Review: Red Dead Redemption 2 Pc

Geplaatst: 12 november 2019 21:30
Aangepast: 12 november 2019 22:20

Red Redemption 2, afgekort RDR2, was in 2018 onbetwist de beste game van het jaar. Die strijd had Rockstar al gewonnen voordat de game überhaupt in de schappen lag. Toen de game uiteindelijk verscheen was de trouwe RDR2-fan wel even zoet. De game was ongekend uitgebreid en bevatte een meeslepend verhaal, zoals alleen Rockstar dat kan vertellen. En dan heb ik het fraaie grafische aspect van de game nog niet eens benoemd. Ik denk dat we gerust kunnen stellen dat RDR2 tot op heden de meest complete game is die Rockstar ooit heeft geproduceerd. Anno 2019 is er ook een pc-versie van de game verschenen. Een terechte vraag die velen stellen: waarom zou je deze game nog willen aanschaffen voor je pc?

Grafisch spektakel

De trouwe Rockstar-fans hoef ik niets te vertellen over het succes van RDR2, maar voor de leek is het wellicht interessant om nog even terug te blikken. Hierboven benoemde ik het al: RDR2 is de meest complete game die Rockstar ooit naar de game-industrie heeft gebracht. Niet Grand Theft Auto V, nee Red Dead Redemption 2. En als ik zeg compleet, dan doel ik niet alleen op de eindeloze gameplay mogelijkheden die de game te bieden heeft. Zodra je de game opstart en er lekker voor gaat zitten word je meegezogen in een overweldigende wereld. De game leeft in ieder hoekje en ieder personage die je in de game tegenkomt lijkt een verhaal met zich mee te dragen. De game wordt tot op de dag van vandaag geroemd voor het feit dat er aan ieder detail is gedacht, met als bekendste voorbeeld: de ingekrompen edele delen van een hengst bij koude weersomstandigheden. Toen men dit kleine detail ontdekte explodeerde het internet. Het is illustratief voor waar Rockstar om bekend staat; haar perfectionisme en oog voor de meest kleine details. De pc-versie geeft die 'kleine details' een nieuwe dimensie kan ik je alvast verklappen.

Op gameplay gebied hoef je geen grote wijzigingen te verwachten, dus houd dit in je achterhoofd als je de game van plan bent aan te schaffen voor je pc. Er zijn drie nieuwe Bounty Missions, twee nieuwe Gang Hideouts, twee nieuwe schatkaarten en een nieuwe Stranger (opdrachtgever). Daarnaast zijn er een aantal nieuwe wapens en paarden beschikbaar. Hoewel de inhoudelijke veranderingen dus vrij beperkt zijn kan ik je toch verzekeren dat je niet helemaal één en dezelfde game speelt. Op een paar belangrijke vlakken, die jouw speelervaring direct beïnvloeden, kent de pc-versie een paar aanzienlijke ‘upgrades’ ten opzichte van haar console-versies. En die ‘upgrades’ hebben natuurlijk alles te maken met de technische voordelen waarover een pc beschikt. Zo is geen enkele boom in RDR2 voor pc hetzelfde, omdat al het groen in de game is voorzien van unieke textures. Waar je op de console nog wat imperfecties kon ontdekken bij het inzoomen op boomstammen, zijn die nu netjes weggepoetst. De grassprieten zijn nog gedetailleerder, de modder nog smeriger, de mensen nog realistischer. Wat vooral opvalt is dat Rockstar opnieuw aandacht heeft besteed aan de gezichtsmimiek van alle personages. Je kunt de rimpels op iemands voorhoofd haast tellen.

Voller en levendiger

RDR2 is niet alleen mooier, het is ook voller en levendiger. Dit heeft onder andere te maken met de verhoogde 'draw distance' van de game. Dit houdt in dat er veel meer aan de horizon wordt ingeladen, waardoor de game levendiger en voller lijkt. Een voordeel dat toegeschreven mag worden aan het grafische vermogen van een computer. Hierboven benoemde ik al kort dat de textures van de bomen zijn opgepoetst, maar datzelfde kan gezegd worden over bijna alle textures die te vinden zijn in de game. En dit zorgt voor een sprankelende, dynamische en realistische ervaring. Waar sommige personages in cutscenes nog wat onnatuurlijk oogden op de console-versie, is dat niet meer het geval op de pc. Ook alle dieren in het Wilde Westen zijn voorzien van een opgepoetst uiterlijk. Zo ben je bijna in staat de haren van een konijnenvacht te tellen, wanneer die met zichtbare angst in zijn oogjes het op een lopen zet.

Het houdt niet op bij gedetailleerdere mensen, dieren en landschappen. Rockstar lijkt ontzettend veel aandacht te hebben besteed aan lichtinval en schaduwen. Met licht moet je denken aan zonneschijn, maneschijn en lampen die je door de hele game tegenkomt. Het moment dat ze zon ondergaat en de lampen in de game feller naar voren springen is nu nog magischer, met als gevolg dat alles wat de game op grafisch gebied te bieden heeft nog mooier uit de verf komt. Tel bij het bovenstaande een hogere framerate, 4K-resolutie en HDR-ondersteuning op en je bent content met de fantastische ervaring. Een ervaring die je moet beleven om het te snappen, maar neem van me aan dat het werk van Rockstar niet onopgemerkt voor je blijft.

Het geluid wat je gewend bent, maar dan beter

De muziek in RDR2 is natuurlijk al van een belachelijk hoog niveau. De manier waarop Rockstar de muziek combineert met de gameplay is uniek. Rudy omschreef het een jaar geleden al mooi: "Spannende muziek wordt op het juiste moment ingezet". En de muziek kent ook nog eens een flinke upgrade in de pc-versie. Ditmaal is de muziek namelijk niet gecomprimeerd, waar dit op de console-versie wel het geval is. Rockstar moest een jaar geleden wel inleveren op geluidskwaliteit, omwille van de hardware imitaties van de consoles. Het is niet dat console-gebruikers iets te klagen hebben, want de geluidskwaliteit is ook op de console-versie bovengemiddeld goed. Op de pc-versie rijken de geluiden hoger en lager, wat resulteert in een vollere geluidservaring. Iemand die tientallen uren in de console-versie heeft gestoken en de overstap maakt naar de pc zou makkelijk in staat moeten zijn de geluidsverbeteringen te horen.

Het eindoordeel van Delano Seliman

Het moge duidelijk zijn dat de beste game van 2018 nu nóg beter is geworden. Het is de meest complete Red Dead Redemption 2-ervaring die momenteel wordt aangeboden. Daar hoef je niet eens extra voor te betalen. Er is één nadeel: je hebt een krachtig beestje nodig om de game in haar volle glorie te kunnen ervaren. Maar geen paniek, want ook met een 'mid-range computer' kom je een heel eind. RDR2 voor pc is een dikke aanrader, zelfs als je de game al eens eerder hebt gespeeld. Ben je nieuw met de game, dan staat je echt een rijke en pure ervaring te wachten. Het enige wat ik een beetje mis is nieuwe content. Maar ergens vind ik het eigenlijk ook wel oké, want er immers al genoeg te doen. Rockstar heeft zich overtroffen met dit meesterwerk.

• Cutscenes nog levendiger
  • Landschappen nog gedetailleerder
  • Game voelt nog dynnamischer
  • Licht en schaduw flink verbeterd
  • Textures flink opgepoetst
  • Muziek nog rijker
  • Te weinig nieuwe content

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot Red Dead Redemption 2

Rockstar Games

26 oktober 2018