Ridge Racer
  • ONTWIKKELAAR Namco Bandai
  • EERSTE RELEASEDATUM 1 september 2005
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation Portable, PlayStation Vita

review: Ridge Racer PlayStation Portable

Sony heeft de nogal eigenaardige traditie om bij de lancering van een nieuwe console met Ridge Racer als launchtitel te komen. Toen al snel bleek dat Ridge Racer ook voor de PSP verscheen waren we op de redactie een beetje verast, omdat Ridge Racer nooit echt een topper is geweest. Gelukkig is ons mening veranderd, toen we Ridge Racer op de deurmat zagen liggen en we het mochten testen. Het is namelijk geweldig, wat Namco er van heeft weten te maken.

Circuits & wagens!!

In deze game komen twaalf circuits uit de eerdere Ridge Racer series samen, waaronder ook circuits die voorheen alleen in de arcademode speelbaar waren. Je kunt kiezen uit 58 wagens die in zeven raceklassen zijn onderverdeeld.

Voor de echte fans

Voor de volwaardige Ridge Racer fans, en ook voor de nieuwe Ridge Racer gamers is het een puur genot om deze game te spelen, want naast de fantastische hoeveelheid circuits en hoeveelheid wagens, kun je in het spel geweldig driften, wat Namco sterk heeft weten te overdrijven. Op hoge snelheid door bochten scheuren gaat zeer gemakkelijk. Ook kun je met zeer krankzinnige snelheden spins van 360 graden maken. Deze game is dan ook niet gemaakt voor de realistische gamers onder ons.

Aan het begin van het spel kom je in de World Tour Racing terecht, waar je onder aan het lijstje begint met Klasse 1 wagens. Je probeert in elke race bij de eerste twee, of de eerste drie te eindigen. Dit wordt naarmate de game vordert steeds moeilijker en zwaarder. Je bouwt tijdens de races nitrous op door het slippen in de bochten. Deze nitrous kun je weer gebruiken om dichter bij je voorganger te komen door de enorme snelheden die je ermee kunt verkrijgen.

Op niveau

Door het winnen van een race ga je naar een hoger niveau. Van Basis Tours naar Pro Tours, van Pro Tours naar EX-tours. EX-tours is een ziekelijk moeilijke competitie waar zelf de ontwikkelaars van deze game moeite mee hebben. Ook zijn naast deze kampioenschappen andere mogelijkheden om je te vermaken met dit spel. Zo kun je je eigen Custom Tours ontwerpen, je op je favoriete circuit richten in Single Race-mode of je toptijden proberen te verbeteren in de Time Attack-mode. Ook is er een mogelijkheid om met zeven vrienden, die ook Ridge Racer hebben, spannende draadloze competities tegen elkaar te spelen. Jij of 'n van je zeven vrienden moet een race opzetten. Hierbij kan onder andere de klasse van de wagens, het circuit en de handicap ingesteld worden. Dit laatste is erg nuttig als spelers van verschillende niveaus tegen elkaar racen. Achtergebleven rijders krijgen een gezonde dosis extra snelheid om ervoor te zorgen dat de wagens dichter bij elkaar blijven en de race spannend blijft. Wat volgt is urenlang race plezier met meerdere spelers.

Een perfecte soundtrack

Naast het commentator, dat je constant hoort, en je de gierende motor helpt de soundtrack van Ridge Racer zeker om het adrenalinepeil op te zwepen. Gelukkig is het aanbod aan originele tunes net zo compleet als de game zelf. Je kunt kiezen uit vijf soundtracks, en op elk van hen staan zes energieke tracks. De combinatie van deze muziek en de race zelf geeft een gigantisch goed gevoel. Het geluid is dus in 'n woord: perfect.

HET EINDOORDEEL VAN Alex Zweers

Uiteindelijk kom je tot een conclusie. Het spel speelt onwijs gaaf en is ook zeker aan te raden als je toch naar een game voor je PSP opzoek bent. Waar ik wel bang voor ben, is dat het spel snel gaat vervelen. De reden hiervoor is dat het een beetje eentonig wordt, en je het idee krijgt dat je het allemaal wel gezien hebt. Dat mag de pret natuurlijk niet drukken, want vooral in het begin is het een fantastisch spel, waar je zeker een aantal dagen zoet mee zal zijn. Je eerste rondje in dit spel zul je bovendien zeker niet snel vergeten.

• Originele tunes
  • Diverse kampioenschappen
  • Voor iedereen
  • Weet niet hoe lang het leuk blijft
  • Je moet van arcade houden

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.