Review: Race Pro Xbox 360

Als er 'n genre is dat ik zo veel mogelijk probeer te vermijden, dan is het toch wel het realistische racegenre. Maar nu ik dan eindelijk de status 'volwassene' heb bereikt en in een Renault Clio (jaja) het echte autorijden mag leren, moet ik er toch aan geloven. RACE Pro - van de koning onder de makers van racesimulaties, SimBin - leek mij de perfecte mogelijkheid om mijn opgedane rijervaring van zes lessen eens op de virtuele racebaan te testen.

Starten maar!

Wanneer je vader in een BMW van zijn rijles heeft mogen genieten, kun je je voorstellen dat rijles in zo'n kleine Clio niet echt goed is voor je ego. Daarom hoopte ik na het starten van RACE Pro dan ook zo snel mogelijk ook een dikke BMW onder m'n kont te hebben. Helaas ging dat niet zo gemakkelijk als gedacht. Elk van de 48 auto's uit de game moet je eerst vrijspelen in de Career Mode om ze vervolgens te kunnen gebruiken in andere modi.

In de Career Mode begin je met een aantal 'credits'. Hiermee kun je een contract kopen bij een sponsor. Je kunt ervoor kiezen om het contract direct te kopen, maar je kunt jezelf ook eerst bewijzen door een rondetijd te verbreken. In het laatste geval is het een stuk goedkoper om het contract te tekenen. Na het tekenen van een contract moet je een drietal races voltooien met een bepaalde auto. Voor elke behaalde plaats in een race krijg je punten, en als je in totaal voldoende punten hebt gescoord, word je beloond door je sponsor: je krijgt nieuwe credits en wint de auto waarmee je hebt geracet. Met de nieuwe credits kun je weer nieuwe contracten tekenen en zo gaat het verhaaltje verder. Helaas zijn de auto's je enige drang om verder te spelen, waardoor het geheel na een tijdje behoorlijk saai aanvoelt.

Vroem vroem!

Hoewel de carrièremodus niet echt sterk in elkaar zit, blijkt RACE Pro wat betreft het realistische racen het begin van zijn naam eer aan te doen. SimBin weet wederom een zeer realistische racer neer te zetten. Er zijn drie moeilijkheidsgraden (Amateur, Semi-Pro, Professional) die variëren van 'alle rijhulp aan' tot 'alle rijhulp uit'. Tussen de verschillende moeilijkheidsgraden verschilt het vooral in de mate van Traction Control, Stability Control en het Anti Brake System. Het verschil tussen de drie is duidelijk merkbaar: waar je als amateur soepel door de bocht scheurt, vlieg je als ongeoefende professional al gauw van de ene berm naar de andere. Maar niet alleen de rijhulp heeft invloed op je prestaties. Ook het hangen in de slipstream van je tegenstander, het moment van versnellen en afremmen en het soort auto maakt een groot verschil. Zo stuur je met een Formula BMW een stuk scherper door een bocht dan met een opgevoerde Aston Martin.

De tegenstanders lijken echter geen probleem te hebben met het enorm realistische karakter van RACE Pro. Zonder moeite volgen ze allemaal zo goed als exact de perfecte lijn, een minpunt dat in veel racers van deze tijd niet meer te vinden is.

Zondagsrijder!

Onder de motorkap zit het over het algemeen dan wel redelijk met RACE Pro. Helaas stelt de game op andere punten wat teleur, voornamelijk wat betreft de sfeer. SimBin heeft niet de moeite genomen racers te vermaken met mooie menu's. In plaats daarvan wordt je opgescheept met een menuutje in grijstinten en opgepimpte liftmuziek op de achtergrond. Tijdens het racen zelf moet je ook geen spannende muziek verwachten. Blijkbaar hebben diehard racefans genoeg aan slechts piepende banden en een ronkende motor. Zelfs het publiek en de pitcrew laten je in de steek als het op geluid aankomt. Bij starten is het doodstil op de tribune en van je crew is de enige kreet die je mag verwachten een schamele 'Congratulations' als je de eerste plaats weet te bereiken.

Ook grafisch weet RACE Pro niet uit te blinken. Auto's zien er wel aardig uit, en zelfs van binnen zijn ze mooi vormgegeven, maar erg spectaculair is het allemaal niet. Van schademodellen hoef je ook niet versteld te staan: na tien frontale botsingen zit je hooguit opgescheept met een vervormde motorkap en een lichte stuurafwijking.

Ook zijn de omgevingen behoorlijk kaal. Hoewel SimBin de moeite heeft genomen dertien racetracks (waaronder Zandvoort) compleet na te maken, heb je het met hier en daar een boompje, een huisje en een luchtballon als omgeving ook wel weer gehad.

Hoe meer zielen, hoe meer" juist.

Natuurlijk bevat RACE Pro ook verschillende multiplayermogelijkheden. Helaas is ook hier geen spektakel te vinden. Online valt met zestien man te racen, offline met z'n tweeën via 'system link'. Heb je maar 'n console, dan zul je om de beurt moeten racen volgens het zogenaamde 'Hot Seat'-principe, een splitscreen multiplayer is namelijk niet aanwezig.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Ik had het idee dat RACE Pro d' realistische racegame voor de Xbox 360 zou worden. Echter lijkt de game meer op een combinatie van het mechanische van een Ferrari en het uiterlijk en de sfeer van mijn Renault Clio lesauto. RACE Pro racet heel realistisch op de exact nagemaakte racebanen, maar door een matige AI, een belabberde sfeer, niet-noemenswaardige graphics en het ontbreken van een splitscreen multiplayer weet de game niet overtuigen. Op zich doet RACE Pro wat het moet doen, een realistische racer neerzetten, maar het laat de rest een beetje liggen. Dat maakt het een game voor slechts een heel select groepje gamers.

• Erg realistisch racen
  • Echte racetracks (Zandvoort!)
  • Matige AI