Ratchet & Clank: All 4 One

• Ontwikkelaar Insomniac Games
  • Eerste releasedatum 21 oktober 2011
  • Platformen PlayStation 3
  • Gameliner score

Review: Ratchet & Clank: All 4 One - PlayStation 3

gamescom 2011: dat was hem, volgens mij. Daar werd een nieuwe game aangekondigd van een serie die mij aan het hart ligt. Deze serie heeft mijn jeugd met de PlayStation 2 toch wel een stuk aantrekkelijker gemaakt, samen met Toy Story, Pok'mon en de Game Boy. Nu komt Insomniac, een ontwikkelaar die met hart en ziel aan games werkt, met een nieuw deel. Die aankondiging was voor mij zowat het moment van de gamescom.

Back to the basic

Je kent ze wel, hè? Ratchet & Clank? De katachtige muis en de robot. De nonchalante held en de overbezorgde denker. Dit team was zó perfect, zo infinitief, dat het mijn PlayStation-helden werden. Dit waren ze in vele delen, van de trilogie, tot Gladiators. Mooie tijden, als je zo terugkijkt. Weet je wat dan moeilijk is, als fan? Veranderingen. Op de gamescom kregen we dus te horen dat we met zijn vieren in co-op konden. Waarom niet twee? Waarom niet gewoon met de muis en de robot? Heel simpel: omdat je met vieren meer lol hebt. Lol tot de vierde macht, logica, toch?. Nou, helaas. Zo zit het niet.

De levels gaan ten koste van het idee.

De levels zijn namelijk helemaal opgebouwd voor vier man. Online of splitscreen, dat maakt niet uit. Hoewel: als je met zijn vieren lokaal co-op gaat, krijg je een raar camera-effect. Gelukkig is dat maar een zeldzaam iets, dus dat is niet het probleem. Echter heb ik meer problemen met de levelopbouw. In de voorgaande delen was het zo dat je levels had die groot en verspreid waren. Meerdere wegen en meerdere opties. Maar nu is het verdomme zo dat het allemaal rechttoe rechtaan is! Natuurlijk kan dat niet, met vier man, maar het idee dat hier op is ingeleverd is hard voor een fan. Al helemaal als dat vierspeler-idee niet zo goed is als het lijkt"

Alle voor 'n, 'n voor alle!

Dat vierspeler-idee dus. Niet h'l origineel, maar wel een geinige toevoeging. Je gaat met Captain Clark, Ratchet, Clank en Nefarious door de game heen. Die laatste is weliswaar een vijand van de eerdere delen, maar het hele viertal wordt zo opgefokt dat het allemaal niets meer uitmaakt. Samen gaan jullie honderden robots, monsters en ander gespuis onder handen nemen. Dit doe je niet alleen met je moersleutel, maar ook met wapens. Insomniac is weer helemaal losgegaan met de wapens, zoals ze altijd doen. Helaas zijn de upgrades dit keer maar minimaal, want met vier spelers is het allemaal wat ingekort. Of beter gezegd: beperkt. Zo zie je een geweldige serie een klein beetje afbrokkelen voor 'n ding. En dat sucks.

De karakters blijven goud, al komen ze nu wel op hun eind.

Het eindoordeel van Robbert van Kortenhof

Een review van deze game hoeft dus absoluut niet lang te zijn. Het is alles wat je van Ratchet & Clank mag verwachten, maar dan zó ingeperkt dat het een reguliere co-op game wordt met geweldige karakters. Grafisch ok', geluid is ok', Nederlandse voice-overs blijven kut en het verhaal gaat ermee door. Je ziet het al: mijn enthousiasme over deze serie is beschadigd, want het had zo niet gehoeven, als ze die vier spelers niet op nummer 1 hadden gezet. Al bij al een leuk kerstcadeau voor het hele gezin.

• Pluspunten
  • Grafisch
  • Wapens