Review: Rayman Raving Rabbids Pc

Aangepast: 10 januari 2020 21:34

Als de meeste mensen kleine konijntjes zien zul je vaak genoeg horen: "Aaaah wat schattig". Je zou ze het liefst willen oppakken en ze een lekkere knuffel geven. Je zou er uren naar kunnen kijken en helemaal verliefd raken. Dit is helemaal niet het geval met de konijntjes uit Rayman Raving Rabbids van Ubisoft voor de Nintendo Wii.

Rayman is terug

Onze grote held zonder ledematen keert weer eens terug. De laatste Rayman stamt al weer uit 2003 als ik het goed heb. En met de komst van de Wii laat Ubisoft Rayman nog een keertje schitteren in zijn eigen game. Rayman Raving Rabbids komt ook nog uit voor de PS3, PSP en Xbox 360, maar aangezien Raving Rabbids op de Wii een totaal andere besturing gebruikt praten we hier over de Wii versie.

Wat is er aan de hand

Het meest slechte en gevreesde scenario wordt werkelijkheid. Nee, hondsdolle ballonnen nemen niet de wereld over. Het zijn de konijnen die de wereld over willen nemen. Deze konijnen zijn uit op wraak, normaal niet zo'n ramp, maar we hebben hier te maken met psycho konijnen. Ze hebben iedereen gekidnapt inclusief Rayman en zijn vrienden. En Rayman zou de held van het verhaal niet zijn als hij niet weer de wereld moet redden.
Om de wereld te redden moet Rayman het opnemen tegen de normaal schattig uitziende konijnen. De konijnen bevelen Rayman om als gladiator een aantal beproevingen te doen voor het amusement van de konijnen.

Wat staat je te doen?

Rayman moet een hoop van deze beproevingen voltooien. De beproevingen zijn verwerkt in het spel als allerlei verschillende soorten minigames. Minigames waarin de konijnen op een bepaalde manier verslagen moeten worden. Deze moeten uitgevoerd worden met de Wiimote en de nunchuck-addon. In een van die minigames mogen de konijnen de pashokjes op het strand niet verlaten. Dit voorkom je door met de Wiimote de deuren dicht te slaan zodat de konijntjes gevangen zitten. Andere minigames die voorbij komen zijn onder andere dansend konijnen verslaan konijnen afschieten met ontstoppers. Er zijn dus verschillende minigames door het spel heen verspreid die gedaan kunnen worden.

Partygame

De nieuwe Rayman is geen echte opvolger van de vorige games. Die Raymans waren voornamelijk platformgames terwijl Raving Rabbids een partygame is, zoals Mario Party. En een partygame zou geen partygame zijn als het geen multiplayer mode had. Zodoende kan het spel met 4 man tegelijk gespeeld worden. Gelukkig is de humor van Rayman 1 en 2 weer terug. Dankzij Michel Ancel, die in maart samen met Miyamoto van Nintendo geridderd werd in Frankrijk. Michel Ancel verliet Ubisoft om verder te gaan met eigen projecten waardoor Rayman 3 niet zo grappig was als zijn voorgangers. Gelukkig voor Raving Rabbids dat deze meneer weer terug is. Maar een game met kwaadaardige psychisch gestoorde konijnen die niet grappig is, is een zeldzaamheid.

Nog een minigame game?

Met Raving Rabbids hebben we voor de Wii nog een minigames game erbij. Naast Wario Ware en Wii Play laat Rayman Raving Rabbids de gamers kennis maken met het gebruik van de Wiimote. Maar daarbij maak je wel gebruik van de Nunchuck-addon die je niet nodigt hebt bij de twee andere genoemde spellen.

Het eindoordeel van Ron Jans

Dat Rayman Raving Rabbids een gestoorde game is staat vast. Kwaadaardige psychisch gestoorde konijnen komen namelijk niet in iedere game voor. De besturing van het spel loopt wel netjes en qua muziek en beeld zit Rayman Raving Rabids ook niet verkeerd. Ook geschikt om met 4 man te spelen.

• Geinige minigames, werkt goed met de Wiimote
  • De humor is weer terug
  • Minder platform zoals bij eerdere Raymans