Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Resident Evil: Operation Raccoon City
  • ONTWIKKELAAR Capcom
  • EERSTE RELEASEDATUM 23 maart 2012
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3
  • GENRE Survival horror
  • GAMELINER SCORE

review: Resident Evil: Operation Raccoon City Xbox 360

Resident Evil: Operation Raccoon City is een deel van een goed doordachte serie en dit deel zou het verhaal eens van een ander perspectief laten zien. Dit zijn de perspectieven van verschillende squads en deze hebben een belangrijke taak in de game. Ze moeten alles neerhalen wat op een zombie lijkt of wat de squad in de weg staat. Het is dus niet doordacht en je moet ook niet middels stealth-action de vijand doden maar gewoon als een gek beginnen te schieten en maar afwachten wat het resultaat is.

Ander perspectief

De game speelt zich na vele delen in een ander perspectief af. Je speelt als een squad die missies uit moet voeren en de meest erge vijanden te lijf moet gaan. Het is heel anders opgebouwd want er komt toch echt meer bij kijken met een groep dan dat je als 'n persoon speelt. Je kunt tactisch spelen door bijvoorbeeld een arts in je team kiezen of je kunt gaan voor brute kracht en dan zal je mensen krijgen die met explosieven rondlopen. Dit gedeelte van de game is vrij klein en je merkt vrij weinig verschil tussen de personages.

De mensen die je in je groep hebt zitten, doen niet echt hun best om verder te komen. Ze doen weinig tegen vijanden en ze lopen je alleen maar achterna. Als je ze dan eenmaal aan het schieten hebt gekregen, dan gebeurt er nog steeds vrij weinig. De impact van de kogels hebben niet veel gevolgen. Je moet een vijand wel tien keer door zijn hoofd heen schieten en dan staat hij nog stokstijf overeind. Je hebt in feite ook erg veel kogels nodig om een hand vol vijanden dood te krijgen.

Voor zo'n grote groep heb je dus erg veel nodig. Natuurlijk schieten ze ook terug en dat kost levens dus die heb je ook nodig. Jammer is dat je bijvoorbeeld levens vindt direct nadat je een ander leven hebt gevonden. Ze liggen weleens met zijn drieën naast elkaar en dan heeft het natuurlijk ook weinig nut om ze allemaal op te pakken. Met de wapens en kogels is het precies hetzelfde. Je zal wapens zien liggen die je al hebt en kogels vinden wanneer je magazijn nog barstens vol zit. Midden in een gevecht raken de kogels op en pas na afloop kun je ze van de dode vijanden afpakken.

Simpele formule

De game bestaat uit een verhaal dat opgebouwd is uit verschillende missies. Deze missies verschillen niet veel van elkaar want er wordt steeds opnieuw dezelfde formule op los gelaten. Zo bestaan ze allemaal uit vele vijanden die maar moeilijk dood kunnen gaan en je gaat door naar de volgende eindeloze gevechten.

De gevechten zijn niet heel spannend. Je kunt er namelijk geen vette acties of toffe wapens op los laten, je hoeft alleen maar te knallen. Er zijn verschillende wapens die je met een bepaalde hoeveelheid XP kunt kopen maar deze zijn niet allemaal erg verschillend van elkaar. Je hebt in het begin geweren die je voor dichtbij moet gebruiken. Je hebt geweren die je beter op 'n meter afstand af kan vuren en je hebt lange-afstand geweren. Er zijn geen hele stoere wapens waarmee je zombies te lijf kunt gaan. Dat is erg jammer want zo blijft de game erg eentonig en wordt het er niet bepaald leuker op.

Wat ook niet bepaald meehelpt aan de bestrijding tegen de eentonigheid zijn de levels. Het eerste level ziet er precies zo uit als het laatste level en de rest lijkt daar ook weer erg op, weinig verandering dus. De settings zijn daarentegen weleens verschillend maar op de 'n of andere manier weten ze er toch maar een naar stijltje aan te geven. Dit zorgt ervoor dat je na een kwartier al geen zin meer hebt.

HET EINDOORDEEL VAN Nathan Hersbach

Resident Evil: Operation Raccoon City had een hele goede game kunnen zijn. Dit is helaas niet gelukt door het nare stijltje en de enorme eentonigheid. De game wordt al saai na een paar minuten en dat is zonde voor de goede naam die Resident Evil ooit had. Verder zie je wel dat de game vele mogelijkheden had. Het wapensysteem kon een stuk uitgebreider en alles zou zich een beetje mooier op het scherm moeten bevinden. Als dit alles goed was geweest hadden ze de goede titel hoog kunnen houden, die nu een beetje in duigen is gevallen.

  • PLUSPUNTEN
  • Ander perspectief
  • à‰'n team ipv 'n persoon
  • MINPUNTEN
  • Naar stijltje
  • Vijanden absorberen teveel kogels Weinig diversiteit Eentonig
Gameliner SCORE
Onvoldoende

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?