Review: RIDE 4 - Hoor die motoren eens brullen PlayStation 4

Milestone heeft de verwachtingen hoog gelegd voor hun nieuwe racegame. Ze beloven onder andere dat het een grafisch meesterwerk wordt. Dat beloof je niet zomaar als gamestudio, zou je zeggen. De trailer zag er natuurlijk al wel goed uit, waardoor fans zeker verwachten dat Milestone zich aan zijn woord gaat houden. Ook zou de game nog meer realisme bevatten dan voorheen. Zijn voorganger, RIDE 3, werd met veel lof ontvangen door liefhebbers van motoren. Er waren slechts een paar verbeterpuntjes. Hebben ze die op weten te lossen in RIDE 4? We gaan het zien.

Wat toegankelijker dan zijn voorganger

Wanneer ik de game opstart, krijg ik als eerst een aantal opties te zien. Ik kan ervoor kiezen om een remhulp in te zetten, wat al een verademing is voor mij. Ik heb al een hoop racegames gespeeld, maar de natuurkundige krachten rondom motoren blijven voor mij over het algemeen alsnog een raadsel. Goed dat Milestone de game op deze manier al wat toegankelijker wil maken voor beginners en leken. Het maakt het ook makkelijker om in de game te komen, zonder dat je meteen uit de bocht vliegt. Daarnaast krijg je meteen allerlei opties om jouw personage samen te stellen. Je kunt het uiterlijk van de motorrijder aanpassen, het geslacht, de kleding en nog veel meer. Zelfs de rijstijl van je personage kun je op je eigen wensen afstemmen. Zo kun je aangeven welke voet je aan de grond wil hebben aan de startlijn en hoe jouw racer op zijn of haar motor zit.

Wie liever zijn motor aanpast dan zijn speelbare personage, kan ook zijn lol op in RIDE 4. Je kunt jouw motor geheel zelf samenstellen. Daarbij heb je de keuze uit 175 verschillende modellen, waarbij je onder andere de uitlaat, remmen, transmissie, ketting, velgen, banden en spiegels van jouw motorfiets aan kunt passen. Oh ja, en het nummerbord en de richtingaanwijzers. Je kunt duidelijk zien dat Milestone de modellen van de motoren van de grond af aan heeft opgebouwd. Ze zien er levensecht uit. Op het gebied van de motoren heeft de ontwikkelaar zijn belofte op het visuele gebied zeker waargemaakt. Het enige dat ik een beetje mis in het begin van de game zijn duidelijke tutorials. Die zijn er eigenlijk helemaal niet. Over het algemeen weet je wel welke knop gassen en remmen is bij racegames, maar als je het niet weet zal je het in deze game zelf uit moeten zoeken.

RIDE 4 heeft Yamaha-kennis

De game geeft je de keuze uit de carrièremodus, multiplayer en een losse race. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de ‘editor’, waar je jouw eigen stickers kunt maken voor op de motoren of de race outfits. De carrièremodus bestaat uit de European League, Asian League, American League, World League en Final Leagues. Die leagues bestaan allemaal weer uit meerdere rondes waarvoor je bekers kunt winnen. Voordat je mee kunt doen aan één van die rondes, moet je echter nog een aantal tests doen waarin je tegen de tijd racet. Zo bewijs je jouw kundigheid in het werelddeel waar je op dat moment meedoet aan de league. Een verbeterpuntje dat RIDE 3 van de fans kreeg, was dat hun favoriete circuits niet in de game zaten. Circuits als TT Assen, Zandvoort en de Nürburgring.

De Nürburgring is deze keer in ieder geval wel van de partij, zelfs al bij de tijdritten van de kwalificatierondes. Daarnaast kom je veel circuits van Brands Hatch tegen. Waarschijnlijk omdat Milestone een samenwerking met hen is aangegaan voor het ontwikkelen van deze game. Datzelfde geldt ook voor Yamaha, het motormerk dat het meest voorkomt in de game en dat ook als sponsor aan de zijlijn van de circuits wordt weergegeven. Het is ook wel duidelijk dat er veel kennis van de Yamaha-motoren in de ontwikkeling van RIDE 4 is gebruikt. De motoren voelen levensecht aan en klinken ook zo. Je krijgt ook genoeg gelegenheid om van de brullende motoren te genieten, want de game gebruikt verder weinig achtergrondmuziek, behalve een relaxed deuntje in de menu’s. Maar dat is ook hoe het hoort, toch? Als racefan wil je vooral het geluid van de motoren naar voren horen komen. Zo hoor je ook dat elk model net anders klinkt en zijn eigen sound heeft.

De multiplayer is niet voor rookies

De besturing van de motoren kun je op drie niveaus instellen: gebalanceerd, professioneel en realistisch. De gebalanceerde stand heeft als gevolg dat de besturing redelijk stroef aanvoelt, maar dat het wel een stuk gemakkelijker wordt om goede bochten te nemen zonder dat je de zwaartekracht als vijand hebt. De professionele stand geeft je al heel wat meer uitdaging. Het kost meer moeite om je motor onder controle te houden en je moet op een beheerste manier de bocht doorkomen. In de realistische stand sta je er echt alleen voor en moet je veel verstand hebben van de natuurkundige wetten rondom motoren. Je regelt naast het in balans houden van de motor ook de houding van de coureur en moet dus zorgen dat hij of zij te allen tijde meebeweegt met de motor.

De multiplayermodus bestaat eigenlijk vooral uit individuele races en toernooien tegen online spelers. Super gaaf, maar niet aan te raden als je net begint met de game. Naar mijn ervaring gaan mensen pas online spelen wanneer ze de besturing goed onder de knie hebben. Dat is dan ook mijn advies voor toekomstige spelers. Anders wordt het een frustrerend ritje, geloof me. De circuits in de game zien er wel levensecht uit. Milestone heeft dus niet overdreven toen ze aangaven dat RIDE 4 een visueel meesterwerk zou worden. Ze lijken goed naar fans van hun gameserie te hebben geluisterd. Daar komt nog bij dat jij je niet snel zal gaan vervelen, aangezien de game enorm uitgebreid is en de carrièremodus erg realistisch en uitdagend is.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

RIDE 4 is een waardige opvolger van RIDE 3. Of de game zijn voorganger overtreft vind ik moeilijk te zeggen, aangezien er weinig puntjes van verbetering waren. Visueel gezien is de game wel nog meer vooruit gegaan, wat ik erg knap vind. De samenwerking met Brands Hatch en Yamaha zal hier wel aan bijgedragen hebben. Helaas ontbreken duidelijke tutorials wel aan de game, dus als de RIDE-serie nieuw voor je is, zul je even in het diepe gegooid worden. Daarentegen krijg je een hoop opties om makkelijker in de game te kunnen komen, zoals een remhulp en eenvoudigere besturing. Een puntje van kritiek dat RIDE 3 nog wel kreeg, was dat de laadschermen erg lang waren. Dit valt in RIDE 4 wel mee. De laadschermen zijn niet kort, maar wel sterk verbeterd vergeleken met deel 3.

• Grafisch meesterwerk
  • Uitgebreide game met veel keuze
  • Realistisch
  • Hulp voor beginnende spelers
  • Geen duidelijke tutorials

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot RIDE 4

-

Milestone