Review: Ratchet & Clank: Rift Apart - Een perfect vervolg PlayStation 5

Geplaatst: 8 juni 2021 16:00

Het heeft wat jaren mogen duren, maar Ratchet & Clank zijn weer terug. Ditmaal exclusief op de PlayStation 5 in Ratchet & Clank: Rift Apart. Er zijn nog niet veel PlayStation 5-exclusives, maar de games die er tot nu toe zijn, zijn wel erg goed. Lombax Ratchet en zijn metalen vriend Clank hebben dus een flinke klus voor de boeg, want ze willen niet de vreemde eend in de bijt zijn. Geen zorgen mensen, de game is een absoluut genot om te spelen, maar is dat genoeg om te kunnen meten met de andere exclusives?

Een cross dimensionaal avontuur

Ratchet – de laatste Lombax die ooit gespot is – en zijn mini warbot Clank zitten al een aantal jaar stil. Toch blijven ze de helden van hun universum. Hoog tijd voor een feestje dus. Speciaal voor het helden duo zweven er gigantische ballonnen van hun gelijkenis door de lucht. Het parcours om de kunsten van het duo te vertonen is uitgezet, maar tijdens het afleggen van dit parcours wordt het tweetal aangevallen door de goons van Dr. Nefarious. Deze evil mastermind heeft het gemunt op het dimensionale portaalwapen dat Clank speciaal voor Ratchet in elkaar heeft gezet. Hiermee kan Ratchet namelijk op zoek naar de andere Lombax'. Uiteraard loopt alles in de soep en mengen alle dimensies door elkaar. De twee worden opgesplitst en een vreemde omgeving in geslingerd. Je snapt het al, we moeten het wapen in elkaar zetten, het duo herenigen en de dimensies redden van gegarandeerde ondergang!

Een nieuwe dimensie betekent natuurlijk ook een nieuwe vijand. Nouja, nieuw is de vijand niet, want Nefarious is ook dit keer de grote schurk. Dr. Nefarious wordt namelijk bijgestaan door Emperor Nefarious, de keizer van deze dimensie. Dubbel kwaad vereist dubbele helden en die krijgen we dan ook. Clank wordt namelijk opgepikt door Lombax Rivet, die in het verzet van dit universum zit. Rivet heeft wat vertrouwensissues, maar is vrijwel een vrouwelijke replica van Ratchet. Het gevoel voor rechtvaardigheid zit dan ook hoog. Als lone wolf heeft Rivet weinig vertrouwen in Clank, maar heeft ze wel wat intimi toegelaten in haar inner circle. Zo is bijvoorbeeld Mrs. Zurkon – de beheerder van het wapenarsenaal voor het verzet – erg behulpzaam voor het verkrijgen van nieuwe wapens en upgrades.

Zelfde Lombax, nieuwe trucjes

Een nieuwe dimensie betekent nieuwe mogelijkheden. De wapens van de vorige games worden grotendeels ingeruild en je speelt dan ook vrijwel met een compleet nieuw arsenaal. De twee Lombaxxen delen het arsenaal met elkaar en ieder wapen dat je ontgrendelt, ontgrendel je dan ook voor beide personages. Je start met een standaard pistooltje, maar al snel unlock je wapens zoals de Topiary Sprinkler – waarmee je vijanden in een plantje veranderd -, buzzblades, een shotgun en vele andere absurde wapens. Zoals gewoonlijk zijn al die wapens omhoog te levellen tot een maximum van level 5. Daarbij zijn de wapens ook te upgraden bij Mrs. Zurkon om zo ammo, damage en andere opties vrij te spelen. Daar houdt het echter niet op, in de new game+ zijn ook dit keer weer alle wapens te levellen tot level 10. Hierdoor wordt je een onstuitbare oorlogsmachines die alles en iedereen om zeep helpt met de meest goofy wapens.

De nieuwe foefjes houden echter niet op bij een aantal nieuwe proppenschieters. Dit universum steekt namelijk compleet anders in elkaar dan het universum dat we gewend zijn, zeker nu er overal dimensionale portalen in de lucht zweven. Zo krijg je al vrij vroeg in de game toegang tot een ghostmove die voornamelijk dient als dodge mechanic. Ook speelt wallrunning een groot onderdeel in deze game. De meest voorname verandering komt echter in de vorm van het gebruiken van de dimensionale portalen. Zo kan je je met een druk op de knop richting een gepositioneerde rift verplaatsen waardoor je binnen een luttele seconde aan de andere kant van het veld staat. Tevens kan je met deze functie rifts opentrekken die je naar een soort Limbo-omgeving brengen. Hier zijn unlockables vrij te spelen door een bepaald parcours af te leggen. Deze unlockables komen veelal in de vorm van pantseronderdelen. Verzamel je de complete set – bestaande uit drie onderdelen – dan krijg je er een bepaalde perk bij. Zo is het mogelijk om meer bolts te verzamelen of minder damage van een bepaald type vijand te ontvangen.

is het next gen?

Ratchet & Clank: Rift Apart is één van de weinige games die echt exclusief voor de PlayStation 5 is ontwikkeld. Zulke exclusiviteit wil je er dan natuurlijk wel aan af zien. Ik kan zeggen dat dat aardig is gelukt. De game ziet er fantastisch uit en beschikt over verschillende settings om het beste uit jouw setup te halen. Zo is er een grafische modus waarbij de game in native 4K draait met ray tracing aan. Daar offer je echter wel de framerate voor op, aangezien deze gelocked wordt op 30fps. Daarnaast is er ook een performance modus, die de grafische performance omlaag schroeft, maar waarbij de game wel op 60fps blijft draaien. Het is uiteraard jammer dat je niet gewoon alles tegelijkertijd aan kunt laten staan, maar beide modi werken uitstekend en doen precies wat ze beloven. Daarnaast is ook de haptic feedback uitstekend toegepast. Ieder wapen voelt anders in de hand en dat draagt echt bij aan de speelervaring. Van de adaptive triggers wordt iets minder gebruik gemaakt. Je voelt het af en toe wel, maar erg aanwezig is het niet.

De loftrompet heeft geklonken, maar er zijn ook wel wat op- en aanmerkingen op Rift Apart. Wat betreft bugs ben ik niet bijzonder veel tegengekomen. De NPC’s deden op momenten wat raar, maar dat is allemaal op te lossen met een day one-patch. De grootste opmerking komt echter voort uit de speelduur van de game. Deze is voor een platformer niet heel erg kort, maar nou ook weer niet heel erg lang te noemen. Daarbij hadden er wat mij betreft ook nog wel wat meer collectibles in gemogen. Het is allemaal niet desastreus, maar de replayvalue zit nu voornamelijk in de new game+ die je zo’n tien tot vijftien uur verlenging geeft. Na de eerste playtrough zat ik echter al zo goed als tegen een platinum trofee aan. Als we nou gewoon iets meer te doen hadden in de new game+ had dat al wat meer waarde aan de volgende playtrough en completion gegeven.

De nieuwe basis voor Ratchet & Clank is gelegd. Ratchet & Clank: Rift Apart speelt heerlijk weg en biedt een leuk, behapbaar avontuur voor jong en oud. De game ziet er grafisch gezien prachtig uit en klink ook erg lekker in de oren. Rivet is een leuke nieuwe aanvulling op Ratchet en zorgt ervoor dat er wat meer persoonlijkheid en drama in het verhaal komt te zitten. De omgevingen zijn lekker divers en eigenlijk perfect qua lengte. Zo kom je nooit in een sleur terecht en heb je altijd wat nieuws om naar te kijken. Insomniac weet zichzelf wederom te overtreffen op het gebied van het arsenaal en ieder wapen is weer heerlijk om mee te spelen. Toch vind ik de game eigenlijk net te kort. Zeker wanneer je bedenkt dat de replayvalue niet bijzonder hoog is. Dat gezegd hebbende; Ratchet & Clank: Rift Apart is absoluut een avontuur dat je moet meepakken wanneer je van platformers met lekker veel actie houdt.

• Grafisch om van te smullen
  • Leuk verhaal
  • Divers arsenaal