Review: Rise of the Argonauts Pc

Geplaatst: 14 april 2009 11:09

De Griekse mythologie is erg interessant. Er zijn dan ook veel games waarin de mythen tot leven worden gewekt. Rise of the Argonauts is losjes op het bekendste verhaal uit deze mythologie gebaseerd. Het verhaal is nog verder gedramatiseerd en een mengsel geworden van veel Griekse mythen. Je zult veel bekende karakters tegenkomen. Zo zijn er Daedalus, Icarus, Achilles en Hercules. Alhoewel het verhaal veel goeds belooft, zal het lastig zijn voor de role-playing game om in een oververtegenwoordigd genre stand te houden. Kan Rise of the Argonauts zichzelf onderscheiden van de rest?

Wraak geeft je vleugels

Het helpt een spel vaak als het op bekende verhalen of gebeurtenissen gebaseerd is. Als deze goed uitgewerkt zijn moet het vrijwel zeker veel mensen aanspreken. Rise of the Argonauts heeft een goed plot, alhoewel het soms te melodramatisch is. In het begin van de game is deze overdreven toon meteen al gezet wanneer Jasons geliefde, Alceme vermoord wordt tijdens hun bruiloft door de 'Blacktongues', een groep aanbidders van de godin Medusa.

Een goed plot is maar de helft van het verhaal

Jason voelt zich verraden door Zeus, die zijn eiland Iolkos zou moeten beschermen, maar dit verzuimd heeft. Alceme wordt in een mausoleum opgebaard. Met de steun van de goden Ares, Apollo, Athena en Hermes gaat Jason op zoek naar het Gulden vlies, waarmee hij Alceme weer tot leven kan wekken. Het is best een intrigerend plot, maar de gemiddelde speler zal zich er weinig van aantrekken. Aan de andere kant zullen connaisseurs merken dat er geen barst van het verhaal klopt. Personages worden in posities neergezet waarin ze zich nooit in het originele verhaal bevonden en voorwerpen hebben compleet andere functies. Zelfs het doel van Jasons zoektocht is anders. Ik vraag me dan ook af of de ontwikkelaars van de game misschien een verkeerde versie van de legende kennen.

Vicieuze cirkel

Wanneer je het spel speelt zul je constant bezig zijn met goden. Op de Argo, de legendarische boot van de Argonauten, kies je een eiland dat te maken heeft met je zoektocht naar het Gulden vlies. Enkele momenten later heb je de bestemming bereikt en ga je op een aantal noodzakelijke queesten en sidequests uit. Je verslaat verscheidene eindbazen die soms net iets te makkelijk zijn. Gewone vijanden zijn zo makkelijk dat je eigenlijk niet eens tussen wapens hoeft te wisselen. Met de drie wapens die je in het spel krijgt, de speer, het zwaard en een soort knuppel, kan je elke vijand aan, zonder dat je hoeft te wisselen. Soms krijg je dan toch een vijand met een sterk schild dat alles afweert en moet je wisselen naar de knuppel, om het schild te vernietigen. Verder zit er niet veel meer diepgang in de gevechten dan het sporadisch wisselen van wapen en gebruiken van goddelijke krachten tegen eindbazen. Zelfs de Argonauten die je bij elk eiland kan uitkiezen om je te vergezellen voegen weinig toe.

Je daden worden onthouden en in een menu kun je deze aan bepaalde goden wijden. Hiermee krijg je bij elke god punten waar je godkrachten voor kunt kopen, die je daarna in een gevecht kunt gebruiken. Het werkt goed, maar de menu's zijn in de PC versie erg onhandig, omdat het de muisklikken niet altijd pakt.

Pijnlijke stiltes en middelmatige voice-acting

Een behoorlijk deel van het spel breng je door in dialogen. Je krijgt gespreksopties die geringe invloed op het spel kunnen hebben en keuzes van bepaalde goden symboliseren. Hoewel de dialoogopties ok' zijn en de basis van gesprekken goed, is de voice-acting dat niet altijd. Veel karakters praten overdreven, irritant en je hebt tussen de zinnen door constant een stilte van circa vijf seconde. Het tempo van het spel wordt ondermijnd door de dialoog. Gelukkig kan je door de gesprekken heen klikken en zinnen overslaan.

Schaamteloos geport

Grafisch is het spel vrij goed en dit is dan ook waarschijnlijk de sterkste kant. Het is wel goed te merken dat dit een ongeoptimaliseerde port is van een consolegame. Je kunt alleen de resolutie veranderen en het spel in 'low detail' of normaal (hoge settings) opstarten. Helaas komt het steeds meer voor dat ontwikkelaars weinig moeite meer steken in PC versies van games.

Het eindoordeel van Daniël Speldekamp

Het is altijd erg lastig als recensist als je een spel beoordeelt dat veel potentieel had, maar niet goed uit de verf is gekomen. Het wordt nog lastiger als je het spel zelf erg vermakelijk vindt, maar je weet dat er gewoon te veel tekortkomingen zijn om het goed te noemen. Rise of the Argonauts is niet goed, maar ook niet slecht. Grafisch is het prima, maar niet bijzonder. De role-playing game elementen zijn zinvol, maar beperkt en het verhaal is warrig. Het spel slaat een slechte richting in wanneer je de eerste gesprekken krijgt, doordat ze volledig het tempo uit de game halen. Helaas ondergaat Rise of the Argonauts een soortgelijk lot als veel RPG's en is het niet meer dan middelmatig.

• Grafisch prima
  • De godkrachten zijn leuk
  • De RPG-elementen zijn goed