Review: RiMS Racing - Niet voor groentjes PlayStation 4

Geplaatst: 22 augustus 2021 10:00

Enorm veel verstand van de motorsport heb ik niet, maar ik heb in de afgelopen jaren genoeg motorrace games gespeeld om met zekerheid te kunnen zeggen dat RiMS Racing tot nu toe de meest realistische van het stel is. Raceward Studio heeft in ieder geval alles uit de kast gehaald voor deze nieuwe titel. In deze review van RiMS Racing ga ik jullie vertellen waaraan dat te merken is.

Dit is wat lastiger dan een fietsband plakken...

Voor mij was het af en toe even doorbijten, want deze game vraagt heel wat meer van je dan de gemiddelde motorrace game. Naast verstand van motorracen verwacht de game ook dat je enige ervaring hebt als engineer of monteur. Wanneer je motor kapotgaat tijdens een race, moet je namelijk handmatig onderhoud uitvoeren, zowel aan het interieur als het exterieur. Ik kan nog niet eens mijn eigen fietsband plakken, dus je kunt je voorstellen dat dit wel even een dingetje was. Anderzijds moet ik toegeven dat ik ook veel heb geleerd van de manier waarop de game je in het diepe gooit, wat ik dan wel weer kan waarderen. Het enige minpunt aan dit onderdeel van RiMS Racing is dat de implementatie het idee een beetje afdoet. Je bent namelijk vooral eindeloze opeenvolgingen van knoppen aan het indrukken, waardoor het educatieve gedeelte na een tijdje een beetje wegvalt omdat het langdradig wordt.

Naast het onderhouden van je motorfiets ben je ook zelf verantwoordelijk voor het aanpassen van je motor. Je krijgt een hoop opties op dit gebied, wat het ook erg leuk maakt om uit te zoeken hoe het allemaal werkt. In het begin van de game kies je een motor waar je mee wil beginnen en deze kun je vervolgens naar hartenlust aanpassen en onderhouden. Helaas zijn er slechts acht verschillende motoren waar je uit kunt kiezen van de bedrijven zoals Suzuki, Yamaha, Kawasaki en Ducati. Voor leken kan de beperkte keuze wel een minpunt zijn van de game, aangezien het aanpassen van de motor echt wel tijd kost om onder de knie te krijgen als je hier niet bekwaam in bent.

Geef me even die moersleutel aan

Na een snelle tutorial word je meteen de carrière modus in geslingerd, waarin je met drie kernelementen bezig bent: Kopen, werken en winnen. Het koopaspect draait echter niet om het kopen van motoren, al verwacht je dat er waarschijnlijk wel van. Aan het begin van de game kies je gratis een motor, de andere zeven zijn te winnen in evenementen. Het koopgedeelte van de carrière modus draait in plaats daarvan om het kopen van onderdelen voor je motoren. Om zeker te weten dat jouw motoren goed presteren, moet je de status van alle onderdelen in de gaten houden en op tijd nieuwe aanschaffen en onderhoud uitvoeren. Dat is waar het werkonderdeel aan bod komt.

Als er namelijk een onderdeel is dat niet meer naar behoren werkt, is het aan jou de taak om de motor uit elkaar te halen en het onderdeel te vervangen. En ja, dat is een stuk ingewikkelder dan je zou denken. Er zijn meer dan 45 componenten die je uit elkaar kunt halen, in elkaar kunt zetten en kunt aanpassen. Dit is uiteraard belangrijk om het derde kernelement waar te maken: het winnen. Als de motor raceklaar is gemaakt, kan je deel nemen aan evenementen via de kalender. Er zijn een aantal soorten evenementen waar je aan deel kunt nemen, van head-to-head races tot Academy Challenges. Een groot deel hiervan vindt plaats op circuits uit het echte leven, maar er zijn soms ook wegen toegevoegd.

Weet waar je aan begint

Zoals ik aan het begin van deze review al aankaartte, is RiMS Racing toch echt de meest realistische motorrace game die er op dit moment te krijgen is. Visueel gezien zit de game prachtig in elkaar, de circuits en motoren wijken nauwelijks af van hun real-life exemplaren. Maar wat het beste is aan de game, is toch wel de motorfysica. Als je race na race dezelfde motor gebruikt, voel je na een tijdje feilloos aan wanneer er iets mis mee is of wanneer hij aan onderhoud toe is. Daarnaast wordt ieder klein foutje dat je maakt met gasgeven en remmen keihard afgestraft met weguitslag.

Door dit realistische aspect is RiMS Racing wel voornamelijk geschikt voor echte fans en kenners van de motorsport. Je kunt niet zomaar over de circuits heen crossen, want als je valt is er geen rewind-optie om je te redden. Er zijn wel een aantal instellingen die het net wat eenvoudiger voor je kunnen maken, maar je zult het motorrijden nog steeds erg serieus moeten nemen wil je ongedeerd een circuit af kunnen ronden. Mocht je nog twijfelen of deze game wel of niet aan je besteed is, dan raad ik je aan eerst de demo te spelen, zodat je een duidelijk beeld hebt van wat je te wachten staat.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

RiMS Racing is momenteel zeker de meest realistische en uitdagende motorrace game op de markt. Dit brengt ook een gaaf, leerzaam aspect met zich mee: het handmatig onderhouden en aanpassen van je motor. Helaas doet de implementatie hiervan wel wat af aan het idee, maar het blijft erg origineel. De motorfysica in RiMS Racing is toch echt het meest geslaagde gedeelte. Als je jouw motor een beetje hebt leren kennen, voel je snel aan wanneer hij aan onderhoud of reparatie toe is en ieder klein foutje in de besturing wordt genadeloos afgestraft. Visueel zit de game ook goed in elkaar, de motoren en circuits wijken weinig af van de versies in het echte leven. Wat wel nog een minpunt is, is dat je slechts acht verschillende motoren hebt die je kunt vrijspelen en gebruiken. Daar staat wel tegenover dat je enorm veel opties hebt voor het aanpassen van de motoren.

• Erg realistisch
  • Veel opties voor aanpassen
  • Geweldige motorfysica
  • Zit visueel goed in elkaar
  • Educatief aspect
  • Weinig motoren om uit te kiezen
  • Handmatig onderhouden is langdradig qua gameplay

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot RiMS Racing

-

Nacon