Review: Rhiannon: Curse of the Four Branches Pc

"Piet, hoorde jij de brievenbus ook niet rammelen?" Vraagt Marga met een hoge piepstem? "Ja, ja Marga, ik ben al onderweg naar de deur," antwoordt Piet nogal geïrriteerd. Na de brief te hebben opgeraapt van de deurmat komt Piet weer terug de kamer in. "Schat, wat hebben we vandaag ontvangen?' Vraagt Marga nieuwsgierig. Het humeur van Piet slaat onmiddellijk om na het lezen van de eerste regels. "Ken je dat grote landhuis van jouw vriendin, Jess?" "Maar natuurlijk," zegt Marga. "Nou," zegt Piet. "Dan heb ik goed nieuws voor je. Je mag op het huis gaan passen."

Ty Pryderi

En dat is zo'n beetje de intro van de game Rhiannon. Niet met de standaard Piet en Marga, maar met jou in de hoofdrol. Zoals gezegd heb je een brief ontvangen waarin je wordt gevraagd om tijdelijk op het landgoed 'Ty Pryderi' te passen. Met grote verwachtingen vertrek je naar het huis, maar na eens goed alles geobserveerd te hebben, blijkt dat niet alles allemaal even pluis is. Je komt er namelijk achter dat er een eeuwenoud kwaad op de loer ligt in Ty Pryderi. Aan jou de taak om het landgoed te redden van de ondergang aan dit kwaad.

Het was toch hier rechts?

Rhiannon is een echte point-and-click adventure van Lighthouse Interactive. Je speelt de game in een eerste persoonsperspectief, en je kunt door de wereld heen banjeren door op de pijltjes te klikken die verschijnen wanneer je met de muis naar de rand van het beeldscherm beweegt. Allemaal erg standaard dus, en echt datgene wat je van een game als deze kan verwachten. Er schuilt echter een minpuntje in deze besturing. Elke keer als je een stukje vooruit wil lopen (je kunt niet zelf lopen, maar je gaat als het ware naar het volgende screenshot), dan komt alles ook iets dichterbij. En als je bijvoorbeeld de andere kant op wil, zul je eerst twee keer naar rechts moeten gaan, zodat je naar de andere kant kijkt. Dit werkt niet zo heel goed, en vooral in het begin zul je vaak de weg kwijt zijn omdat je niet weet waar je nou bent of waar je heen moet. Misschien was het beter geweest om de wereld aan de gamer voor te stellen in derde persoon, zodat je een beter overzicht hebt. Of misschien is het een leuk idee voor de volgende game om de speler gewoon in real-time door de wereld te laten lopen, al is het idee van point-and-click dan natuurlijk ver te zoeken.

Voor elk probleem een oplossing

Voor de rest weet Rhiannon echter een goede point-and-clicker neer te zetten. Zo zijn de graphics niet bijzonder, maar ze dragen wel bij aan de uitstekende sfeer van de game, een sfeer die Lighthouse Interactive altijd weer weet te brengen bij de games die ze uitbrengen. De muziek op de achtergrond hoort er ook helemaal bij, waardoor je soms helemaal opgaat in de game en het oplossen van het mysterie van Ty Pryderi. Het oplossen gebeurt met behulp van puzzels die je voor je neus krijgt, en die steeds weer een niveau in moeilijkheid zullen stijgen. De eerste puzzel is bijvoorbeeld het vinden van een sleutel om die te gebruiken om de voordeur open te maken (waarvoor je overigens wel goed moet opletten bij de intro van de game), maar hoe verder je komt, hoe meer je die hersenen van je weer eens aan het werk moet zetten.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Uiteindelijk is Rhiannon: Curse of the Four Branches best een aardige game geworden. Uiteraard zullen mensen die echt van point-and-click adventures houden veel plezier beleven aan de game. De raadsels die opgelost moeten worden zullen deze mensen weer een tijdje zoet kunnen houden. Voor mensen die niet zo vaak met dit genre in aanraking zijn gekomen kan het een leuke afwisseling zijn, al moet je het er wel voor over hebben om even te wennen aan het feit dat het soms lastig te bepalen is waar je jezelf nou precies bevindt.

• Geweldige sfeer
  • Goed verhaal
  • Slecht richtingsgevoel