Review: Ratchet & Clank: Quest for Booty PlayStation 3

Ratchet & Clank deed altijd al wat met mij. Sinds deel 3 op de PlayStation 2 was het voor mij d' platformer op de console. Ik was ook dolblij toen Ratchet & Clank: Tools of Destruction gewoon weer ouderwets Ratchet & Clank was. Grote wapens, mooie omgevingen en nog grotere wapens. Mijn geluk kon daarom ook niet op toen Ratchet & Clank: Quest for Booty kreeg.

Kort, maar krachtig

Ratchet & Clank: Quest for Booty begint waar Tools of Destruction eindigde. Clank is meegenomen door een ras genaamd de Zoni en Ratchet probeert hem koste wat het kost terug te krijgen. Hiervoor gaat hij naar een planeet waar een machine staat. Met deze machine kan hij Clank terugvinden. Helaas hebben 2 oude vijanden van Ratchet de drijfkracht voor deze machine. Het zijn de grappigste piraten van het universum, Slag en zijn matroos Rusty Pete!

Ouderwets op een goede manier

Er is qua gameplay en graphics niet veel veranderd. Je bent nog steeds Ratchet die van punt A naar B moet komen en op de weg daar naartoe een paar vijanden de mond moet snoeren. De Wrench heeft wel een paar nieuwe functies gekregen. Zo kun je er nu dingen mee oppakken om verder te komen in de game. Je kunt er nu ook plateaus mee activeren. Helaas zijn er geen nieuwe wapens bijgekomen. Je kunt ook geen van je oude wapens kopen. Je hebt een paar wapens, die ik persoonlijk de slechtste vind, en daar moet je het mee doen.

Episch

Zoals ik al zei is er grafisch ook niet veel veranderd. Wel zijn de gevechten op grote schaal veel meer episch geworden. Ik verklap niets, maar verwacht aan het einde van deze game een groot gevecht dat zich afspeelt op een groot oppervlak. Nu we het toch over het einde hebben, dat heb je zo bereikt. Je kunt de game binnen drie dagen uitspelen, maar je hebt wel het gevoel van voldoening. Je ziet wat er komen gaat in het volgende deel en je denkt: goh, ik voel me goed. De game is erg kort, maar voor de prijs en de tijd tussen de release van Tools of Destruction en deze game mag dat ook wel.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Ratchet & Clank: Quest for Booty is precies wat je van een Ratchet & Clank verwacht. Humorvolle situaties met grappige stereotypen, epische gevechten en mooie omgevingen. Allemaal verpakt in een game van 5 uur en voor de spotprijs van 24 Euro mag dat ook wel. Helaas zullen we op een vervolg moeten wachten tot eind 2009. Hopelijk wordt de speelduur hiervan wel wat langer.

• Typisch Ratchet & Clank
  • Rusty Pete en Slag
  • Wrench is nu nog veelzijdiger