Renegade Ops

• Ontwikkelaar Avalanche Studios
  • Eerste releasedatum 27 oktober 2011
  • Platformen Pc, PlayStation 3
  • Gameliner score

Review: Renegade Ops - PlayStation 3

Ratatatata! De machinegeweren zijn oorverdovend terwijl ik me een weg door de jungle baan. Links en rechts van mijn buggy exploderen allerlei andere voertuigen door mijn kogels. Een, twee, drie raketten suizen langs me heen en mijn score loopt op. Als het laatste stof is neergedaald, kijk ik om me heen naar de ravage. Het werk van de Renegade Ops.

Stamboom

Het is onmogelijk om Renegade Ops te beoordelen zonder te kijken naar Just Cause 2. Beiden zijn door dezelfde maker in elkaar gezet, en dat is te merken. Omdat de titel draait op dezelfde engine als Just Cause 2, ziet het er bijzonder strak uit voor een downloadspel. Ontploffingen hebben dezelfde impact en het water schittert mooi. Het verhaal is net zo maf, de voice acting nog steeds niet geweldig, maar de gameplay zit sterk in elkaar.

Kaboem boem boem boem

De gameplay kent niet veel variatie, maar is goed in elkaar gezet. Je hebt de controle over een van de Renegade Ops, en bestuurt een voertuig uitgerust met een machinegeweer. Het sturen gebeurt met de linkerstick terwijl het schieten met de rechter gedaan moet worden. Toch ben ik huiverig om het een twinstick shooter te noemen. Omdat je in een voertuig zit, zijn er al een aantal dingen lastiger dan met bijvoorbeeld een ruimteschip of een lopende soldaat. Je moet rekening houden met de stand van je banden, waardoor sommige bochten lastig snel te maken zijn. Ook gebeurt het verkennen van de levels op een racende manier. Voor een shooter krijg je een flinke hoeveelheid vrijheid om door de gebieden heen te banjeren, maar er is altijd tijdsdruk om je hoofdmissie af te maken. Je krijgt extra wapens door het level heen, en elk personage heeft ook een eigen speciale kracht. Hierdoor kan de chaos flink oplopen als de ene speler een raket afvuurt, de tweede een airstrike inroept en de laatste gek gaat doen met een vlammenwerper.

Team power

Om het maximale uit Renegade Ops te halen moet je met vrienden spelen. Met twee is het gezelliger dan met een, en met vier is het nog leuker. Zeker de grote vijanden zijn ook makkelijker als je met meerdere personen in de aanval gaat. Met zijn allen rondjes om een tank heen draaien zodat hij niet weet waar hij op moet schieten is erg leuk, als je elkaar niet in de weg zit. De manier waarop de punten verdeeld worden zorgt er ook voor dat er niet al te veel haat en nijd ontstaat als iemand toevallig een kill steelt.

Explosie *gaap*

Renegade Ops is redelijk lang, maar een groot deel van de tijd ben je met hetzelfde bezig. Dezelfde vijanden komen constant terug, waardoor het op den duur saai kan gaan worden. De missies variëren niet veel, en wisselen constant tussen de patronen 'red iets'vernietig iets' en 'verzamel iets'. Om het verhaal hoef je het ook al niet te spelen, want dat is slecht. Ook de 'leuke' buttonmash stukjes helpen. daarbij niet. In je eentje zul je daarom misschien snel uitgekeken raken op het spel. Dat wil niet zeggen dat er qua herspeelbaarheid niets te vinden is. Er zijn vier personages om op het hoogste level te krijgen, waarbij hogere levels ook extra vaardigheden betekenen. Daarmee kun je levels herspelen om een hogere score te krijgen, iets dat zeer verslavend is als je vrienden hebt die even competitief zijn.

Het eindoordeel van Yan Knoop

Renegade Ops is leuk, maar niet voor al te lang. De repetitieve levelstructuur zorgt ervoor dat je geduld snel zal afnemen. De gameplay, graphics en co-op zijn goed uitgewerkt, dus als je vrienden hebt die het (willen) spelen is het zeker een aanrader, maar de rest kan het beter laten liggen.

• Pluspunten
  • Solide gameplay
  • Geweldig met vrienden