Review: Radiant Silvergun Xbox 360

Gamers die rond 1998 al in staat waren om te gamen in plaats van in hun eigen poep te graaien, herinneren zich Radiant Silvergun misschien nog wel. Deze game werd ontwikkeld door het Japanse Treasure en in 1998 uitgebracht voor de ST-V. Later werd het spel ook nog gelanceerd voor de SEGA Saturn. Vorig jaar werd de Tokyo Game Show gebruikt om aan te kondigen dat er een remake van Rediant Silvergun zou komen voor Xbox Live Arcade. Die remake is er inmiddels, dus fanaten van de 2D shooter kunnen hun hart weer ophalen.

Wat is Radiant Silvergun?

Voor iedereen die in 1998 nog niet in staat was om te gamen met een controller maar deze veel liever in zijn of haar mond stopte, volgt hier een korte introductie van de game. Radiant Silvergun is zoals gezegd een 2D shooter, waarbij jij een ruimteschip bestuurt die wordt bestookt door allerlei vijanden die vanaf de bovenkant door je scherm komen vliegen. In plaats van wapens vrij te spelen tijdens het spel (zoals meestal het geval is) heb je vanaf het begin al de beschikking over alle wapens, die je tijdens het spelen altijd aan de zijkant kunt zien. Ben je dus even vergeten wat voor vuurwerk je allemaal kunt gebruiken, dan is een blik op de rechterkant van je monitor voldoende om daar achter te komen. Verder kent de game natuurlijk de doorsnee vijanden die met een paar schoten uit elkaar spatten en de bosses, die wat meer kogels kunnen slikken en waarbij je een andere tactiek moet toepassen om ze tot schroot te verwerken.

Wapens combineren

Hoewel je dus vanaf het begin al alle wapens kunt gebruiken, betekent het niet dat je ook zomaar alle vijanden meteen de baas bent. Integendeel zelfs, want op sommige momenten zijn er zoveel vijanden tegelijk op het scherm aanwezig dat een goede tactiek geen overbodige luxe is. Op die momenten zul je echt al je wapens nodig hebben om de vijandige schepen van de kaart te vegen. Een voorbeeld: vaak is het nodig om de vijanden die het dichtst om je heen vliegen eerst te vernietigen met een wapen dat 360 graden rondom jou effectief is, zodat je je daarna kunt concentreren op de sterkere vijanden met wapens die gewoon rechtdoor schieten. Hersenloos knallen is er in Radiant Silvergun dus niet bij; zonder een bepaalde tactiek red je het niet. En ook met een goede tactiek zul je bepaalde levels vaker over moeten doen, totdat je precies weet welke methode het effectiefste is tegen bepaalde vijanden.

Story en Arcade

Gelukkig houdt de game daar rekening mee door verschillende manieren aan te bieden waarop je de game kunt spelen. Allereerst is er de Story mode, waarin je met een achtergrondverhaal door de levels gaat. De kans is echter groot dat je van dat achtergrondverhaal niet veel meekrijgt, aangezien er vaak wordt gesproken terwijl je in een hevige strijd met je vijand bent verwikkeld. En tja, aandachtig luisteren en knallen tegelijk gaat nou eenmaal niet zo goed samen. Naast de Story mode kent de game ook een Arcade mode, waarin je zelf een aantal dingen kunt instellen. Denk hierbij aan het aantal keren dat je dood mag gaan in een level zonder dat de tekst 'Game over' over je scherm rolt. De Arcade mode is een mooie manier om levels alvast te verkennen voordat je je er in de Story mode aan waagt, aangezien het aantal levens in die laatste mode vaak niet genoeg is om in 'n keer de eindstreep te bereiken.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Voor iedereen die vroeger Radiant Silvergun heeft gespeeld is het natuurlijk leuk om deze remake op de Xbox 360 een keer te proberen, al zul je niet veel nieuwe features tegenkomen. Je speelt immers nog steeds dezelfde 2D shooter die je meer dan tien jaar geleden ook speelde. Voor gamers die nog geen kennis hebben kunnen maken met de game is het een mooie manier om eens te kijken waar mensen het eind vorige eeuw mee moesten doen. Verwacht dus geen high-end graphics, maar juist de authentieke sfeer van de oorspronkelijke game. Het is jammer dat het verhaal in de Story mode meer bijzaak dan hoofdzaak is, maar uiteindelijk moet je toch concluderen dat het gaat om de actie. Al met al is Radiant Silvergun een best aardige titel geworden die het vaandel van de oorspronkelijke game omhoog houdt.

• Authentieke sfeer
  • Tactisch spelletje
  • Toffe wapens