Review: RESOGUN PlayStation 4

Geplaatst: 9 december 2013 10:00

Een week voor de release van de PlayStation 4 heb ik bij Sony onder andere RESOGUN mogen spelen. In mijn achtergrondartikel heb je al kunnen lezen dat ik erg enthousiast was over deze game. Inmiddels is de game verschenen en heb ik hem uitgebreid gespeeld. Ben ik nu nog steeds zo positief over deze game? Je leest het in mijn review.

Red de mensheid

RESOGUN is een twin-stick shooter. Dit houdt dus in dat je de linkerstick van de controller gebruikt om te bewegen en de rechterstick om te schieten. Het hoofddoel is om alles in het level kapot te schieten om door te gaan naar het volgende level. Daarnaast bevat elk level tien humans die je kunt redden om extra punten of upgrades te krijgen. Deze humans zitten opgesloten in vierkante boxen. Om ze te bevrijden, moet je meestal een aantal Keepers kapotschieten. Vervolgens zal de human op de grond lopen en moet je hem met je ruimteschip oppakken en bij een droppoint bovenaan het level brengen.

D'jà  vu

De game is door dezelfde ontwikkelaar gemaakt als Super Stardust, namelijk Housemarque. Dat is te merken, want er zijn veel overeenkomsten met beide games. Het grootste verschil is de manier waarop je beweegt. Waar je in Super Stardust volledig rondom een planeet kunt bewegen, beweeg je in RESOGUN horizontaal rondom een stad, waarbij je ook een beetje naar boven en beneden kunt gaan. Ook kan je in RESOGUN alleen naar links en rechts schieten, terwijl je in Super Stardust alle kanten op kon schieten. Verder bevatten beide games boosts om door vijanden heen te beuken en bommen om alle vijanden van het scherm af te maken. Daarnaast bevat het einde van elk level een enorme eindbaas.

Minecraft in space

Grafisch ziet RESOGUN er enorm goed uit. Vooral de stijl spreekt me erg aan. Alles is namelijk in kleine kubusjes opgebouwd. Het heeft wat weg van Minecraft, maar dan zijn de kubussen veel kleiner. Wanneer je een vijand kapotschiet, zal deze volledig in kubussen uit elkaar spatten. Bij het verslaan van een eindbaas is dit al helemaal spectaculair. Werkelijk alles explodeert dan en de kubussen vliegen je om de oren.

Ik wil meer

Er is maar én modus in deze game te vinden, namelijk Arcade. Deze modus is ook online te spelen samen met iemand anders, wat prima werkte. Alleen vind ik én modus een beetje karig. Ik had graag wat meer afwisseling willen zien door middel van verschillende modi. De game wordt er een beetje eentonig door. Ook bevat de game maar vijf levels, waar je binnen een uur wel doorheen bent. Nu zijn er nog wel meerdere niveaus aanwezig, maar ik had liever wat meer levels willen zien. Wie weet komt dit nog wel middels DLC.

Het eindoordeel van Justin Meijer

RESOGUN is een toffe game om even tussendoor te spelen. PlayStation Plus-leden kunnen deze game gratis downloaden, dus dat moet je dan ook zeker doen. En mocht je geen PlayStation Plus-lid zijn, dan zou ik maar snel een abonnement nemen voordat deze game uit de Instant Game Collection verdwijnt. Grafisch ziet de game er erg goed uit en vooral de explosies van kubussen zijn erg spectaculair. Daarnaast knalt het gewoon lekker weg. Het is jammer dat er maar én modus is met vijf levels, want ik wil veel meer van dit zien.

• Lekkere schietactie
  • Veel chaos
  • Grafisch subliem