zeggen dat ik juist heel benieuwd was, want de potentie om van Risk een heel goede game te maken is er absoluut. Er zijn er al meerdere verschenen, waarvan de laatste Risk: Factions, welke nogal wat creatieve uitspattingen had met zombies en monsters, en eigenlijk best een boeiend spel is. Deze Risk is echter droge kost, net als de stijl van het originele bordspel. Geen rare poespas, gewoon moderne oorlog met soldaten, helikopters, tanks en raketten. De game is niet enkel gericht op multiplayer. Je kunt in je eentje spelen tegen een AI, waarbij je als beginner ook nog hulp kunt krijgen van de computer IRIS. Jammer genoeg niet van I.N.T.E.L.L.I.G.E.N.C.E. van Team America, want dat had het heel wat grappiger gemaakt. Waarom zou ik dat willen? Om het wat boeiender te maken, want verwacht niet een zinderend game-avontuur met deze game.

Allesbehalve Risky

Het Risk-spel is op trouwe wijze omgezet in een game, maar wellicht iets te trouw. Er zijn wel animaties van de gevechten en de wereldkaart is mooi digitaal weergegeven. Geen grappige uitspattingen, geen extra elementen. Het blijft er daardoor allemaal een beetje ook tussenin hangen. De (niet te skippen!) animaties gaan gedurende een potje van drie uur stierlijk vervelen, want afwisseling is er verder niet echt. Als men het nu had laten zien alsof je echt het bordspel aan het spelen was, was dit een betere benadering geweest van deze nu wel verouderde droge Risk-bordspelgameplay. Juist met het medium van games had men er supertoffe animaties en spelelementen aan toe kunnen voegen welke het ook echt boeiend maken om in je eentje te spelen. Maar is het wel boeiend wanneer je het met vrienden speelt? Wel wat, maar niet veel. De potjes verlopen iets "menselijker", maar echt boeiender, dat wordt het niet.

onbekend

HET EINDOORDEEL VAN Peter Scheffer

Risk is een spel wat alles zo "mwah" doet, terwijl je wel de potentie telkens ziet, dat het gewoonweg erg sneu is. Dat men bordspellen digitaliseert vind ik persoonlijk heel erg leuk, maar er moet echt wel veel meer mee gedaan worden dan enkel wat animaties toevoegen en wat geacteerd uitlegwerk. Ok', het spel speelt zoals Risk speelt, maar dat doet mij nog bij lange na niet het fysieke spel van tafel gooien en de console aanslingeren. De poging is dus wel goed te noemen, maar we zijn er nog lang niet. Wat dat betreft is deze Risk-game een stap terug ten opzichte van zijn voorganger. Risk: Factions voegde meer unieke elementen toe en wist meer te boeien als digitaal bordspel. Daarom advies van mij aan Ubisoft en Hasbro: laat er eens wat goeie game directors naar kijken, die snappen helemaal wat ik bedoel. En nu als afsluiter een vraag voor de lezers: welk bordspel zouden jullie het liefst ook digitaal willen zien? Laat maar weten! Ik kies: Arkham Horror.

  • PLUSPUNTEN
  • Speelt zoals Risk speelt
  • Goeie uitleg terwijl je speelt
  • Ook alleen te spelen
  • MINPUNTEN
  • Saai in stijl en uitvoering
  • Voegt te weinig origineels toe
  • Veel potentieverspilling
  • Unskippable animaties
Gameliner SCORE
Aardig

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?