Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Ratchet & Clank
  • ONTWIKKELAAR Insomniac Games
  • EERSTE RELEASEDATUM 20 april 2016
  • PLATFORMEN PlayStation 4
  • GAMELINER SCORE

review: Ratchet & Clank PlayStation 4

Het dynamische duo Ratchet en Clank is helemaal terug van weggeweest. Na een periode van radiostilte krijgt het tweetal een eigen film, maar ook een eigen game. Sterker nog, dit is de game gebaseerd op de film die weer op zijn beurt gebaseerd is op de game. Precies, je leest het goed. Ratchet & Clank is een adaptie van de film die draait om de originele game uit 2002. Meestal ben ik geen grote fan van remakes, maar Ratchet & Clank kan daar best wel eens verandering in brengen.

onbekend

Loftrompet

De originele Ratchet & Clank is in 2002 met lovende kritieken ontvangen. De game bezit een goede combinatie van allerlei gamegenres wat uiteindelijk is samengeperst in én fantastisch platform-avontuur. De PlayStation 2 wist grafisch gezien het onderste uit de kan te halen, maar met de hedendaagse hardware zijn de opties eindeloos. Insomniac Games, de maker van het origineel, heeft wederom het duo onder zijn hoede genomen. Het eindresultaat? Simpelweg verbluffend. Alles oogt, voelt en speelt als een game uit 2016.

Ratchet is een simpele Lombax die werkzaam is in een garage. Stiekem droomt de Lombax er echter van om zich aan te sluiten bij de Galactic Rangers. Deze verzameling van helden wordt geleid door de charismatische Captain Quark, een legendarisch personage die naar mijn mening een eigen game verdient. Wanneer Ratchet zich echter aanmeldt voor de try-outs, breekt de pleuris letterlijk uit. Chairman Drex dreigt het universum te veroveren met zijn leger van Warbots. Gedurende de productie van de warbots zit er echter én fout exemplaar tussen. Deze warbot moet vluchten voor zijn leven en stuit gelukkig op Ratchet. Vanaf dat moment zijn de twee onafscheidelijk en is het duo, Ratchet & Clank, geboren.

onbekend

Episch avontuur

Gedurende het avontuur bezoek je een scala aan planeten met elk zijn eigen kenmerken. De levels zijn vrij te doorlopen en liggen werkelijk vol met collectables. Veelal bezoek je een planeet om het verhaal voort te zetten, maar regelmatig zijn er ook optionele missies die je wel of niet kan voltooien. In ruil voor het voltooien van deze missies krijg je een wapen of upgrade voor je uitrusting. Tevens zijn er op iedere planeet gouden bouten te verzamelen. Deze bouten zijn niet makkelijk te verkrijgen en vereisen in veel gevallen een bepaalde upgrade die later in de game te behalen valt. Deze bouten verzamel je niet voor niets, want naarmate je er meer verzamelt speel je cheats, outfits en andere aanpasbare opties vrij.

Ratchet & Clank krijgen tijdens het avontuur knotsgekke wapens tot hun beschikking. Je begint met vrij standaard wapens, maar al snel speel je bijvoorbeeld de 'Groovitron' en 'Pixelator' vrij. Deze wapens leveren ietwat vreemde, maar vooral hilarische taferelen op. Het is een genot om een groep vijanden onder een discobal op muziek te zien dansen waarna je ze met een granaatwerper aan gruzelementen schiet. Tijdens het spelen verzamel je kleine boutjes en moertjes. Deze boutjes en moertjes gebruik je voornamelijk om wapens te kopen. Deze wapens kan je weer upgraden door middel van Raritanium, waardoor een wapen sterker wordt en meer ammunitie krijgt. Tevens kan je Holo Cards verzamelen. Deze verzamelkaartjes geven de speler een bepaalde boost wanneer je alle kaarten uit de set verzameld en geven aan het eind van de game extra opties, maar daarover later meer.

onbekend

Voor ieder wat wils

Zoals ik in de preview al heb laten weten, gaat het hier om een remake. Het idee van de eerste Ratchet & Clank is overgenomen, maar dat wil niet zeggen dat dit identiek dezelfde game is. Insomniac heeft veel dingen, zoals planeten en personages, toegevoegd en ook de cutscenes zijn aangepast. Zo wordt er vaak ingehaakt op de aankomende film en op het feit dat dit een remake is. Normaliter vind ik remakes niet bijzonder interessant, maar Insomniac weet de toon goed te zetten en neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus. Het doorbreken van de vierde muur is een goed geslaagde toevoeging. Regelmatig lag ik in een kreukel om een flauwe opmerking of een zeer slechte, maar toch goede, grap.

Alle punten die mij in het verleden zo aanspraken, zijn nog steeds terug te vinden in de nieuwe versie. De humor is voortreffelijk, de game speelt als een zonnetje en alles oogt zo verdomde mooi. De gameplay is zeer gevarieerd en wordt regelmatig afgewisseld. Zo ben je op het ene moment aan het platformen, en het volgende moment bestuur je jouw ruimteschip en zit je verwikkeld in een hevige spacebattle. Hierdoor wordt het platformen niet eentonig en is het altijd een verrassing wat er verderop in het level op je pad komt.

onbekend

Endgame

Na het zien van de credits stopt het avontuur godzijdank niet. Veel platform-/ adventure-games leg ik, nadat ik deze heb uitgespeeld, weg. Met Ratchet & Clank kan je echter verder spelen om alles honderd procent te voltooien, of je kunt de challenge mode starten. De challenge mode verschijnt pas na het uitspelen in het hoofdmenu en geeft je de mogelijkheid om met de reeds verkregen boutjes, gouden bouten, kaarten en experience een nieuw avontuur te starten. De vijanden zijn wat lastiger, maar jij bent zoveel krachtiger dat dit geen enkel probleem is.

Nu denk je vast: H' Rudy, ik heb je nog niets negatiefs horen zeggen, en dat klopt. Ik kan niets verzinnen dat mij daadwerkelijk tegenstaat. Als ik dan toch iets moet noemen, dan is het dat je de taal niet vanuit een menu kunt wijzigen. Helaas zie ik dit vaker in games die zijn uitgegeven door Sony. Gelukkig kan je echter de regio van de PlayStation wijzigen en alsnog het avontuur in het Engels beleven. Als dat echter het grootste minpunt is, dan kan ik daar wel mee leven.

onbekend

HET EINDOORDEEL VAN Rudy Wijnberg

Na lang beraad met mezelf, kan ik eigenlijk concluderen dat er weinig mis is met Rachet & Clank. De game speelt subliem en zorgt voor een goeie nostalgische trip. Mocht je de eerste game echter niet hebben gespeeld, dan maakt dat helemaal niets uit. Alles is tot in de puntjes opgepoetst en bestuurd werkelijk waar als een zonnetje. De timing van de grappen is spot on en dit deel doet zeker geen afbreuk aan de goede herinneringen. Daarbij is de game ook nog eens tegen een zacht prijsje verkrijgbaar. Spelers die hebben genoten van het origineel doen er dan ook wijs aan om deze game in huis te halen. Spelers die het duo nog niet kennen moeten deze game sowieso in huis halen.

  • PLUSPUNTEN
  • Geweldige humor
  • Charismatische personages
  • Streling voor het oog
  • MINPUNTEN
  • Taal is enkel via een omweg aan te passen
Gameliner SCORE
Uitmuntend

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy WijnbergAls het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?