Review: Return to Mysterious Island 2 Pc

Het leek allemaal zo goed af te lopen voor Mina en haar metgezel, de aap Jep. De opdracht van het eerste deel voltooid, de helikopter ingeschakeld om de twee van het eiland te halen en klaar is Kees. Maar ja, wat zou je moeten doen met dit tweede deel als het avontuur niet verder gaat op het mysterieuze eiland?

Slimme apen

En zo geschiede het; de helikopter waarin je weg lijkt te vliegen verongelukt hopeloos en laat Mina en Jep achter op de bodem van de zee. Jep is gelukkig een pientere aap en weet met zijn kleine bolletje toch precies hoe hij een reddingsvest moet laten opblazen om de bewusteloos geraakte Mina naar het wateroppervlak te krijgen. Wat moet je toch zonder die aap? Een tijdje later is alles goed en wel. Mina en Jep zijn opnieuw gestrand op het mysterieuze eiland dat je al kende uit deel 'n (al is er door een overstroming het 'n en ander flink veranderd, waardoor je zeker ook veel nieuwe locaties tegen gaat komen) en een nieuw avontuur is geboren.

Pakken wat je pakken kan

Voor iedereen die totaal niet bekend is met de game (dat kan ik me best voorstellen): de Return to Mysterious Island games zijn zogenaamde point-and-click adventures. In deze game moet je, zoals het genre al aangeeft, jezelf een weg klikken over het eiland. Onderweg kom je allerlei puzzels tegen, die gaan van het oplossen van wiskundige problemen tot het samenstellen van bijvoorbeeld een verband voor de wond op het been van Mina. Het is dus zaak dat je alles wat je in een bepaald scherm tegenkomt oppakt, want vroeg of laat heb je het ongetwijfeld nodig. Het gevaar hiervan is natuurlijk dat je gewoon al die schermen af moet gaan, op zoek naar voorwerpen die je op kunt pakken en dat is nou precies wat ook ik tijdens het spelen van deze game moest ervaren. Alles moest gewoon opgepakt worden en dit zorgt ervoor dat je het na een tijdje eigenlijk wel gezien hebt met dat oppakken van spullen om ze later met elkaar te combineren tot een nieuw gebruiksvoorwerp. Dit wordt op den duur uiteraard verschrikkelijk saai en repetitief en dat is een groot minpunt.

Degelijk oerwoud

Het avontuur van Mina en Jep speelt zich zoals gezegd af op een eiland, dat vooral bestaat uit oerwouden en vulkanisch landschap. Echter laat de grafische kwaliteit van het gebied enigszins te wensen over, al is het niet zo dat het pijn doet aan je ogen. Het is in ieder geval niet slim om het te gaan vergelijken met de grafische kwaliteit van andere hedendaagse toppers, want in dat geval zul je bedrogen uitkomen. De graphics zijn niet slecht, dat zeker niet, maar ook zeker niet hoogstaand.

Lang laden

Van een game als deze verwacht je eigenlijk dat alles snel verloopt, want zoveel kunnen een paar schermpjes toch niet van je computer vragen zou je zeggen. Toch duurt het vaak langer dan tien seconden op een gemiddelde PC om het volgende level te laden en dat zorgt er vaak voor dat je denkt dat de game is vastgelopen. Gelukkig is dat niet het geval en sta je even later weer voor een nieuwe taak in een nieuw level, maar je blijft toch achter met het idee dat het allemaal wel wat sneller had gemogen. Het lijkt me voor dit soort games echt niet nodig om zulke lange laadtijden te hebben; games die meer van je computer vragen hebben soms zelfs kortere laadtijden.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Het vervolg op een degelijke eerste game laat het in grote lijnen een beetje afweten. De puzzels zijn meer van het zelfde en heb je allemaal al eens een keer opgelost als echte adventure liefhebber en de graphics zijn ook niet echt van hoogstaande kwaliteit. Dit gecombineerd met het feit dat de techniek achter de game ook niet al te best is en dat de plaatsing van de game op de kalender wel erg slecht gekozen is (er zijn veel grote klappers die alle aandacht opeisen in deze periode van het jaar), zorgt ervoor dat Return to Mysterious Island 2 gewoon niet is geworden waar we met z'n allen op gehoopt hadden. Jammer!

• Aap Jep leuk bedacht
  • Af en toe leuke puzzels
  • Snel verveling