Review: RAGE PlayStation 3

Bethesda komt met een shooter/RPG hybride die zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld waarin mutanten de dienst uitmaken, en de mensheid zich wanhopig probeert te verenigen om zo toch nog iets wat op een samenleving lijkt op te bouwen. Klinkt misschien bekend in de oren, maar in RAGE herhaalt dit scenario zich nóg een keer. Weet RAGE zich, ondanks haar onoriginele setting, toch nog te onderscheiden van de rest? Blijf verder lezen voor het antwoord op deze vraag!

Weer eens wat nieuws

Dat RAGE van Bethesda is, en ze eigenlijk schaamteloos haar Fallout-reeks kopiëren, is niet helemaal waar. De game wordt alleen uitgegeven door Bethesda, maar is gemaakt door de shooter-veteranen van id Software. Met titels als Wolfenstein, Doom en Quake op haar naam mogen we wel wat van RAGE verwachten. De game wordt dan wel door de studio achter deze genre-bepalende games gemaakt, maar heeft toch weinig gelijkenissen met deze traditionele shooters, op het first-person perspectief na dan. Met RAGE wou id bewijzen dat zij ook wat anders kunnen dan alleen maar standaard shooters maken. Nooit eerder heeft de studio geprobeerd om een karaktervolle, open wereld te creëren.

Dertien-in-een-dozijn

Vanaf het moment dat je uit je 'vault' kruipt (wat bijzonder veel op het begin van Fallout lijkt, om de gelijkenis nog maar eens te bevestigen), heb je het gevoel dat je een soort van mix van andere games aan het spelen bent. De open wereld en het aantal quests en facties komen zo uit Fallout, en de shooter gameplay is in deze tijden ook niet echt meer uniek te noemen. Gelukkig is het wel te merken dat de mannen van id Software geen nieuwelingen op het oorlogsveld zijn, want de wapens voelen lekker zwaar aan, en je kunt de impact na een welgemikt schot bijna in je huiskamer voelen. De rest van de controls zijn ook lekker soepel, en voelen realistisch aan. Bij het lopen beweegt de camera lichtjes van links naar rechts, wat in het begin vreemd aanvoelt, maar wat later toch wel een toevoeging is op de game. Als we het over controls hebben, dan kun je de buggy's uit RAGE natuurlijk niet uit het zicht houden. De buggy's, en andere voertuigen, spelen een grote rol in RAGE, en deze komen verassend goed tot hun recht. Tijdens de vele races heb je zelfs af en toe het gevoel dat je aan het crossen bent in Motorstorm, wat zeker een compliment is.

Van het kastje naar de muur

De hoofdpersoon in RAGE is niet echt bepaald spraakzaam, zoals een traditionele shooter-held het betaamt. Dit is erg jammer, aangezien je zo totaal geen band met je personage voelt. Dat hij niet erg spraakzaam is, is ook wel te merken aan de rotklusjes die je moet uitvoeren. Zonder ook maar iemand tegen te spreken, ga je op zoek naar onderdelen voor hem, medicijnen voor haar, en ga zo maar door. Je bent letterlijk de 'bitch' van iedereen, en kunt iedereens vuile zaakjes op knappen. Gelukkig weten de opdrachtgevers wel hoe ze je moeten belonen, want wie wil er nou niet een minigun-upgrade voor je buggy?

Hardcore parcours!

Waar RAGE wel weet te innoveren, is het bewegingspatroon van de AI. Mutanten en ander gespuis klimmen over meubilair, lopen tegen muren en ontwijken je kogels behendig om je daarna een flinke klap op je smoel te geven. Als je dapper denkt te zijn, en de game meteen op de Nightmare moeilijkheidsgraad zet, krijg je meteen een klap in je gezicht, want een paar gerichte messteken betekenen al dat je met je defibrillator in de weer kunt zijn. Nadat je fataal getroffen bent, is het mogelijk om jezelf doormiddel van een korte minigame weer recht op de benen te krijgen. Gelukkig is dit niet al te overpowered, en zul je alsnog op je tellen moeten passen.

Over buggy's"

De bestuurbare buggy's in RAGE zijn helaas niet het enige dat 'buggy' is. Helaas kampt RAGE met een enorm texture pop-up probleem, waarbij de texturen van bijvoorbeeld stenen, zand en weet ik veel wat pas na een paar seconden verschijnen. Dit is op het eerste gezicht niet bijzonder vervelend, maar als je in grotere, gedetailleerdere omgevingen komt, is deze storende factor toch wel erg aanwezig. Het is haast amateuristisch te noemen, en dat terwijl er een ontwikkelaar achter staat die toch wel van enige ervaring mag spreken.

Het eindoordeel van Rens Knapen

RAGE is zeker geen slechte game, maar het is id Software helaas niet gelukt om haar game echt een eigen identiteit te geven. De buggy's zijn een aangename verassing, die verassend soepel stuurt, vooral als je verwacht dat je een shooter gaat spelen. De controls zijn lekker stroef, de wapens knallen wel heel erg lekker en de vijanden zijn lekker gestoord. Al bij al is RAGE een geslaagd experiment van Id Software, maar door haar gebrek aan een eigen identiteit wordt deze game waarschijnlijk ondergesneeuwd door de andere najaarstoppers. Zeker een aanrader voor Fallout-spelers die na een speelbeurt van meerdere honderden uren wel eens zin hebben om lekker een stukje off-road te racen! Ik knal nog even verder hoor!

• Lekkere controls
  • Wapens knallen lekker weg
  • Buggy's!