Ridge Racer 3D

  • Ontwikkelaar Namco Bandai
  • Eerste releasedatum 25 maart 2011
  • Platformen Nintendo 3DS
  • Gameliner score

Review: Ridge Racer 3D - Nintendo 3DS

De traditie houdt stand. Ridge Racer is een racegame die vaak bij de launch van een nieuwe spelcomputer wordt uitgebracht. Waar het eerder altijd Sony-consoles betrof, is het nu de beurt aan Nintendo. Of driedimensionaal racen op de Nintendo 3DS echt wat is zal moeten blijken.

Ridge Racerrrrr!

Ridge Race is een echte race klassieker, ontwikkeld door Namco voor zowel de arcadehallen als de console. De eerste arcade racegame stamt uit oktober 1993 en werd door Namco een jaar later naar de Sony PlayStation gebracht.
De game is van origine nog steeds hetzelfde qua opzet; je moet racen, scheuren en driften. De meeste circuits ken je wel als Ridge Racer-fan, dus je verstand op nul en racen maar. Net als in voorgaande delen is het niet veel werk om de game onder de knie te krijgen, en wordt ook in dit deel Reiko Nagase gebruikt als mascotte.

Reiko Nagase, hoe de fock is zij?

Reiko Nagase is net als Lara Croft een bekend vrouwelijk gamekarakter. Nou ja, zo bekend als Lara Croft is ze niet, maar iedere fervente gamer heeft wel eens wat van haar gehoord. Dat ze wat met Ridge Racer te maken heeft, dat zal vast en zeker niet iedere gamer weten. Reiko Nagase neemt haar rol in als pitspoes. Je weet wel, zo'n chick die een paraplu vasthoudt in de paddock of op de grid. Ze dook in 1995 op in Ridge Racer en is sindsdien onafscheidelijk van de serie.

Namco Bandai besloot echter in 2000 Reiko Nagase te vervangen door Ai Fukami in Ridge Racer 5. Een jaar laten schitterde de Hitomi Yoshino, een Japanse sportvrouw in de game. Alhoewel racen niet met haar sporten te maken heeft, werd ze wel in de trailer van Ridge Racer getoond tijdens de E3 van 2002. In 2004 deed Reiko Nagase opnieuw haar intrede in de game, want haar populariteit was nog steeds sterk aanwezig bij veel gamers.

Ridge driedimensionaal!

Door het driedimensionale perspectief kun je beter de afstand bepalen ten opzichte van je tegenstanders. Door de diepte heb je een nog intenser racegevoel. Het racen zelf is niet bijzonder vernieuwend, maar het is nog steeds leuk genoeg. Het is vrij lastig om uit te leggen hoe ik het driedimensionale effect heb ervaren.
Het is alsof de achterkant van je bolide uit het scherm komt eigenlijk. Het drie effect is geen revolutionaire toevoeging, maar draagt zeker bij aan de beleving.
Door te driften in de bochten, bouw je nitro-power op. Deze kun je gebruiken om meer snelheid te krijgen tijdens het racen.

Online

Je kunt draadloos maximaal met vier man tegelijk tegen elkaar gamen in de Nintendo 3DS Local Play-modus. Dit houdt in dat je maten wel in de buurt moeten zijn, anders gaat dit geintje niet op. Hoewel de singelplayer vol genoeg zit met toernooien, had een online multiplayer goed gewerkt voor de replaywaarde, maar deze is helaas niet aanwezig. Wanneer de game deze modus wel had gehad, dan had de game zonder twijfel vijf sterren gekregen.
Wel maakt de game gebruik van de Streetpass-functie. Je kunt je ghost uitwisselen met andere spelers, zodat je het toch nog enigszins tegen elkaar kunt opnemen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ridge Racer staat al jaren stil. Er gebeuren weinig nieuwe dingen in de game, maar teveel sleutelen aan de gameplay zal veel fans weer boos maken. Toch had ik wel wat nieuwe circuits willen hebben, want de circuits die we nu hebben doen we onderhand met de ogen dicht. Het driedimensionale aspect is geen spectaculaire verbetering, maar wel een toevoeging aan de speelervaring. De muziek is net als in elke andere Ridge Racer-game perfect. Lekker opzwepende muziek vind ik prima in de sfeer van de game passen. Met Ridge Racer 3D heeft de Nintendo 3DS een fatsoenlijke racegame met de launch.

  • Pluspunten
  • Driedimensionaal beeld
  • Besturing werkt prima
  • Uitgebreide singleplayer
  • Minpunten
  • Geen nieuwe circuits
  • Niet online
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?