Review: Ratchet & Clank: Nexus PlayStation 3

Een pistool die je vijand in een eend verandert, een granaatwerper die discoballen afschiet, resulterend in een groovy einde voor je vijanden. Ratchet en zijn slimme robot Clank staan garant voor knotsgekke wapens en old-school platformelementen, afgewisseld met een aantal goed uitgedachte eigen ideeën. Oorspronkelijk dacht ik dat de franchise gestopt was na A Crack in Time. Wat was ik daarom ook blij om Nexus op mijn deurmat te zien verschijnen!

Een compromis maken

Het eerste wat gelijk opvalt aan Nexus is de grafische facelift die de personages hebben gekregen. Ratchet is nu extra furry en de rest van de cast ziet er extra levendig uit. In combinatie met de prachtig vormgegeven omgevingen zorgen de graphics van Nexus ervoor dat je in de wereld gezogen wordt. Wat echter de game zo vloeiend aan liet voelen was de framerate, die in de voorgaande games zestig frames per seconde was. Nexus heeft de framerate omlaag gehaald naar dertig frames per seconde voor de mooiere graphics. Ik vind het jammer, maar ik begrijp de keuze van Insomniac Games om nog een laatste mooie klapper uit te brengen op de PlayStation 3 die alles laat zien wat de ontwikkelaar geleerd heeft in deze generatie. Een lagere framerate neem ik dan voor lief.

Ondersteboven

De vorige delen van Ratchet & Clank speelden ook al even met de zwaartekracht door middel van de Gravity Boots, die Ratchet droeg om op speciale muren te kunnen lopen. In Nexus heeft Ratchet een heuse Gravity Gun gekregen. In plaats van kleine objecten optillen en die weg te schieten naar vijanden, kan deze Gravity Gun gebruikt worden om verder te komen in de game door er puzzels mee op te lossen. Door te schieten op een speciaal platform creëer je het eerste punt waar de zwaartekracht gewijzigd wordt. Vervolgens ga je op zoek naar een tweede platform waarop je het eindpunt kan maken. Een magische tunnel ontstaat waarin Ratchet naar de overkant van een afgrond kan komen. Het wapen is voornamelijk bedoeld om puzzels op te lossen en geheimen te vinden. Hoe vet zou het zijn om een platform te creëren met een ander wapen, daarop de Gravity Gun richten en toekijken hoe je vijanden in de lucht zweven terwijl jij ze 'n voor 'n neerschiet.

Kinderspel

De Ratchet & Clank-games op de PlayStation 2 waren pittige games, die veel van je platform- en schietskills vroegen. De PlayStation 3-versies werden al makkelijker en Nexus is daarop geen uitzondering. De uitdaging op de hoogste moeilijkheidsgraad is alleen merkbaar in het aantal schoten wat je kan hebben en zo moeilijk zijn die niet te ontwijken. Het verhaal van Nexus is ook een stuk luchtiger dan A Crack in Time. Ratchet & Clank zitten op een gevangenisschip waar twee grote schurken samenkomen en koste wat het kost achter slot en grendel moeten. Heel andere koek dan de oorsprong achterhalen van Ratchet zijn ras.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Ratchet & Clank: Nexus is een nieuw soort game in de franchise en hoewel vernieuwingen noodzakelijk zijn voor een franchise om voort te bestaan, kan het nooit iedereen pleasen. Nexus richt zich op een jonger publiek met een makkelijkere game, maar behoudt nog steeds zijn charme door de elementen wat de games vet maakten nog steeds te gebruiken, aangevuld met een paar nieuwe toevoegingen. Grafisch is de game dik in orde en Insomniac Games laat nog even goed zien wat de PlayStation 3 allemaal kan terwijl hij zijn laatste adem uitblaast. De framerate is niet meer wat het was, maar soms moeten er dingen veranderen om progressie te maken.

• Ratchet zoals je hem kent
  • Haalt grafisch alles uit PS3 "
  • Gravity Gun voor leuke puzzels