Review: Resident Evil 4 Nintendo Wii

Geplaatst: 5 december 2007 12:09

Een licht trillend pistoolviziertje gaat langzaam richting de kop van een enge man met een bijl, waarbij na een prachtschot van onze held de kop mooi ontploft in een hele hoop kleine stukjes. Het euforische gevoel van overwinning zakt gelijk weer weg wanneer er een paar grote tentakels uit de nek springen. Dat wordt wederom goed mikken. Met de tong uit de mond en de rechterarm uitgestoken naar het beeldscherm proberen we het mikken nogmaals, al is de vaste hand ver te zoeken. Hadden we maar wat minder gedronken gisteravond"

Recap of Evil

Dat Resident Evil 4 een prachtspel is, weten de meesten al. Het speelt goed, is behoorlijk groot, heeft een sterke sfeer (voor sommigen iets t' sterk) en verveelt geen moment. Resident Evil 4 heeft dan wel een beetje een clich' verhaal met af en toe erg stomme dialogen. Toch wordt alles ontzettend spannend gebracht en zit het lange verhaal vol wendingen en intrigerende karakters. Daarom besloot men bij Capcom dat men het gerust nog wel een keertje wilde spelen, maar deze keer met vernieuwde controls. Daarom is er nu Resident Evil 4 voor de Wii. Het is nu alleen de vraag of het de moeite waard is om de game nog een keer aan te schaffen.

Weet je het nog?

Als Leon S. Kennedy, de agent uit Resident Evil 2, ben je aangekomen in een obscuur Spaans dorp, op zoek naar de verdwenen dochter van de president van de Verenigde Staten. De inwoners zijn bezeten van iets kwaadaardigs (uiteraard, anders werd het spel saai), en vallen je maar al te graag aan. Daarnaast bevat het dorp naast mensen ook vele gigantische monsters waar jij een eind aan mag maken, wanneer ze dat niet met jou doen althans. De locaties die Leon mag bezichtigen variëren gelukkig ook enorm: van boerenhutten, bossen en kathedralen tot ondergrondse grotten en kasteelruïnes. Van verveling is geen sprake.

Kennedy op de Wii

Resident Evil 4 heeft als enig originele eigenschap de besturing. Gelukkig is die dan ook fenomenaal. Het spel speelt als nooit tevoren. Je kunt nu echt goed mikken, waardoor het een stuk aangenamer speelt. Vaak moet je vrij precies mikken in het spel, zoals op verscheidene hoofden, dynamietstaven of zwakke plekken van bazen. Met de ouderwetse controller was dit af en toe nog best frustrerend, maar nu dus niet meer. Met onze Leon S. Kennedy schiet je nu heel wat makkelijker en vooral aangenamer door het spel heen. Jammer is alleen wel dat er niks extra's is aan de Wii Edition. Het speelbare extra verhaal van Ada Wong dat op de PS2 erbij zat, zit er wel bij, maar verder niets nieuws. Grafisch is er ook geen verschil met de Gamecube, behalve dat het nu ook voor breedbeeld echt goed werkt.

Resident Evil voor de Wii is een topspel. De vernieuwde besturing maakt de game nog leuker om te spelen, en daarnaast is het ook een game waar je graag een excuus voor hebt om er nog een keer doorheen te mogen spelen. Ook al heeft Resident Evil: Wii Edition naast de besturing niks extra's, toch blijft het een waardige aanschaf. Het is alleen de vraag, wanneer je al eerder de Gamecube- of PS2-versie hebt doorgespeeld, of deze titel de moeite waard is voor iedereen. De prijs kan hierbij ook van invloed zijn, maar dit is voor ieder persoon anders. E'n ding is in ieder geval zeker: Resident Evil 4 blijft een geweldige game, en met de Wii besturing is het spel nog een stuk beter geworden. Voor die personen die houden van schietspellen met veel actie en het zich bevinden in nare en suspensevolle sferen, maar nog nooit Resident Evil 4 gespeeld hebben: schaam je diep en koop onmiddellijk deze game!

• Wii besturing is heerlijk
  • Enorm sfeervol, lang verhaal
  • Geen extra's naast de Wii besturing