Review: Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition Nintendo 3DS

Geplaatst: 15 mei 2015 10:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:32

Altijd al eens als klein mannetje op het schoolplein gehoopt dat je klappen kon uitdelen op IQ? Wanneer je weer als kleine onschuldige dreumes rustig terug naar huis liep, en door de uit beide mondhoeken kwijlende klasgenoot die als enige al groter was dan de leraar werd getrakteerd op een struikelpartij en je tas in het water werd gegooid. Dit hebben de makers van Puzzle & Dragons waarschijnlijk meegemaakt. Of niet. Waarschijnlijk niet, maar goed ik heb veel fantasie. En zo moeilijk is het gepuzzel overigens ook niet.

Nooit van gehoord

Bejeweled, Candy Crush Saga en vrijwel elk ander kleurenschuifpuzzelspel is in meer of mindere mate succesvol. Candy Crush Saga vond ik leuk totdat de levels onmogelijk werden te halen. Althans, zonder bergen aan geluk of allerlei dingen tegen exorbitant geprijsde "micro" (zeg maar macro) transactions te kopen. Nu is er blijkbaar al enige tijd op de mobiele platformmarkt Puzzle & Dragons, een puzzelspel in de stijl van Bejeweled maar dan met Pok'mon-stijl RPG-elementen. Ik wist hier niks van, maar had ik er wel vanaf geweten, dan was ik wel benieuwd geweest, zolang het niet te Pok'mon-achtig wordt. Nu is deze game wat meer gepimpt en uitgebreid, zodat het een redelijk volwaardige 3DS-titel mag worden genoemd.

Puzzl'mon

Altijd al eens tijdens dat gepuzzel en geschuif met die puzzelspellen gedacht: dit is leuk, maar zou nog leuker zijn wanneer er wat actie bij zou zitten! Nou, zoek dan niet langer, want met Puzzle & Dragons krijg je precies dat, alleen dan met een traag JRPG Pok'mon-sausje eroverheen. Je vecht namelijk door setjes van drie te maken met je puzzelspel in het onderste scherm, of andere vereiste combinaties. Dat knokken doe je in kerkers natuurlijk, en tegen allerhande beesten. Vervolgens kun je ook monsters verzamelen en laten levellen, zodat deze in je team komen. Je vecht dan ook met die beesten (ja, door middel van puzzels) tegen ander gespuis en addergebroed. Zoals Pok'mon dus. Mensen op wie verzamelen nogal een verslavend effect heeft, u zijt gewaarschuwd, want je kunt heel wat monsters verzamelen.

Zzztory

Het verhaal gaat bij de gewone versie van Puzzle & Dragons Z over vijf draken die verslagen moeten worden, dus je kunt ook nog een paar grote eindbaasgevechten verwachten. De gewone versie bestaat ook vooral uit een hele hoop gepraat wat wel leuk is, maar het is erg veel en het gaat vaak niet echt ergens over. Maar er zit tussen de lappen tekst genoeg dingen die wel grappig zijn dat het niet te slaapverwekkend wordt, maar het kan makkelijk beter. Naast de gewone versie Puzzle & Dragons Z zit er ook de Super Mario Bros. Edition bij, wat dezelfde game is maar dan alles vanuit de Mario-wereld. Je moet de prinses redden (wederom Peach, blijkbaar is Daisy een stuk moeilijker te ontvoeren) en alle puzzelgevechtlevels speel je terwijl je op een map à  la Super Mario World van het ene naar het andere level gaat, met hier en daar splitsingen in de weg. De kant bepaal je door bepaalde kleuren te "candy crushen", een leuk verzonnen toevoeging.

Er valt niet zoveel te zeggen over deze 3DS-game met een ongelooflijk lange titel. Het is beslist ontspannend, leuk en bevat precies voldoende uitdaging om het boeiend te houden. Puzzle & Dragons is ook echt een game die je eens moet uittesten of het je bevalt, tenzij je fan bent van zowel Pok'mon- als Bejeweled-stijl games. Er is zat ruimte voor verbetering zoals je hebt kunnen lezen, en het is een rare combinatie van rip-offs, maar toch werkt het. Afgezien van de lappen onnodige tekst is het echt een heel geschikte game voor lange ritten achter in de auto, om de kids stil te houden. Voor een volwassen persoon is het overigens ook leuk, maar wordt het snel toch een beetje saai, ondanks dat men nog zo zijn best gedaan heeft het kleurenschuifpuzzelspel zo op te leuken. In ieder geval laat Puzzle & Dragons zien dat dit soort combi-genres veel potentie hebben.

• Originele combi gamegenres
  • Vechtend puzzelen
  • Twee games